Annons

Hur placera paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric_R

Aktiv medlem
Hej, jag har funderat på vilket sätt som är bäst att placera ett transparent paraply för bästa resultat. Med placering menar jag på stativet, när jag har fotat med en speedlite och transparent paraply har jag alltid haft det ganska nära blixten. När jag kollade runt på nätet såg jag en bild där fotografen hade paraplyet väldigt långt från blixten, så långt som pinnen tillät. Vad blir bäst egentligen?

/Eric

Hej, jag har funderat på vilket sätt som är bäst att placera ett transparent paraply för bästa resultat. Med placering menar jag på stativet, när jag har fotat med en speedlite och transparent paraply har jag alltid haft det ganska nära blixten. När jag kollade runt på nätet såg jag en bild där fotografen hade paraplyet väldigt långt från blixten, så långt som pinnen tillät. Vad blir bäst egentligen?

/Eric

My five cents:
Jag använder paraply när jag vill skapa en större yta hos ljuskällan för att få ett mjukare ljus.
I sådana fall väljer jag ett avstånd, där blixtljuset träffar så stor del av paraplyet som möjligt.
(Det finns många här på FS som kan mkt mer än jag om ljussättning, så det kan säkert komma fler råd!)
/prylnissen

Jag använder själv ett transparent paraply och testade mig fram till ett lagom avstånd.

Min teknik gick ut på att rakt framifrån fotografera paraplyet och på så sätt se hur jämnt ljuset blev. Om det blev för långt fram blev mitten ljusare än kanten om det var för långt bak blev det spill runt kanterna.
Sen så varierar det lite med vilken blixt och hur den är zoom'ad.

Om syftet är att få ett riktigt mjukt ljus...
Vilket fungerar bäst ?
Att slå blixten från motivet och låta det studsa tillbaka från paraplyet eller slå blixten mot motivet igenom paraplyet ?
Kan man variera detta med samma paraply ? (Nej tror jag).
Jag skall fotta stilleben och behöver mjukare ljus.
// Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar