ANNONS
Annons

Hur mycket ta betalt för att fotografera lagen/spelarna under en fotbollsturnering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blivigt tillfrågad (dock inte svarat varken ja eller nej ännu) att Fotografera 5 st lagbilder samt individuella bilder under en Fotbollsturnering (inomhus)

Så det rör sig om ca 5 lagbilder + 75 individuella bilder på spelarna.

Så det lär bli fotograferande nästan hela dan, och en hel del efterarbete.

Det är en ungdomsklubb, så de har inga enorma summor att röra sig med, samt att jag vet att jag blivit tillfrågad då de vet att jag inte jobbar med detta utan troligen kan göra det för en mindre summa än en "riktig" fotograf, då jag har detta som en stor hobby/sidoverksamhet.

Så, vad är rimligt att ta betalt?

Bilderna kommer användas för Hemsidan och eventuellt nyhetsblad.

Har inte snackat mer med arrangörerna ännu, men har tänkt tanken att om jag sköter det rätt kanske jag får sälja ett par papperskopior på lagen och spelarna till spelarna också, vilket kanske kan ge en extra slant, men den biten sköter jag nog rakt av mot spelarna som köper bilderna.

/Jocce

vet inte åldern på spelarna, men är de unga skulle jag räkna med att tjäna pengar på sålda bilder till föräldrarna/ungdomarna och se hemsidegrejen som reklam, dvs göra det gratis.

be dom komma med ett bud och se om du tycker det är värt det, om inte så lägger du ett mot bud.

Är du med och engagerad i klubben själv? Klubbar jag eller barn här är med i stöttar jag gärna och därför brukar jag göra precis som Ronnie föreslår i såna lägen (fast ibland har jag även skänkt bilderna så klubben fått pengarna för vinst av föräldrars bildbeställning.) Dock har såna plåtningar utförts på tid jag ändå hade ägnat klubben, i samband med at jag ändå skulle varit på plats..

80 bilder innebär en del bildbehandling (tidsmässigt) också. ett alternativ, om du har ett barn som spelar, är att du inte behöver betala nästa års avgift för barnet, och sedan få ersättning från föräldrars beställningar. kanske inte motsvarar en ersättning från klubben om sådan skulle betalats ut, men praktiskt funktionellt.

Är inte själv aktiv i klubben, dock är Svärfar det. (Tränare och med och arrangerar denna cup)

Är juh dock fler lag än från en klubb.

Hade missuppfattat, och är inte ungdomslag, utan är blandat i åldern från 20 och uppåt!

/Jocce

Då blir det nog lite annorlunda. De vuxna idrottarna tror jag knappast kommer att köpa en lagbild från en vanlig turnering.
Då blir det nog vad DU TYCKER DET ÄR VÄRT.
Inget svar på ditt första inlägg, men jag kan inte veta om det är en uppoffring från din sida, roligt eller vad du själv har för målsättning.

Kommer eventuellt bli så att jag kommer kunna fotografera allihopa på en gång (en och en alltså)

Hur lång tid bör man räkna per person då?

Tänkte så att man kan räkna ut på ett ungefär hur pass mycket tid det tar så man kan lämna ett fast pris!

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar