Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur påverkas kamerans livslängd av filmning? (Canon 5DIII)
- Trådstartare MB1969
- Start datum
Hej.
Tänkte köpa mig en begagnad 5DIII. Antalet exponeringar är lågt men å andra sidan har den mestadels använts för filmning. Hur slits kameran då?
Kort och en liten aning förenklat svar: Ett videoklipp (oavsett längd) sliter ungefär lika mycket på kameran som när du tar en stillbild. Du kan se på ett videoklipp som en ovanligt lång exponering.
Skall man vara petig, så visst slits även elektroniska komponenter (sensorn, A/D-omvandlingen, processorn osv) i proportion till hur länge de arbetar. Men om jag vänder på frågan: Hur ofta kasseras en dator för att processorn, arbetsminnet eller någon av de andra elektroniska komponenterna har slitits ut?
Visst slutar elektronik sönder ibland, men då beror det nog oftast på fukt och de kortslutningar det kan leda till.
Extremt starkt ljus (som en någorlunda kraftig laser) kan skada de ljuskänsliga delarna i en sensor, men då spelar det ingen större roll om du tar en stillbild eller videofilmar.
Så totalt sett så begränsas en kameras livslängd av två saker: a) fysiskt slitage i form av hantering, smällar, smuts, fukt, antal exponeringar (antal spegel- och slutarrörelser) och b) att den börjar kännas långsam/dålig jämfört med nyare kameror. Så kort sagt: ett videoklipp sliter i sig inte speciellt mycket mer på kameran än vad en stillbild gör.
jag&bilden
Aktiv medlem
Såvida inte 5DIII är (ö)kända för att överhetta vid filmning är det, som Grevture säger, inget större slitage.
Eventiuellt krånglande pixlar bör väl gå att mappa om automatiskt via menyn på en 5DIII.
Eventiuellt krånglande pixlar bör väl gå att mappa om automatiskt via menyn på en 5DIII.
iSolen.se
Guest
Hej.
Tänkte köpa mig en begagnad 5DIII. Antalet exponeringar är lågt men å andra sidan har den mestadels använts för filmning. Hur slits kameran då?
Jag har sett enstaka kameror med massa heta och döda pixlar så på något sätt kan man sänka kvalitén på sensorn. Hur det gått till är okänt. Användaren kanske fotat solen?
Tror inte det är någon större risk men be om en bild så kan du ju kolla själv före köp. Be t ex om en ISO 800 och en ISO3200.