ANNONS
Annons

Hur mycket tid för hur många prints?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte försöka ta steget från att bara fota kompisar till att hitta modeller för TFP-foto.

Frågan är hur många prints är rimligt att leverera för hur mycket tid? Jag känner till standardsvaret - "så länge ni båda är överens så spelar det ingen roll". Vill dock gärna ha en fingervisning som utgångspunkt, har aldrig gjort det här tidigare,,,

Kanske kan någon ge exempel på hur ni brukar göra? Hur länge tar en session i genomsnitt och hur många bilder levereras som ett resultat av det?

Tacksam för hjälpen!

/Eric
 
Idag är det nog så att modellen i de flesta fall inte får några utskrifter alls. Han/hon får digitala bilder och får sen göra egna prints.
 
Idag är det nog så att modellen i de flesta fall inte får några utskrifter alls. Han/hon får digitala bilder och får sen göra egna prints.

En naturlig följdfråga blir då: "Hur många bilder för hur mycket tid är skäligt att ge?"
TS blev nog inte så värst mycket klokare av svaret tänker jag ;-)
 
Idag är det nog så att modellen i de flesta fall inte får några utskrifter alls. Han/hon får digitala bilder och får sen göra egna prints.

Även jag förstår att bilder kan levereras på olika sätt, men det var inte riktigt det frågan handlade om - vilket jag hoppas framgår. Visst kostar det mer för mig att göra utskrifter än att leverera digitalt så det kanske påverkar. Men jag är som sagt ute efter en fingervisning - hur många bilder (utskrivna och/eller/respektive digitala) är vettigt att ge för hur mycket tid?
 
Även jag förstår att bilder kan levereras på olika sätt, men det var inte riktigt det frågan handlade om - vilket jag hoppas framgår. Visst kostar det mer för mig att göra utskrifter än att leverera digitalt så det kanske påverkar. Men jag är som sagt ute efter en fingervisning - hur många bilder (utskrivna och/eller/respektive digitala) är vettigt att ge för hur mycket tid?

då det är TFP, dvs ni ger båda tid och erfarenhet gratis mot att du får bilder samt h*n får bilder.
jag brukar säga 10 bilder per timme på ett ungefär, beroende på hur mycket kläder/ställningar man går igenom alternativt alla bilder som blir bra utöver det.
 
Hur lång tid en session tar beror på massor av faktorer så det går inte att svara på.

Antal bilder en fotograf levererar är nog oerhört varierande. Vissa ger kanske bara 5 redigerade bilder till modellen? Jag tillhör de som ger alla bilder i full storlek till modellen. Alla är dock inte superredigerade, men väl "grundjusterade" vad gäller ljus, färg, beskärning och sådant. Jag och modellen brukar komma överens om ett antal bra bilder som jag lägger ner lite mer tid på, och dessa får förstås modellen också i full storlek. 5-10 kanske, beroende på....
 
Jag brukar ge de bilder som blir bra till modellen.
Vi håller oftast på typ 2-3 timmar max (sen är man i alla fall så trött att kreativiteten blir lidande).

Tycker att man hellre ska slösa än snåla när det gäller tfp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.