Annons

Hur räknar man ut vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej
Har en Sony Cyber-shot DSC-HX9V med 24 mm som lägst.
Den har jag bara för att filma med i 1080P
Nu har jag klistrat fast en supertunn filtergänga, ett slaktat UV-filter
Denna gången använde jag gel, så det blev ganska bra och känns starkt.
Sist jag limmade så använde jag tunnflytande och fick min filmknapp fördärvad.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1914344#post1914344
Jag slipade bort dom inre gängorna, så den skulle bli så tunn som möjligt.
Sedan så köpte jag en dyr Raynox vidvinkel-konverter, x 0,66 ca för ca 800 kr, begagnat, i nyskick.Nypris ca 1600 kr.
En enormt stor lins jämfört med kamerans egna lilla.
Jag köpte en med 58 mm filterfäste, för att kunna ha den till min "stora" kamera också, som också har 24 mm i vidvinkel
Så det fick bli en 37 till 58 mm adapter
Jag har bara provat på sony HX9V än så länge.
Med full vidvinkel " 1.0 " så fick jag lite svart i hörnorna när jag provfilmade

Jag testade på nytt att filma, nu ändrade jag kamerans vidvinkel till 1,2 plus x 0,66
Då blev det mycket bättre.
Tyvärr så blir det lite oskärpa längst ut på bilden :-(, men det får man väl ta.
Kanske det blir bättre på min andra kamera som har 58 mm filtergänga.

Men hur skall man veta var man har för vidvinkel?

Det är vad jag undrar.
 
multiplicera

Det är väl bara att multiplicera om man vill ha reda på vilken brännvid det motsvarar! 0,66 x 24mm t.ex. Eller 1,2 x 0,66 x 24 mm.
 
ursäkta att jag stör igeb

Hej
ursäkta att jag stör igen, men jag får inte den formeln att bli något vettigt, det blir olika resultat.

Nu har jag köpt en vidvinkeltillsats på 0,7 och jag har 24 mm på min LX7.
Hur blir vidvinkeln då ?

vill ha reda på vilken brännvid det motsvarar! 0,66 x 24mm t.ex. Eller 1,2 x 0,66 x 24 mm.
Om jag ändrar 0,66 till 0,7, så får jag konstiga värden

Matte har aldrig varit min starka sida..

Hur som helst, så blir det inga svarta hörn med tillsatsen monterad, men jag måste ha en "tub" att fästa i kameran, linsen är ganska tung.

Digital King 0.7x PRO HD Wide Angle Lens 69 pund

41%2Ba4pel7YL._AA160_.jpg


TS560x560~2395029.jpg
 
Det vill säga ungefär 85° horisontell bildvinkel. Vinklar mäts i grader, radianer, streck eller vad man vill, men inte i millimeter.

Helt rätt,jag borde givetvis ha skrivit;
du får en bildvinkel motsvarande den 19mm brännvidd ger på sensorformatet 24x36mm ;-)
 
Helt rätt,jag borde givetvis ha skrivit;
du får en bildvinkel motsvarande den 19mm brännvidd ger på sensorformatet 24x36mm ;-)

Bra att du skriver sensorformatet 24x36 mm och inte "fullformat". För mig betyder "fullformat" att hela sensorytan används och då är ju de allra flesta kameror fullformatare. En liten lustig egenskap får ju de modeller som också kan användas i s k Dx-format såsom Nikon D600 m fl, "tvåformatare" blir det väl då. Bara inte fullformat, oavsett vad Nikon kallar sina Fx-modeller.//K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.