Annons

Hur redigerar han?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra om någon här kan ge svar på hur denna fotograf

PETTER JOHANSSON

http://www.petterjohansson.se/nahal-patrik/

http://www.petterjohansson.se/wedding-lowa-hans-matfors/

har redigerat för att få bilderna så fina. Känns som om färgerna syns väl men att det ändå är en härlig "slöja" över bilden som ger en mjuk och behaglig ton. Självklart är bilderna från början väldigt bra tagna men en del redigering måste ha gjorts efteråt.

Jag lyckas inte särskilt väl när jag försöker mig på att redigera mina bilderna åt det hållet och vänder mig därför till er för hjälp.

Återigen, galet snygga bilder.

Tack på förhand.

// Erik
 
Objektiv och sensor

En reflektion...
Vid mitt senaste vigselfoto använde jag tre kamerahus och tre olika objektiv. Det kamerahus som hade ett 50mm f1,7 monterat levererade en påtaglig soft och skarp men "amerikansk" ton. Mitt 35mm f2 levererade skarpa, väldigt klara naturliga färger och 18-55objektivet (som enbart användes pga vattenskyddet och omfånget) levererade mustiga lite korniga bilder utan krispighet.
 
Tack Christer, ska kolla in videon.

Tack Jörgen, kör själv mest med 50mm 1.2 Ger också ofta en ganska mjuk ton. Tack
 
Det första man ska notera i bilderna är att ingen punkt är nattsvart.

Klassisk Photoshopskola ala tidigt 2000-tal (när det mesta scannades) var ju att du skulle börja med att maximera omfånget genom att göra bildens mörkaste punkt helt svart och den ljusaste punkten helt vit. För många av oss sitter detta i ryggraden. Det är ju även det som händer om du väljer Photoshopalternativet "Autolevels". Och det är inte ovanligt att automatiska funktioner i billigare kameror gör detta åt dig.

Till saken. Eftersom detta är så djupt rotat i hur vi har bildbehandlat och publicerat (online) i 15 år så är det lilla "regelbrottet" superintressant för ögat. Det är definitivt annorlunda. Även om det är en vanlig effekt hos många fotografer idag bryter det ju mot hela digitalhistorien.
 
Det första man ska notera i bilderna är att ingen punkt är nattsvart.

Klassisk Photoshopskola ala tidigt 2000-tal (när det mesta scannades) var ju att du skulle börja med att maximera omfånget genom att göra bildens mörkaste punkt helt svart och den ljusaste punkten helt vit. För många av oss sitter detta i ryggraden. Det är ju även det som händer om du väljer Photoshopalternativet "Autolevels". Och det är inte ovanligt att automatiska funktioner i billigare kameror gör detta åt dig.

Till saken. Eftersom detta är så djupt rotat i hur vi har bildbehandlat och publicerat (online) i 15 år så är det lilla "regelbrottet" superintressant för ögat. Det är definitivt annorlunda. Även om det är en vanlig effekt hos många fotografer idag bryter det ju mot hela digitalhistorien.


Tack för svaret Mattias. Men då kommer en följdfråga från mig. Är bilden från början tagen/exponerad så att ingen punkt är helt svart eller är det redigerat i efterhand? Tänker att det borde börja bli svårt att redigera bilden helt så utan att förstöra kvalitén i själva bilden, tex skärpa osv.

Återigen, tack för alla svar.
 
Av någon anledning går det bara att ladda upp 400px bilder här, vilket påminner mig om forum á la sent 90-tal, så jag länkar till bilderna jag skriver om i stället. Jag brukar hur som helst använda mig utav levels för att få en liknande effekt.


Först, precis som Mattias säger, drar jag upp reglaget för hur "svart" det svartaste ska visas. Detta gör bilden rätt så grådaskig, så jag brukar behöva kompensera med reglaget ovan för att få tillbaka lite mustighet. Exempel:

http://s16.postimage.org/z6m6fo9et/leveledit1.jpg

Resultatet på en bild:

http://s16.postimage.org/hfak17u05/edit1.jpg

Han har dessutom en genomgående gul ton i sina bilder, särskilt i högdagrarna. Det går att få till på hundratals vis, men jag hade gjort såhär:

http://s11.postimage.org/j0fhjcrnn/leveledit2.jpg

M.a.o. lagt till ännu ett nivå-lager, valt blå kanal och dragit i reglaget för att dra ner mängden blått i de ljusaste områdena.

Resultat:

http://s9.postimage.org/bq64ijhzj/edit2.jpg

Som sagt, det går ju att göras på en mängd vis, men jag tycker ofta att jag ser väldigt komplicerade metoder/dyra addons för något man lika gärna kan göra med ett snabbt nivå-macro.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Tack för svaret Mattias. Men då kommer en följdfråga från mig. Är bilden från början tagen/exponerad så att ingen punkt är helt svart eller är det redigerat i efterhand? Tänker att det borde börja bli svårt att redigera bilden helt så utan att förstöra kvalitén i själva bilden, tex skärpa osv.

Återigen, tack för alla svar.

Hur exakt han gör det vet i katten, men inte är det i kameran.

Om du tar alla miljoner olika arbetsflöden och grupperar dem så sticker två "moderna" sätt ut just nu:

1. Med Plugins till Photoshop eller till Lightroom.

2. Fingertoppskänslighet med Camera raw eller Lightroom på en Raw-bild. Och sedan kopiera bildbehandlingen till övriga bilder i serien för att sedan finjustera.

50 bilder efter varje plåtning som ska ut på egna bloggen samt till kunden innebär att det inte går att finlira med 10 justeringslager i Photoshop. Med reservation för att antalet metoder nästan är mer än antalet levande fotografer.
 
Eftersom det är bröllopsfoto och den ledande gurun Jonas Peterson förespråkar VSCO presets till Lightroom, så skulle jag gissa att det är dessa presets eller varianter på dessa som är använda.

Kolla här: http://visualsupply.co
 
Av någon anledning går det bara att ladda upp 400px bilder här, vilket påminner mig om forum á la sent 90-tal, så jag länkar till bilderna jag skriver om i stället. Jag brukar hur som helst använda mig utav levels för att få en liknande effekt.


Först, precis som Mattias säger, drar jag upp reglaget för hur "svart" det svartaste ska visas. Detta gör bilden rätt så grådaskig, så jag brukar behöva kompensera med reglaget ovan för att få tillbaka lite mustighet. Exempel:

http://s16.postimage.org/z6m6fo9et/leveledit1.jpg

Resultatet på en bild:

http://s16.postimage.org/hfak17u05/edit1.jpg

Han har dessutom en genomgående gul ton i sina bilder, särskilt i högdagrarna. Det går att få till på hundratals vis, men jag hade gjort såhär:

http://s11.postimage.org/j0fhjcrnn/leveledit2.jpg

M.a.o. lagt till ännu ett nivå-lager, valt blå kanal och dragit i reglaget för att dra ner mängden blått i de ljusaste områdena.

Resultat:

http://s9.postimage.org/bq64ijhzj/edit2.jpg

Som sagt, det går ju att göras på en mängd vis, men jag tycker ofta att jag ser väldigt komplicerade metoder/dyra addons för något man lika gärna kan göra med ett snabbt nivå-macro.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/


Tack för tipsen Niklas! Har tyvärr inte hunnit pröva hemma ännu pga av mitt dagjobb :) Ska dock testa lite till helgen.

Verkligen snygga bilder på din blogg/hemsida!
 
Hur exakt han gör det vet i katten, men inte är det i kameran.

Om du tar alla miljoner olika arbetsflöden och grupperar dem så sticker två "moderna" sätt ut just nu:

1. Med Plugins till Photoshop eller till Lightroom.

2. Fingertoppskänslighet med Camera raw eller Lightroom på en Raw-bild. Och sedan kopiera bildbehandlingen till övriga bilder i serien för att sedan finjustera.

50 bilder efter varje plåtning som ska ut på egna bloggen samt till kunden innebär att det inte går att finlira med 10 justeringslager i Photoshop. Med reservation för att antalet metoder nästan är mer än antalet levande fotografer.


Återigen igen tack Mattias!

Lite av min tanke också att man får köra ganska exakt samma Actions och/eller bildbehandling i RAW på alla bilder och eventuellt göra några justeringar efteråt. Tar ju väldigt lång tid att finjustera varje bild.

SKa testa lite till helgen. Trevlig helg
 
Eftersom det är bröllopsfoto och den ledande gurun Jonas Peterson förespråkar VSCO presets till Lightroom, så skulle jag gissa att det är dessa presets eller varianter på dessa som är använda.

Kolla här: http://visualsupply.co


Hej Mattias!

Tack för ditt svar. Verkligen fina bilder Jonas tar. Läste någon intervju med honom att han försöker redigera så lite som möjligt. Men precis som du säger, troligtvis kör han väl någon färdig inställning på alla bilder och sen ev beskär lite.

Jag får nog vänta med att köpa in VSCO och pröva manuellt till att börja med!
 
Återigen igen tack Mattias!

Lite av min tanke också att man får köra ganska exakt samma Actions och/eller bildbehandling i RAW på alla bilder och eventuellt göra några justeringar efteråt. Tar ju väldigt lång tid att finjustera varje bild.

SKa testa lite till helgen. Trevlig helg

Tror som Mattias Leppäniemi att VSCO är ett hett tips

Edit: Lite sen...
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto