Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur påverkar kyla batteriers kapacitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stophe

Ny medlem
Jag känner till att nerkylda batterier inte förmår att levera elenergi till kameran i samma omfattning som tex ett rumstempererat batteri.

Det jag undrar är istället om ett batteri som förvaras kallt laddas ur (under förvaringen) i en snabbare takt än ett batteri som förvaras varmt?

Jag skall på en tvåveckors fjälltur i Sarek nu över mellandagarna (dvs ingen smidig möjlighet att ladda upp batterierna till bla min 20D). Jag kommer istället att ha med mig ett antal fulladdade batterier.

Frågan ovan kan då även formuleras som vilket av följande två tillvägagångssätt som är att föredra:

A)
De fulladdade batterierna förvaras i utetemperatur (tex i fjällpulkan). Dvs de blir de tiotals minusgrader kalla, eller så, under förvaringstiden.
Jag börjar värma upp "nästa batteri" i fickan, när det i kameran (trots uppvärmning) verkar börja ge sig.

B)
Batterierna förvaras varma hela tiden. Bara att byta när det behövs. Vill ju helst slippa detta eftersom det inte är smidigt att ha fickorna fulla av batterier hela tiden...

Hur gör ni? Vad tror ni om självurladdningstaktens beroende på temperaturen?

Photo Lithium / Energizer® e2® AA Lithium

Vid stark kyla kör jag med LBH-1, eftersom denna batterihållare tar 3x CR 123A-batterier av typen Photo Lithium.

Egenskaper hos Li-batterier:
  • låg vikt
  • låg inre resistans som ger hög ström till SR-teknik och kameraprocessorn.
  • låg inre resistans som ger hög ström till snabb uppladdning av blixt.
  • låg självurladdning, de som ligger i min väska håller 9 år fram till år 2015!
  • fungerar över extremt temperaturintervall från -20ºC upp till +65ºC.
  • bästa batteritypen vid låga temperaturer
Man brukar ju lagra batterier i kylrum, så lagring i kyla ser jag inte som något problem, snarare kan det slöa ner självurladdningen till det bättre. Kolla bara så att du inte får kondens om du cyklar batterierna. Helst kanske man kyler dessa hemma i frösaboxen, och försluter medan de är kalla, för att minska den absoluta fuktigheten i förpackningen.

Du kanske t.o.m. lätt klarar dig på 4 fulladdade batterier till din 20D för denna tvåveckorstur? Tänk dock på att om du har IS-objektiv, så drar de också en del ström, kanske t.o.m mer vid låga temp. Alternativt, om du släpar med batterigreppet, kan du förse det med Energizer® e2® AA Lithium Batteries, vilket är marknadens enda Li-batteri i AA-storlek!

Du kommer att få korta dagar på turen, hoppas du får fint före och bra sikt med fint fotoljus. God tur!

Supertack för det lärorika svaret! Glömde dessutom helt bort kondensaspekten. Bra att du påminde om det.

Stophe skrev:
Det jag undrar är istället om ett batteri som förvaras kallt laddas ur (under förvaringen) i en snabbare takt än ett batteri som förvaras varmt?
Nej, det är precis tvärtom. Den kemiska process som ger ström sker inte lika lätt vid låg temperatur, så även urladdningen tar längre tid när man inte använder batteriet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar