Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ta betalt för fotografering på mässa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad av en biltidning att ta lite bilder på en bilmässa.

ca 20-30 bilder skall levereras.
"De kommer i första hand att användas i ett nummer, men även på hemsidan och kan komma att användas som arkivbilder."

Byline kommer fås i tidningen, dock ej hemside adress osv.

Nu undrar de hur mycket jag vill ha betalt (att jag skall fakturera dem) för ett sånt uppdrag.

Nu vill jag inte skrämma bort dem och ge dem ett högt pris, men självklart vill jag ej heller jobba gratis.

Så, vad är ett lämpligt pris?


Tänkte troligen använda mig av http://www.frilansfinans.se för faktureringen.

(Inte intresserad av att registrera egen firma just nu, blir i ett senare skede isåntfall!)


/Jocce
 
Biltidningar betalar generellt mellan 1000-1500:- per sida publicerat material (text och foto).
Detta alltså per publiceringstillfälle, så om de publicerar dina bilder vid ett senare tillfälle kan du fakturera det också.
Du kan naturligtvis även hänvisa till BLF:s prislista.
Frilansfinans har alltid fungerat helt perfekt för mig och är ett mycket bra alternativ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.