Annons

Hur mycket ska man betala för en 80 - 200

Produkter
(logga in för att koppla)

teinvall

Medlem
Jag har två olika obejktiv på gång. Dels en 80 - 200 AFS som är beggagnad och ligger på €800 eller en helt ny AFD för €750. Vad är rimliga prisnivåer? Är inte intresserad av enringsvarianten som är betydligt billigare.

Någon som har lite bra åsikter. Läste bland resensionerna om folk som köpt AFS objektivet för 5000 kr. Hade ju varit trevligt att hitta de så billigt.
 
Intressant fråga som jag pushar lite för... Verkar inte myllra av beggade 80-200 direkt! Ngn som har tips om var leta?
 
Jag köpte mitt för 3200 kr. Det är vad jag förstår den första varianten med skjutzoom, samt avsaknad av stativfäste.

Jag hittade mitt här på FS, men jag har även sett annonser på blocket.

mvh Fredrik
 
AFS är alltid AFS.
Jag skulle gå på AFS versionen då fokuseringen kommer vara snabbare, vilket ivarje fall för mig är viktigt
 
teinvall skrev:
Jag har två olika obejktiv på gång. Dels en 80 - 200 AFS som är beggagnad och ligger på €800 eller en helt ny AFD för €750. Vad är rimliga prisnivåer? Är inte intresserad av enringsvarianten som är betydligt billigare.

Någon som har lite bra åsikter. Läste bland resensionerna om folk som köpt AFS objektivet för 5000 kr. Hade ju varit trevligt att hitta de så billigt.
Af-s varianten är naturligtvis snabbare, men knappast optiskt bättre. Den senaste 2-ringsvarianten utan af-s är faktiskt snabb i focus plus att den är förhållandevis lite o nätt, väger också mindre än af-s varianten. Själv har jag en 70-200 VR som väl får ses som den optimala gluggen i segmentet 70-200, 80-200. jag tycker inte af-s 80-200 är prisvärd i jämförelse med lillebror utan af-s. Det skiljer ca 8000-9000 i nypris. Även de gamla 80-200 med skjutzoom är mycket bra rent optiskt. Problemet är bara att zoommekanismen på de kan bli glapp efter mycket användning vilket inte sker i samma utsträckning med tvårings varianter.
 
Jo som nya är det annat som gäller, men i detta fall så gäller det beggat.
Att nya tvåringsvarianten är snabbare än afs vet jag inte om, har inte provat 2 rings versionen.
Men två rings versionens snabbhet beror ju onekligen mycket på vilket hus man har, då det är motorn i det huset som driver.
 
Tomas.S skrev:
Jo som nya är det annat som gäller, men i detta fall så gäller det beggat.
Att nya tvåringsvarianten är snabbare än afs vet jag inte om, har inte provat 2 rings versionen.
Men två rings versionens snabbhet beror ju onekligen mycket på vilket hus man har, då det är motorn i det huset som driver.
Nej nu missförstod du nog mig. Af-s är snabbare, men tvåringaren är ingen snigel på hus med snabba af-moduler. Ett varningstecken för 80-200 af-s är att den är känd för att kunna vignettera på större bländare, mer än vad som anses brukligt. Du har rätt i att af-s alltid är af-s. Har man väl börjat med sån optik så är det svårt att tänka sig de vanliga skräniga objektiven. Antar att det ytterst är en prisfråga.
 
AF-S varianten är mycket snabbare än alla dom äldre versionerna utan egen fokusmotor (även tvårings modellen). Jag har haft alla modellerna ända till senaste 70-200 vr, och dessutom kört dom på D100, D70, D2h och D2x. Och även om D2 husen har kraftigare fokusmotor, så är Af-s versionerna raskare på att hitta fokus.

/Leif
 
paul innergård skrev:
Nej nu missförstod du nog mig. Af-s är snabbare, men tvåringaren är ingen snigel på hus med snabba af-moduler. Ett varningstecken för 80-200 af-s är att den är känd för att kunna vignettera på större bländare, mer än vad som anses brukligt. Du har rätt i att af-s alltid är af-s. Har man väl börjat med sån optik så är det svårt att tänka sig de vanliga skräniga objektiven. Antar att det ytterst är en prisfråga.

Oki då är vi överäns;-)
Jo vinjetteringen har jag läst om tidigare på nätet och sätt bilder på.
Vissa stör det andra in, jag lägger visserligen till vinjettering på nästan alla mina bilder.
Men det är klart skönt och kunna välja det i efterhand.
Men eftersom huvudfrågan var ifall man skulle köpa en AF för 750euro eller AFS för 50 mer så skulle jag säga att AFS är ett bättre köp, trots vinjettering
 
Tomas.S skrev:
Oki då är vi överäns;-)
Jo vinjetteringen har jag läst om tidigare på nätet och sätt bilder på.
Vissa stör det andra in, jag lägger visserligen till vinjettering på nästan alla mina bilder.
Men det är klart skönt och kunna välja det i efterhand.
Men eftersom huvudfrågan var ifall man skulle köpa en AF för 750euro eller AFS för 50 mer så skulle jag säga att AFS är ett bättre köp, trots vinjettering
Du har nog rätt. Fast håll med om att tvåringsvarianten har en tilltalande storlek.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.