Annons

Hur planera en bild inför framtida redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Alla ni som fotograferar för att sedan publicera till Instagram.

Hur resonerar ni när bilder ska tas? Tänker att man väl i LR/PS måste skära till bilden för att komma inom rätt mått.

Har ni det i åtanke när ni tar bilden? Dvs fotar större del av ett objekts omgivning för att sedan inte behöva kapa viktiga delar?

Tycker det ibland är svårt att veta hur mycket space man behöver lämna utanför exemplevis när man ska fotografera, egentligen allt från exteriör och interiör till porträtt/helkroppsbilder.
 
Att croppa redan i kameran släppte jag redan innan tiden med positiv var över. Bättre att ta med extra o beskära i efterhand. Det blir så mycket enklare.
 
Nu har jag inte instagram längre, men när jag hade instagram så gjorde jag bilderna i 5:4 crop stående med svartkant och vit ram. Ser snyggt ut i längden. Jag har dock aldrig fotograferat med instagram i tankarna.

Visa bilaga 166935

5:4 är väl standard för avlånga bilder men trots det vet man inte riktigt vad som får plats i den ramen när man tar en bild, så som ovannämnt - better safe then sorry.
 
5:4 är väl standard för avlånga bilder men trots det vet man inte riktigt vad som får plats i den ramen när man tar en bild, så som ovannämnt - better safe then sorry.

På alla kameror jag använt är 3:2 eller 4:3 standard men jag föredrar 1:1, 5:4 och 2:1 i print.
I Kamera fotar jag oftast i 1:1 eller 16:9 crop när jag inte jobbar.
Men 5:4 blev snyggt på instagram
 
Jag försöker tänka på att ta några bilder som kan beskäras för Instagram och några där jag lämnar rum för copy.

Ibland glömmer jag eller så är de mest lyckade bilderna inte möjliga att croppa.

Det ser riktigt amatörmässigt ut när folk klipper av fötterna på modeller osv. Då lägger jag hellre grå remsorinst till höger och vänster.
 
Jag låter aldrig Instagram styra över hur mina bilder beskärs. Använder därför en app som heter Whitagram som lägger till vita kanter så att min ursprungliga bild är oförvanskad.

Förvånad att många fotografer inte bryr sig mer om sina bilder när de läggs upp på Instagram. Formatet påverkar ju kompositionen i grunden. Men, det finns lösningar som sagt.

Mvh
Fredrik
 
På alla kameror jag använt är 3:2 eller 4:3 standard men jag föredrar 1:1, 5:4 och 2:1 i print.
I Kamera fotar jag oftast i 1:1 eller 16:9 crop när jag inte jobbar.
Men 5:4 blev snyggt på instagram

Jag kan välja 3:2 (kör alltid) eller 16:19. Så väl i LR när det ska över till 4:5 så ska det redigeras och kapas för att passa på IG.
 
Jag fotar ibland med sociala medier i tankarna och då försöker jag visuellt passa 4:5 alt 5:4 och ibland 16:9 men inte 9:16, även film med samma tankar.
De gånger jag lägger upp obeskuret eller ovanligt beskuret så lägger jag den oftast i en 1:1 förgrund och gärna med lagerskugga för att ge lite printkänsla. Jag kan också lägga motivet i förgrunden graftigt saturerad och överdriven gaussisk oskärpa och med låg opacitet...kanske runt 10-15%.
Lite som "ambient light" på vissa Philips vägghängda TV.
Nu har jag hoppat på Vero istället för IG och utforskar nu vad som kan passa bäst där.
 
Jag skapar utifrån mig själv, inte utifrån instagram. Lägger upp lite där men ofta "drar jag ihop" bilden vid publicering, så den får vara stående eller liggande som jag gjort den från början. Vissa får vara kvadratiska, det som passar. Fota såsom du själv vill! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.