Annons

Hur pass bra är denna lins? (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viper89

Aktiv medlem
Är ute efter ett tele som gärna inte kostar för mycket men kan prestera bra trots allt. Kan detta vara nånting? Någon som har testbilder mer info etc?

Om man jämför med Sigmas billiga 55-200 F4-5,6 hur står sig denna då? Sigman är i mina ögon inte värd de 1500 den kostar men är denna det?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Tack på förhand!

Mvh Jocke
 
Denna är ju alldeles ny och planerat datum för lansering är väl i april, så ingen äger den än.

Nu har jag ett 70-300 VR som jag tycker presterar mycket bra men lite dyrare än du tänkt.

Kanske kan ett Tamron 55-200 Di .. vara något.
Liten, lätt men överaskande bra till sitt pris.
Slår nog Nikons 55-200 enda som saknas är inbyggd
focuseringsmotor.
 
Köp 55-200 VR!

Jag har nu använt AF-S DX 55-200 VR i ett par dagar och tagit ett par hundra bilder med en D40, samt experimenterat en del med brännvidder och bländare. Mitt initiala omdöme är att objektivet är mycket väl värt pengarna! Jag köpte det för 2095:- hos Fotokungen och är mycket nöjd med skärpa, vikt, och VR! Fokuserar hyfsat snabbt och tyst. Trevlig mekanik.
 
Testade den på Elmiamässan i jönköping och jag skulle aldrig klara av att använda den. Så fort VR:n gick igång så hördes ett högt högfrekvent ljud. Men jag kan tänka mig att inte alla kan höra det iof.
 
Jag har inte hört något när VR går igång. Det enda jag kan höra är när autofokusen jobbar. Det kanske gäller att ha tur med produktionsexemplaret. Jag kanske var lite översvallande i mitt omdöme ovan, men jag har precis kommit in efter att ha varit ute och plåtat ungarna när de sprang runt och lekte. Jag blev bara entusiastisk över resultatet och det faktum att kameran och objektivet hann med över huvud taget.
 
Patrik, Har du lust att posta några bilder som du tagit med 55-200'an? Gärna vid både 55mm och 150mm+.

Tack på förhand!

Mvh Jocke
 
Kommer nog fler som vill ha bilderna också(jag bl.a.) så det är nog enklare att ladda upp dom nånstans :)
Annars får du gärna maila mig också då jag letar efter nåt billigt teleobjektiv :)
 
Re: Köp 55-200 VR!

Patrik Johansson skrev:
Jag har nu använt AF-S DX 55-200 VR i ett par dagar och tagit ett par hundra bilder med en D40, samt experimenterat en del med brännvidder och bländare. Mitt initiala omdöme är att objektivet är mycket väl värt pengarna! Jag köpte det för 2095:- hos Fotokungen och är mycket nöjd med skärpa, vikt, och VR! Fokuserar hyfsat snabbt och tyst. Trevlig mekanik.


2095:- för den gluggen md VR? Den utan VR kostar 2095:- och den med VR 2795:- på fotokungen så gjorde du ett riktigt klipp?
Själv köpte jag den i torsdags på Scandinavian Photo för 2995:- och är grymt nöjd med den efter ca 400 bilder under påsken i olika ljusförhållanden.
 
Jo, visst är det VR-versionen jag köpte för 2095:-. De måste ha prissatt den fel allldeles i början av försäljningen, men inte mig emot ;-)

Jag har nu tagit ytterligare 300 bilder och är fortfarande mycket nöjd. Objektivet känns mycket prisvärt helt enkelt (även för 2995:)!
 
Patrik Johansson skrev:
Jo, visst är det VR-versionen jag köpte för 2095:-. De måste ha prissatt den fel allldeles i början av försäljningen, men inte mig emot ;-)

Jag har nu tagit ytterligare 300 bilder och är fortfarande mycket nöjd. Objektivet känns mycket prisvärt helt enkelt (även för 2995:)!

Bara att tacka för det snälla priset verkligen =).
 
Jag gjorde i dag en jämförelse med 55-200, inställd på brännvidd 180 mm, med min fast 180/2,8 som ju anses vara ett bra objektiv. Bifogar som jämförelse två bilder som är ett utsnitt från mittenpariet av de båda bilderna. I både fallen har jag använt bländare 8.

55-200 först
 

Bilagor

  • 55-200.jpg
    55-200.jpg
    97.8 KB · Visningar: 1,185
Ingen större skillnad tycker jag. Dock är fasta 180 skarpare ut mot bildens kanter. Jag har inte heller provat på större bländaröppning ännu. Trädgårdsarbetet tar för mycket tid ;-)

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.