Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur redigera såhär (vuxna porträttbilder ser ut som barn)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
jag har sökt som en tok efter nån tutorial om hur man gör sånna här porträtt som i länken men kan verkligen inte hitta någonting om det.
Det är nån fransk fotograf som gör dessa bilder och jag tycker dom är helcoola. Men är det superhemligt hur man gör eftersom jag inte hittar nån info om hur man gör?

Är det någon som vet om nån tutorial eller vet hur man gör så vore jag tacksam :)

/andreas

Den här kanske? http://www.cristiangirotto.com/39828/907549/portfolio/lenfant-exterieur

Hej Andreas! :)

Barn har ju i regel ett mycket större huvud i förhållande till kroppsstorleken än vad en vuxen har. Så jag antar att man får börja där, att försöka förstora huvudet lite. Vad gäller själva ansiktsdragen så är väl, som man kan se på många av bilderna, ögonen förhållandevis stora. Oftast oproportioneligt stora öron. Ansiktsdragen är inte lika distinkta, inte bara att de är slätare och utan rynkor, men även att kinder och så inte är lika distinkta. Mer runda helt enkelt. Så jag antar att man får jobba mycket med att jämna ut skuggor och så, förutom att försöka få till de oproportionerliga dragen.

En hel del jobb i PS med andra ord. :)

Det är nog inte superhemligt på något vis, bara ingen som har kopierat det och lagt ut informationen om tillvägagångssättet. I grund och botten handlar det ju bara om mycket goda kunskaper i retuschering samt skillnaden mellan barns och vuxnas yttre anatomi.

Tre saker som är ganska uppenbara dock:

1: Huvudena har gjorts betydligt större i förhållande till kroppen.
2: Ögonen har gjorts större.
3: På kvinnor har brösten retuscherats bort.

Tack för svar och ja, jag glömde länken. Den det var länken knobloch länkade till :)

Jo jag har suttit och kikat lite på bilderna och kommit fram till nästan exakt det du skriver. Problemet är bara att jag inte har någon aning m hur jag ska gå till väga , så en steg för steg tutorial eller nåt hade ju varit lysande.

jag får väl fota mig själv och testa kanske för det ser onekligen väldigt roligt ut :)

Slutresultatet beror ju på helheten, färghantering, dodge and burn på detaljnivå, liquify. Det är inget man lär sig i en steg för steg guide utan det krävs en hel del erfarenhet och fipplande efter man lärt sig teorin bakom. Lite som att lära sig måla.

Slutresultatet beror ju på helheten, färghantering, dodge and burn på detaljnivå, liquify. Det är inget man lär sig i en steg för steg guide utan det krävs en hel del erfarenhet och fipplande efter man lärt sig teorin bakom. Lite som att lära sig måla.

ja det förstår jag, men det måste ju hjälpa med en tutorial om man int vet hur man ska gå till väga. Det ärr ju det tutorials är till för ;)
hade man kunnat allt hade ju inte tutorials varit nödvändiga för någonting :)

ja det förstår jag, men det måste ju hjälpa med en tutorial om man int vet hur man ska gå till väga. Det ärr ju det tutorials är till för ;)
hade man kunnat allt hade ju inte tutorials varit nödvändiga för någonting :)

Sök på "Dodge and Burn skin photoshop" på youtube och gå igenom det, möjligtvis "frequency separation".
Ett 50% grått lager på soft light där du använder en mjuk pensel med flow på 1-3%, svart eller vitt för att på detaljnivå göra hyn perfekt (här är det gjort utan att få bort fräknar och skägg vilket krävs ännu mer erfarenhet), som du använder på detaljnivå.
Sen ett likadant lager till där du använder större penselstorlek med samma inställning för att korrigera större skuggor, som under hakan, runt ansiktet, veck i kläder osv som ev. förvärras beroende på hur mkt du drar i liquify (vilket är ganska mkt i dom här bilderna).

Det är ungefär att jämföra med den nivån av retusch som dom använder i annonser i Elle eller Vogue, ofta retuschörer som jobbar primärt med att retuschera och inte alls att fota, väldigt skillade.

Inte för att avråda dej att lära dej men räkna inte med ett likadant resultat när du försöker första gången ;P

Edit: Bör kanske tilläggas att slutresultatet beror också troligtvis på att bilderna är tagna i professionell studio, troligtvis med make up och stylist-folk som syftat att få bilderna professionella men ändå ge ett casual intryck.

Sök på "Dodge and Burn skin photoshop" på youtube och gå igenom det, möjligtvis "frequency separation".
Ett 50% grått lager på soft light där du använder en mjuk pensel med flow på 1-3%, svart eller vitt för att på detaljnivå göra hyn perfekt (här är det gjort utan att få bort fräknar och skägg vilket krävs ännu mer erfarenhet), som du använder på detaljnivå.
Sen ett likadant lager till där du använder större penselstorlek med samma inställning för att korrigera större skuggor, som under hakan, runt ansiktet, veck i kläder osv som ev. förvärras beroende på hur mkt du drar i liquify (vilket är ganska mkt i dom här bilderna).

Det är ungefär att jämföra med den nivån av retusch som dom använder i annonser i Elle eller Vogue, ofta retuschörer som jobbar primärt med att retuschera och inte alls att fota, väldigt skillade.

Inte för att avråda dej att lära dej men räkna inte med ett likadant resultat när du försöker första gången ;P

Edit: Bör kanske tilläggas att slutresultatet beror också troligtvis på att bilderna är tagna i professionell studio, troligtvis med make up och stylist-folk som syftat att få bilderna professionella men ändå ge ett casual intryck.

och där tappade jag allt självförtroende :p
som rookie i photoshop har jag kanske tagit mig vatten över huvet :)

har dock en liten hemmastudio med två st studioblixtar, stativ, paraplyer samt en extern blixt och vit/grå bakgrund som jag kan leka lite med, dock verkar det ju inte som det är det som är det stora problemet, utan det är bildbehandlingen.
jaja jag gör ett simpelt försök i alla fall så får vi se :)

som rookie i photoshop har jag kanske tagit mig vatten över huvet :)

har dock en liten hemmastudio med två st studioblixtar, stativ, paraplyer samt en extern blixt och vit/grå bakgrund som jag kan leka lite med, dock verkar det ju inte som det är det som är det stora problemet, utan det är bildbehandlingen.
jaja jag gör ett simpelt försök i alla fall så får vi se :)
Det är väl bara att klippa ut ett öga, förstora det, klistra tillbaka, sedan tar man "content aware fill" (eller vad det kallas) i skarvarna. :D

Jag insåg efteråt att det kanske kunde tas så. Menar inte att avråda eller komma ned negativ energi, bara realisera det hela. Det är verkligen stor skillnad på den här typen av retuschering och snäppet under där dom använder blur och automatiserade filter på kommersiella bilder. För dom finns ju också, då blir dock inte resultatet av den här kalibern.
Framförallt är det väl betydligt mer tidskrävande så som dom gjort dessa bilder.

Exempel:
http://www.deviantart.com/art/rollover-retouch-XXIV-221517351

Tänk dej att detta är gjort på detaljnivå (ca 100-200%) genom att i princip måla och förstå vad som kan göras ljusare och inte. Du måste ha resultatet tydligt i huvet innan du gör nångint.
Ännu skickligare är det som sagt när man lämnat fräknar och skägg kvar men fixat resten runtomkring perfekt.
Jag kan det då inte men har övat i ett år och blir lite bättre och bättre sakta.

jag tog ett par bilder på mig själv nyss. började pilla lite i photoshop och insåg snart att jag inte skulle fixa detta. Inga problem med att göra en markering runt huvet, kopiera det och sen klistra in i ett nytt lager för att sen bara förstora huvet. Men bara en sån grej som att passa in det på kroppen och halsen igen var mer än jag klarade av, och det är nog det enklaste :p

jag får nog ta det i rätt ände och lära mig grunderna i photoshop först tror jag :D

heheh =)

Klipp inte, använd liquify. Tänk på att du kan markera runt det du tänkt ändra på och sen öppna endast det i liquify, om du behöver spara minne på stora filer.

Du har verktyg där inne för att förstora eller förminska inåt eller utåt, utöver den vanliga flytta-hit-eller-dit-penseln.

Helt enormt bra retuschering du hittat och självklart är man dum nog att försöka ;)

Det jag märkte när jag testade ett antal gånger (för jag fick börja om rätt många gånger) var följande:

1. Bilden behöver visa överkroppen för att "förstoringen av huvudet " skall ha något att referera till.
2. Det funkade inte att köra liquify på hela huvudet utan det fick jag kopiera och skala upp för att sedan sätta tillbaks det på kroppen.
3. Sedan en hel del spot healing för att ta bort blemor, rynkor och andra ålderstecken.
4. Därefter förstorade jag ögonen med liquify "Bloat tool" verktyget
5. Nästa steg var att med liqiufy "Forward warp tool" flytta ögonen något närmare varandra, göra ansiktet smalare och trycka undan kindbenen lite.
6. För att ta bort de kraftigaste porerna körde jag lite Noise på bilden och med hjälp av lagermask begränsade jag den till huden i ansiktet.
7. En liten extra skärpning på slutet och jag bestämde mig för att låta det vara för den här gången.

Men helt klart något att försöka uppnå med bättre bildmaterial och längre PS-tid.

PS. Ägnade bara ca 20-25 minuter åt bilden, men den visar iaf en del förändringar även om de kan göras betydligt bättre :)

Bilagor

• 2013-04-09_by_Ola_Linde_pic4044.jpg
    2013-04-09_by_Ola_Linde_pic4044.jpg
    50.6 KB · Visningar: 87
  • 2013-04-09_by_Ola_Linde_pic4044-Redigera.jpg
    2013-04-09_by_Ola_Linde_pic4044-Redigera.jpg
    54.3 KB · Visningar: 97
Klart kul resultat - tänk om alla kunde ägna sig åt sånt här i stället för att prata om vem som har störst kamera :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto