Annons

Hur nå bäst kvalité för fotosidorna här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joackim

Medlem
Är ny både här och i den digitala värden. Satt i går med en bild i tiff format på ca 18 meg. Och gjorde om den till JPEG näst högsta upplösningen och ca 1020x750 pixlar för att visa här på sidorna, resultatet blev bra och jag la ut bilden sent i går.Är i dag inne på en annan dator och kollar läget och bilden ser ut som rena grisen i kvalitén "inget ont om grisar" jämfört mot andra bilder här. Vad har jag gjort för fel? Använder scanner HP5500c "ny flatbädd" med dialock.Samt medföljande programvara.

Här finns ett gäng trådar med tips.

Men utöver tipsen där (som går ut på att skicka upp mindre filer) så behöver du lägga på lite oskarp mask på din uppladdade padda.

Två tips:

1) Gör aldrig bilden större än 600 pixlar på den längsta sidan. Då slipper du problemet med att fotosidans usla programvara kastar sig över din bild och suddar till den. En vanlig bild blir då 600x400 pixlar.

2) Efter du ändrat storleken på bilden till 600 pixlar så blir det oftast mycket bättre om man skärper upp bilden lite. Ett sätt att göra det kallas "oskarp mask" och finns i de flesta bildbehandlingsprogram. I Photoshop till exempel går man till menyn Filter->Skärpa->Oskarp mask. (Det är det Jim pratar om)

Tröskel/Treshold 0, Radie/Radius 0,4 och mängd efter tycke är en bra utgångspunkt för den oskarpa masken.

jimh skrev:
Tröskel/Treshold 0, Radie/Radius 0,4 och mängd efter tycke är en bra utgångspunkt för den oskarpa masken.

Det här med oskarp mask. Du skrev mängd efter tycke och smak. Framför allt på ett porträtt tycker jag det är svårt att ställa mängden lagom.
Har du något värde som du brukar ställa in, som funkar för det mesta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar