Annons

Hur radera Masters från Aperture på rätt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Hej.
Jag har lagt ner två dagar som jag har vart sjukskriven på att rensa i mitt ganska stora Aperturebibliotek. Jag har nyss flyttat det från iPhoto och gillade inte hur det såg ut riktigt. Jag började med att flytta alla Masters till min NAS. Inga problem där.
Sen när jag började sortera och framförallt radera bilder så vart jag ledsen när jag tömde Apertures papperskorg. Masterfilerna försvinner nämligen inte från NASen. Jag testade nu och såg att det fanns en kryssruta när man tömmer papperskorgen, typ: "Move referrenced file to system trash". Den har jag inte kryssat i när jag har tömt, är det det som är felet?
Hur gör jag nu? Finns det nåt sätt att ta bort alla filer från min NAS som inte är med i mitt Aperturebibliotek?
Extremt tacksam för hjälp! Jag har sökt men inte hittat nåt svar.
Mvh Fredrik
 
Om du har sagt till Aperture att masterfilerna ska hanteras som "referenced" har du samtidigt sagt att du hanterar filerna själv, dvs du får ansluta till NAS:en med finder eller annan filhanterare och rensa. Om du hade sagt till Aperture att masterfilerna ska hanteras som "managed" hade Aperture tagit hand om allt. Dy måste dock flytta Apertures bibliotek till NAS:en, annars hamnar det på datorns disk.
 
Nja. Jag låter Aperture sköta min filhantering. Men! När jag tar bort filer så fanns det tydligen en ruta som frågar om jag vill "Move refferenced file to system trash" och den missade jag att kryssa i och då blev filerna kvar.
Jag ska prova att använda mig av Relocate Masters för att flytta dom till en annan mapp på NASen, då borde jag kunna slänga bort de som blir kvar.
Ska bara låta backuppen bli klar först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.