ANNONS
Annons

Hur mycket tål kameran och objektivet, råkade vrida objektiv skyddet åt fel håll?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Skulle ta bort objektiv skyddet, alltså det som sticker ut från objektivet som ska minska solinsläpp men visste inte åt vilket håll man skulle vrida. Provade bägge hållen men det satt stenhårt.
Till slut tog jag i ordentligt men tyvärr åt fel håll och då knakade det lite mellan kameran och objektivet. Kan det ha hänt något? Verkar fota som vanligt.
Fick loss det till slut.

Vad är det för objektiv? jag vet att på mitt canon 24-70 f/4L så måste man trycka ner en liten knapp för att få loss motljusskyddet. Kanske det är så på din också.

Att det knakar i objektivfattningen låter ju inte så bra. Du måste verkligen ha tagit i. Du funderade aldrig på att du gjorde något fel? :)

Om det knakar mellan kamera och objektiv måste du tagit i minst sagt ordentlig. På Nikons konsumentmodeller (t.ex. D3xxx, D5xxx, D7xxx, D6xx) är dock baynetten i kamerahuset infäst i en plastbit eventuellt skulle du ju kunna lyckats knäcka något i denna men är du verkligen säker på att det inte var något i motjljusskyddet som knakade. Har aldrig hört talas om att någon skulle ha lyckats vrida loss optikfattningen.

Skulle ta bort objektiv skyddet, alltså det som sticker ut från objektivet som ska minska solinsläpp men visste inte åt vilket håll man skulle vrida. Provade bägge hållen men det satt stenhårt.
Till slut tog jag i ordentligt men tyvärr åt fel håll och då knakade det lite mellan kameran och objektivet. Kan det ha hänt något? Verkar fota som vanligt.
Fick loss det till slut.

Det enda sättet att ta reda på om du har spräkt något är att lämna in det på service.
Genom att fråga folk på ett forum som aldrig ens har sett ditt objektiv så kommer du inte att få några bra svar.

Fick loss det till slut.

Du kanske spräckte fästet, känn efter om objektivet verka sitta som det ska ...och fast på rätt ställe.

Så länge som det sitter på rätt ställe och funkar...eh...så funkar det ju :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar