Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur redigerar/exponerar de? Chris Ozer, Jared Chambers, 13th Witness

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej hej!

Tänkte höra om det är någon här som kan säga om dessa tre otroligt begåvade fotografer bara är galet duktiga på att redigera, och hur de i sådana fall redigerar sina bilder, eller om de är sjuuukt duktiga på att exponera bilden(erna) rätt från första början? Har övervägt möjligheten att de är extremt duktiga på allt ;)

Jag fascineras varje gång jag går in på deras bloggar och Instagramkonton och blir lika besviken på mig själv när jag gång på gång inser hur långt ifrån jag är deras bilder :)

Tack på förhand.

Mvh Erik

http://chrisozer.tumblr.com/

http://jaredchambers.tumblr.com/

http://13thwitness.com/

Jag skulle nog vilja påstå att de främst är duktiga fotografer. I det ingår att exponera rätt, komponera bra, samt även att se till att vara på rätt plats vid rätt tillfälle (d.v.s. att se till att ljuset är rätt och att andra detaljer som t.ex. dimma/dis är rätt för bilden man vill ta).

Att vara duktig på att redigera bilder hjälper inte om man fotograferar dåligt, photoshop är inget mirakelmeder för snygga bilder. Som man brukar säga; skit in - skit ut.

Skulle också säga att dom kan det där med att fotografera.

jag skulle maila ock fråga.. har gjort det själv vid olika tillfällen och oftast får råd och tips...

Hej hej!

Tack för alla svar.

Joo, de är nog galet duktiga fotografer från början innan de ens laddar in bilderna i datorn. Ser också att de ibland kör med Hasselbladskameror. Men jag är ändå imponerad över hur de får hela bilden mer eller mindre perfekt exponerad. Ingen himmel eller dylikt som är utbränd och ändå ser man alla detaljerna i skuggorna.

Sen gör vsco-presetsen mycket, gillar dem själv också. Fina färger och många olika alternativ. Men tråkigt för mig blir mina bilder ändå inte som deras, vilket ju det bara finns ett svar på, även om det svider :) Men man får kämpa på och utvecklas helt enkelt.

Hej hej!

Tack för alla svar.

Joo, de är nog galet duktiga fotografer från början innan de ens laddar in bilderna i datorn. Ser också att de ibland kör med Hasselbladskameror. Men jag är ändå imponerad över hur de får hela bilden mer eller mindre perfekt exponerad. Ingen himmel eller dylikt som är utbränd och ändå ser man alla detaljerna i skuggorna.

Sen gör vsco-presetsen mycket, gillar dem själv också. Fina färger och många olika alternativ. Men tråkigt för mig blir mina bilder ändå inte som deras, vilket ju det bara finns ett svar på, även om det svider :) Men man får kämpa på och utvecklas helt enkelt.

Om du behärskar dels behärska din ljussättning bra, dels att exponera rätt, dels din råkonverterare ordentligt är det »enkelt« att slippa sådant som utbrända himlar och blockerade skuggor. Felet de flesta gör är att försöka få till ett så bra utseende som möjligt vid fotograferingen. Försök istället att få till ett så bra grundmaterial för den fortsatta bearbetningen. Att använda sådana kryckor som olika presets som VSCO gör att du inte lär dig vad din råkonverterare kan göra. De är utmärkta, när du en gång har lärt dig att få till det som du vill ha. Då snabbar de upp och gör en bra grund för din fortsatta bearbetning.

Stefan

Hej hej Stefan!

Tack för ditt svar. Misstänker väl lite också att de är ganska duktiga på att behandla sina bilder korrekt efter att de laddat in dem i datorn. Men bilderna är nog väldigt bra från första början också.

Några RAW-tips som man kan tänka på? Kör RAW 8

Tack

Hej hej Stefan!

Tack för ditt svar. Misstänker väl lite också att de är ganska duktiga på att behandla sina bilder korrekt efter att de laddat in dem i datorn. Men bilderna är nog väldigt bra från första början också.

Några RAW-tips som man kan tänka på? Kör RAW 8

Tack

RAW 8? Vilket program är det?

Vi ser på bilder på olika sätt. Gillar olika saker. Även uppfattar olika saker olika starkt.

Min personliga sammanfattning av många av bilderna är:
Återkommande:
Dimma, motljus, kort skärpedjup och i efterbehandlingen höjd svartpunkt och tweakade färger.

Jag tror inte det finns nåt magiskt trick i exponeringen, det påverkar inte ljuset.

Om vi nu antar att det är det programmet är det viktigt att lära sig vad de olika inställningarna gör, eftersom en förändring i till exempel exponingeringsreglaget påverkar hur de övriga inställningarna fungerar. Så börja med att justera exponeringen så att bilden generellt ser bra ut, ändra kontrasten och börja sedan att justera högdagrar och skuggor. Håll sedan koll på när du tappar information i högdagrar och skuggor genom att hålla ner alt-tangenten under det att du drar i reglagen Vita och Svärta.

Detta är ju ett jätteområde och i min bok Digital Bild 4 är det helt kapitel som bara handlar om råkonverteringen. Så det är svårt att göra en kort och snabb beskrivning här.

Hej hej!

Tänkte höra om det är någon här som kan säga om dessa tre otroligt begåvade fotografer bara är galet duktiga på att redigera, och hur de i sådana fall redigerar sina bilder, eller om de är sjuuukt duktiga på att exponera bilden(erna) rätt från första början? Har övervägt möjligheten att de är extremt duktiga på allt ;)

Jag fascineras varje gång jag går in på deras bloggar och Instagramkonton och blir lika besviken på mig själv när jag gång på gång inser hur långt ifrån jag är deras bilder :)

Tack på förhand.

Mvh Erik

http://chrisozer.tumblr.com/

http://jaredchambers.tumblr.com/

http://13thwitness.com/

Tycker det verkar vara

-duktiga fotografer
-tillgång till bra motiv
-måttlig efterbehandling

i den ordningen.

Är de kända? Jag följer inte branschen. Hur lever de på sitt foto?

Tycker det verkar vara

-duktiga fotografer
-tillgång till bra motiv
-måttlig efterbehandling

i den ordningen.

Är de kända? Jag följer inte branschen. Hur lever de på sitt foto?

Måttlig efterbehandling innebär i dessa sammanhang kanske en halv till en dags jobb av retuschören. Ibland mera.

Måttlig efterbehandling innebär i dessa sammanhang kanske en halv till en dags jobb av retuschören. Ibland mera.

jag har tittat på bilderna och jag har svårt att tro det ligger så mycket jobb bakom.

Att lägga på färgfilter och kurvor som det mesta verkar vara kan ta minuter eller tom sekunder.

Chris ozers sista bilder är tex 4 st från samma dag, och några till från dagarna innan.

Jag bifogar en bild från igår, som förstås inte kan mäta sig med deras, gissa hur mycket tid jag lagt ner?

Bilagor

• DSC_0643.jpg
    DSC_0643.jpg
    379.8 KB · Visningar: 84
jag har tittat på bilderna och jag har svårt att tro det ligger så mycket jobb bakom.

Att lägga på färgfilter och kurvor som det mesta verkar vara kan ta minuter eller tom sekunder.

Chris ozers sista bilder är tex 4 st från samma dag, och några till från dagarna innan.

Jag bifogar en bild från igår, som förstås inte kan mäta sig med deras, gissa hur mycket tid jag lagt ner?

Jag jobbar med den här typen av fotografer. Tro mig, det kan korrigeras om och om igen.

Stefan

Jag jobbar med den här typen av fotografer. Tro mig, det kan korrigeras om och om igen.

Stefan

Ok jag tror dig.

Tolkar dock Chris' sajt som någon slags blog så jag finner det tveksamt att han skulle kunna hinna lägga bortåt en dag på bara en bild samtidigt som han publicerar bilder tätt, ibland en hel hög samma dag. Allting går, det handlar bara om resurser :)

Min egen bild ovan var f ö oredigerad så svaret var noll.

Ok jag tror dig.

Tolkar dock Chris' sajt som någon slags blog så jag finner det tveksamt att han skulle kunna hinna lägga bortåt en dag på bara en bild samtidigt som han publicerar bilder tätt, ibland en hel hög samma dag. Allting går, det handlar bara om resurser :)

Min egen bild ovan var f ö oredigerad så svaret var noll.

Mycket tveksam till att han själv gör det, oftast är det en digitalassistent eller två som gör det jobbet.

Stefan

Om vi nu antar att det är det programmet är det viktigt att lära sig vad de olika inställningarna gör, eftersom en förändring i till exempel exponingeringsreglaget påverkar hur de övriga inställningarna fungerar. Så börja med att justera exponeringen så att bilden generellt ser bra ut, ändra kontrasten och börja sedan att justera högdagrar och skuggor. Håll sedan koll på när du tappar information i högdagrar och skuggor genom att hålla ner alt-tangenten under det att du drar i reglagen Vita och Svärta.

Detta är ju ett jätteområde och i min bok Digital Bild 4 är det helt kapitel som bara handlar om råkonverteringen. Så det är svårt att göra en kort och snabb beskrivning här.

Hej Stefan!

Tack för tipsen, brukar försöka hålla lite kolla på högdagrar och skuggor men jag visste inte om kommandot Alt-tangenten, tusen tack!

Blev en härlig diskussion det här, får passa på att tacka alla om skrivit. Vet inte vad slutsatsen är men självklart är att de nog lägger ganska många timmar på sina bilder. Läste så sent som idag en intervju med Chris Ozer där han sa att han kunde vänta i princip hur länge som helst på ljus och omgivning för att bilden skulle bli om han ville.

Sen är de nog också väldigt duktiga på Lightroom/Photoshop. Men jag kan ändå inte sluta bli imponerad av deras bilder och man ska också komma ihåg att vissa är tagna med en iPhone!

Någon som har prövat Lightroom 5 och är det "så bra" som det låter? Kör med Photoshop/RAW8 idag men är lite sugen på att byta.

Trevlig kväll

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto