Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket skall jag ta betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, jag har just fått en förfrågan från ett bilföretag som vill använda en flygbild jag tagit i 14 editioner av deras tidning i 14 länder i Europa.
Bilden skall dras över två sidor.
Jag är utomlands och har inte tillgång till min kära Blf-lista så jag hoppas på er hjälp.
Bilden föreställer biltestbanor på en sjö i Arjeplog,liknade denna.

Bilagor

• liknande.jpg
    liknande.jpg
    58.6 KB · Visningar: 595
Hej Johan

Upp till 2000ex = 2395:-

<5000 ex: 3260:-
<10000 ex:4120:-
<25000 ex:4985:-
<50000 ex:5845:-
<100000 ex:6710:-
<250000ex :8435:-

Priserna är per edition så det blir ju en hel del kronor x 14 editioner.

Tack för svaret, jo jag väntar just på besked om den totala upplagan. Pengarna kommer lägligt; jag fick just en 5D i posten.

Jag med (KÖRT), men jag bor i skåne!

Finns det någon riktlinger vad man bör ta för olika foto jobb? allment intresserad

Mvh MArtin

marenen skrev:
Jag med (KÖRT), men jag bor i skåne!

Finns det någon riktlinger vad man bör ta för olika foto jobb? allment intresserad

Mvh MArtin

Jo, det finns Blf(bildleverantörernas förening). Deras lista funkar bra för stora tidningar och företag, men alla andra dör när man nämner Blfs rekommenderade priser.

Okej får ta en titt där, men för mindre företag och om de handlar om bilder som ska ligger på nätet?

Mvh Martin

marenen skrev:
Okej får ta en titt där, men för mindre företag och om de handlar om bilder som ska ligger på nätet?

Mvh Martin

Det är alltid svårt. En del tycker att 50 spänn är för mycket medan andra accepterar 5000 för samma bild.
Det gäller att skaffa sig lite fingertoppskänsla. För dyr så mister man jobbet och för billig så lönar det sig inte. Det är nästan svårare att ta betalt än att ta bilder.
försök räkna ut hur mycket tid och kostnader du haft för att ta bilden. Ge dig en bra timlön och betalt för utrustning osv och var bered att gå ner om kunden blir likblek.
Jag använder ofta Blf som ”bevis på vad det egentligen skulle kosta och så begär jag hälften eller något ditåt och håller tummarna.

ANNONS