ANNONS
Annons

Hur räknar man med Elin Studioblixt och Ws

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hur gör man om man har en 400Ws och en 500Ws blixt och vill att dom ska ge samma effekt?
Säj att jag ställer min D Lite 4 (400Ws) på låt säja 4. Hur vet jag hur jag ska ställa en BX 500 för att få samma effekt då? Om man inta har ljusmätare och kan mäta upp det.
Om 6 är max på en 400Ws blixt och man sänker den ett bländarsteg till 5. Får man 200Ws då eller? Hur funkar det? Finns det nån omvandlingstabell eller nått?

Du tänker helt rätt angående stegen på Elin-blixtarna. Om den ger 400 Ws vid 6 så bör den ge 200 Ws vid 5, 100 Ws vid 4, 50 Ws vid 3, 25 Ws vid 2, 12.5 Ws vid 1 och 6 Ws vid 0.5. På ett ungefär :)

Men det är elinchrom det. Och det där skiljer sig från tillverkare till tillverkare.

Ok, tror jag hajar. Men Rangern då??

Ok, så det skiljer bara ett bländarsteg mellan BX 250 och BX 500?
Hmm, då är det nog läge för 250'na känns det som. Som komplement till mina D Lite 400...
Vill ha andra blixtar då jag vill ha en kortare brinntid . Ska fundera lite på dom kontra Elin Ranger Quadra med A huvuden oxå.... Skulle ju vara kul att kunna ta med sig prylarna lite smidigt. Och kunna vara utomhus och fota. Men smakar det så kostar det. Finns det nån nackdel med att använda Ranger kontra en BX?

Nån som vet hur Rangern fungerar angående effekten?
400Ws med en lampa i A uttaget. 200 Ws med en lampa i B uttaget. Men om man har lampor i båda då? Blir det 400 vs 200 eller 266 vs 133?? Vill ju kunna använda som som två blixtar vid ett gruppfoto eller porträtt. Ofta har man ju ett bländar stegs skillnad mellan dom så att effekten är asymmetrisk spelar väll kanske ingen roll i praktiken. Varför vill man ha dom Asymmetriska föresten? Bara för att kunna få en snabbare brinntid med lägre effekt i B uttaget eller??

Kul med produkt info. Tack för länk.
Hänger fortfarande inte med hur Rangern fungerar. På sidan 53 står under "Powerrange" A uttag= 25-400Ws, B uttag= 8.2-132Ws. Betyder det att jag om jag har två huvuden anslutna kan plocka ut max 400Ws ur det ena och 132Ws ur det andra samtidigt? Och detta förhållande gäller även om man sänker effekten på aggregatet?
Brinntiden blir kortare ju lägre Ws man har oxå om jag förstår databladet rätt....

Eller är Ranger Quadra inte tänkt att köra med två blixtar samtidigt? Att den bara har två uttag för olika ändamål. Hi-power och snabb lixom...

Kul med produkt info. Tack för länk.
Hänger fortfarande inte med hur Rangern fungerar. På sidan 53 står under "Powerrange" A uttag= 25-400Ws, B uttag= 8.2-132Ws. Betyder det att jag om jag har två huvuden anslutna kan plocka ut max 400Ws ur det ena och 132Ws ur det andra samtidigt? Och detta förhållande gäller även om man sänker effekten på aggregatet?
Brinntiden blir kortare ju lägre Ws man har oxå om jag förstår databladet rätt....

Eller är Ranger Quadra inte tänkt att köra med två blixtar samtidigt? Att den bara har två uttag för olika ändamål. Hi-power och snabb lixom...

Med en skalle i a-uttag 25-400 Ws.
Med en skalle i b-uttag 8.2-132 Ws

Med skallar i a och b-uttag, skalle a : 16Ws- 264 Ws, skalle b 8.2 Ws - 132 Ws

/Johan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto