Annons

Hur ofta missar eran canon 5d mark II autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

rob77

Avslutat medlemskap
Hur ofta missar eran canon 5d mark II autofocus?

Har en känsla att skärpan ligger lite framför det jag fokuserar på.

Många bilder blir bra men på många sitter inte fokusen som den ska så det är lite svårt att avgöra om jag behöver lämna in kameran och objektiven för mikrojustering.

Jag kör med en punkt AF

Har också provat att jämföra i live view men inte blivit klokare

Har ju hört att kanske inte mark II modellen har den bästa autofokusen men vad är era erfarenheter?

Använder du stativ?
Kan ju hända att du inte står särskilt stilla när du tar bilden eller väntar ett par sekunder med att trycka av när du låst fokus? du får först kolla så att felet inte är bakom kameran (inget illa menat :))

microjustera kan man göra själv ganska enkelt.. kolla youtube! synd att slösa pengar på det :)

Använder du stativ?
Kan ju hända att du inte står särskilt stilla när du tar bilden eller väntar ett par sekunder med att trycka av när du låst fokus? du får först kolla så att felet inte är bakom kameran (inget illa menat :))

microjustera kan man göra själv ganska enkelt.. kolla youtube! synd att slösa pengar på det :)

Hehe... Brukar inte köra med stativ så det kan mycket väl vara så i många fall ;)

Har garanti på kameran så det ska vara lugnt...

Märker det tydligt med min 135:a när jag kör på 2.0... Kan ta en bild på en stillastående person, det ser riktigt bra ut på displayen till och med när man zoomar in lite...
När man sedan kollar på bilden på datorn så ser det fortfarande ok ut men när man tittar på småsten/gräs som finns omkring objektet man har fotat så ligger 135:ans überskärpa precis framför... problemet är ju inte att det bli så varje gång men ofta

Förstår ju att det rör sig om små marginaler när man kör med stor bländar öppning men hur precis är autofokusen på era mark ii? Om du kör en punkts af på ett öga kommer den sätta skärpan där eller kan det bli varierande resultat?

Med f/2,0 på nära håll har du ett extremt kort skärpedjup och en snabbt avtagande bakgrundsskärpa. Det räcker att kameran tycker den ska sätta skärpan på ögonbrynet för att det ska se oskarpt ut i 100% på skärmen.

Har du några bildexempel på bilder där det blivit fel?

Med f/2,0 på nära håll har du ett extremt kort skärpedjup och en snabbt avtagande bakgrundsskärpa. Det räcker att kameran tycker den ska sätta skärpan på ögonbrynet för att det ska se oskarpt ut i 100% på skärmen.

Har du några bildexempel på bilder där det blivit fel?

http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=345639

Här är två bilder... detta var efter att jag hade gjort lite test och mikrojusterat kameran +5
Clown bilden... klockren... men sen nallen som ser bra ut vid en första anblick, där ser man att skärpan har lagt sig lite framför.. (fimpen ligger ju ca i linje med nallen)
Är svaret så enkelt att det är pga att jag kan ha rört mig/kameran efter att AF låst sig?

Efter detta så gick jag tillbaka till +-0

http://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=345639

Här är två bilder... detta var efter att jag hade gjort lite test och mikrojusterat kameran +5
Clown bilden... klockren... men sen nallen som ser bra ut vid en första anblick, där ser man att skärpan har lagt sig lite framför.. (fimpen ligger ju ca i linje med nallen)
Är svaret så enkelt att det är pga att jag kan ha rört mig/kameran efter att AF låst sig?

Efter detta så gick jag tillbaka till +-0

Funkade inte att se bilden.

Men om du fotar med 135an och med 2,0, så har du 4,5 mm skärpedjup om du fotar på närgränsen 90 cm, dvs räcker med väldigt lite rörelse för att få oskärpa, både från motivet eller fotografen! Stora bländare är inte alltid så bra, eller iaf funktionella!

Hittade den här länken i en annan tråd här på forumet & den har fått mig att inse att det nog är jag som måste "tänka mer på avståndet" då man fotar med stora bländare, skärpedjupet blir väääldigt kort som redan påpekats i tråden...

Detta har gjort att jag får betydligt fler keepers med stor bländare då jag numera ser till att hålla mig en bra bit från objektivets närgräns efter att ha testat "kalkylatorn"...

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dof-calculator.htm

Det går bra att plåta människor och porträtt med 135an och bländare f/2. Det är ju praktiskt taget ingen som plåtar på 90 cm avstånd med 135mm och människor/ porträtt. Man vill ju som regel få med hela ansiktet på bilden :) Ett mer normalt avstånd med det objektivet ligger ju mycket längre bort än 90cm. Och då blir skärpedjupet större.
Allt beror ju på vilken slags bilder man vill skapa.

Märker det tydligt med min 135:a när jag kör på 2.0... Kan ta en bild på en stillastående person, det ser riktigt bra ut på displayen till och med när man zoomar in lite...
När man sedan kollar på bilden på datorn så ser det fortfarande ok ut men när man tittar på småsten/gräs som finns omkring objektet man har fotat så ligger 135:ans überskärpa precis framför... problemet är ju inte att det bli så varje gång men ofta

Detta kan också bero på att du vinklar kameran lite. Därav skarp ansikte och skärpa lite framför vid fötterna. I princip omöjligt att handhålla kameran helt plant mot motivet.

Använder du stativ?

Det är inte alltid så enkelt. Om vissa bilder blir fel kan det vara så att ena sensorn i mittpunkten ligger fel. Mittpunkten består av två sensorer, en horisontell och en vertikal. Med min 5d3 låg en sensor fel i min 85/1,2 fel och då blev vissa bilder bra och vissa inte. Går ej mikrojustera ett sådant fel.

Det är inte alltid så enkelt. Om vissa bilder blir fel kan det vara så att ena sensorn i mittpunkten ligger fel. Mittpunkten består av två sensorer, en horisontell och en vertikal. Med min 5d3 låg en sensor fel i min 85/1,2 fel och då blev vissa bilder bra och vissa inte. Går ej mikrojustera ett sådant fel.

Missade lite fakta... Mittsensorn på 5d2 är två sensorer och på 5d3 är de tre stycken. En av dessa tre låg fel i objektivet. Efter en justering hos Intervision så missar jag nästan aldrig fokus längre.

Nej, mittsensorn i 5D Mark II består av tre mätsensorer, två för f/5,6 och en tredje för f/2,8. Mitten på 5D Mark III har fyra sensorer.

Dessutom ligger de inte i objektivet utan i kameran.

AF i 5D mkII är väl tämligen väl behandlat idag efter alla dess trådar genom åren?! Många hus behöver justeras för att bli bra, och är det väl justerat så är af helt oki - nackdelen är lite få korsformiga punkter och lite långsam logik, den fungerar bra om man är medveten om begränsningarna - den är inte (rätt justerad) dålig, men det finns mer avancerad af i andra hus som ger lite mer möjligheter i komplexa och snabba situationer. Den långsamma speglen är också en nackdel för 5D mkII gentemot 1D-serien och 40D, 50D, 7D och andra hus som har snabbare spelmekanism vilken minskar blackout tiden och af måste chansa mindre för att hitta rätt på rörliga mål.

Använd LiveView för att kontrollera att autofokusen sitter som den ska. Sätt fast en tidning på väggen och montera kameran på ett stativ. Ta en bild med autofokusen på. Slå sedan om till manuell skärpa och slå på LiveView. Ställ förstoringen på LiveView på max och fokusera manuellt och ta sedan en bild till. Sen är det bara att jämföra i datorn om det blev någon skillnad. När man testar så använd helst självutlösaren så man inte rubbar kameran när man tar bilden.

/Gunnar

Jag har aldrig ägt nån själv, men jag har knäppt något tusental bilder kanske med 5d mk2. Min erfarenhet är att autofokus sitter bra (eller satt, det är ett tag sen nu). Däremot är autofokusen långsam, vilket gör att den inte hänger med rörliga objekt lika bra som en del andra kameror, och därför missar en del vid sådan typ av fotografering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar