Annons

Hur mycket ska jag ta betalt för mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirot

Medlem
Kastar ut en fråga här.
Jag har fotograferat för ett bokprojekt och vet inte hur mycket jag ska ta betalt.
Bilderna är fotograferade och godkända av författare och förlag men jag har ingen aning om vad mitt arbete är värt. Har använt två arbetsdagar för jobbet. Hur många bilder de kommer att använda vet jag ännu inte.
Jag har aldrig fotat på uppdrag tidigare så jag vore tacksam för tips om hur jag skall förfara. Jag har heller ingen firma registrerad och kommer inte att registrera någon heller då detta förmodligen är en engångsföreteelse.

Det beror lite på. Jag skulle säga att det rimliga är att du kan ta ett timpris på 1500+ kronor plus moms, samt en tusenlapp per bild i efterbehandling och för användningsrätten. Men det beror förstås på mängden bilder och om två arbetsdagar är rimlig tidsåtgång för det arbete du gjort. Om en erfaren fotograf fått jobbet gjort på halva tiden så blir det svårt att ta betalt för den tid du lagt ner.

Det bästa hade förstås varit om ni hade ett avtal klart innan du fotograferade. Eller har du gjort det på spek?

När det gäller fakturering kan du gå via en tjänst som t.ex. Frilans Finans, som agerar som mellanman och betalar ut en ersättning till dig efter skatt och sociala avgifter. Till en liten procentsats, förstås. Men då behöver du inte ha en registrerad firma.

Tack för återkoppling! När jag skrev två arbetsdagar så menade jag tiden i fält när jag tog bilderna men det kanske var ett feltänk?
Jag nöjer mig nog med att ta betalt per bild. Vill absolut inte ta ut något överpris.

Var inte för billig, var inte rädd för att fakturera, till nästa gång se till att få ned ersättningen på kontrakt innan så att allt är klart för alla parter innan man gör något, då vet alla förutsättningarna.

Kolla SFF Prisguide

Lite oroväckande om ni inte alls har diskuterat ersättning... ska det vara baserat på antal bilder så vill väl kunden veta kostnad per bild INNAN de väljer hur många bilder de ska ha. Ni är i alla fall överens om att det är betalt arbete? Inte nån sån där fuling som "du får ju publicitet" etc.

För att sätta ett rimligt pris kan du börja med att tänka på din arbetstid, till exempel ett timarvode på 500–1000 kr, beroende på din erfarenhet. Eftersom du har använt två arbetsdagar, kan ett fast pris för hela fotograferingen vara en bra idé. Om du inte vet exakt hur många bilder som kommer att användas, kan du ta ett grundpris för fotograferingen och sedan ett extra belopp per bild. Tänk också på att inkludera licens för användning av bilderna i boken.

Annars kan du strunta i hur många timmar du har spenderat och låta kunden välja vilka bilder de vill ha och sälja per bild. Fördelen med det är att kunden bara får de bilder som de verkligen vill ha och utifrån deras budget och att du måste se till att du har bilder som kunden verkligen vill ha.
Jag som bildköpare struntar egentligen i hur många timmar, vilken utrustning och liknande som du har medan jag som fotograf måste se till att säja bilder så att jag kan försörja mig som fotograf.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto