Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket väder och vind tål kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Satt på Ullevi idag i världens skitväder och var naturligtvis försiktig med kameran. Frågan uppstår dock...hur mycket regn klarar en 5D/7D? Man sneglar ju avundsjukt på pressfotografernas flaggskepp som inte tycks ge vika för något (däremot tejpas det flitigt på gluggarna iofs)

Någon som vet? Är 7D tåligare än 5D till exempel?

M v h
Henrik

Ang. vädertålighet.

Hej Henrik.

Pressfotografernas "Flaggskepp" är anpassade till att utgöra arbetsredskap och eftersom arbetsmiljön ofta innebär en del utomhusfotografering i vitt skilda vädertyper, så så är också kamerorna "vädertåligt" byggda. Som du säkert redan sett, så använder/använde (de flesta) proffsfotograferna olika varianter av Canon eos 1D under just friidrotts EM i Gbg. Dessa Canonhus är mkt vädertåliga till följd av att man i grundkonstruktionen valt att använda gummitätningar runt knappar och andra utsatta ställen. Objektiven som oftast ses användas till dessa hus är Canons egen L-optik, vilken också är byggd för klara motsvarade förhållanden.

Beträffande 5D eller 7D:s vädertålighet är jag dock osäker, men då de inte infinner sig i segmentet "proffskameror" så torde de ej heller kunna uppfylla motsvarande krav på vädertålighet.

Varken 5D eller 7D är vädertätade, men dom dör inte av några regndroppar, men man kanske ska låta bli att lämna dom framme i regnet.

Väder

Tack för era svar! Dumt att testa kamerans gränser i det här avseendet!

Urban: Japp, jag noterade ovanligt många Canon - undrade faktiskt vart alla Nikon var, men det beror alltså på att Canon i det här avseendet (dvs dåligt väder) är bättre? Intressant...

Re: Väder

hbengtsson skrev:
Tack för era svar! Dumt att testa kamerans gränser i det här avseendet!

Urban: Japp, jag noterade ovanligt många Canon - undrade faktiskt vart alla Nikon var, men det beror alltså på att Canon i det här avseendet (dvs dåligt väder) är bättre? Intressant...
Nikon har också vädertätade, och dom finns där (ser du längre svarta telen? troligen Nikon då).

Anledningen till fler Canon är att dom satsar mycket på att försöka få alla tidningar mm. att använda deras system.

Min nikon 70-200 2.8 VR är vädertätad. No big deal.

Anledningen till att du ser flest canon hos pressfotografer är för att canon har marknadförts sig bättre på företag än vad nikon har.

Men där går vi in på något annat.

Stay ot.

//Lorryquai

Lite OT

När jag var på Badminton Horse Trials i England för några år sen - och där regnade det från morgon till kväll under hela meetinget, fyra dagar - använde många sportfotografer Sport Shields från AquaTech.

Inuti AquaTecharna fanns ofta Canons proffshus och L-optik, när jag undrade om de omtalade vädertätningarna inte höll måttet flinade man och sa "not in english weather".

Det var en snubbe i en expertbutik som sa till mig att han hade glömt sin 7D ute i regnet över natten. Den fungerade men låste/stängde av sig titt som tätt efter det.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar