Annons

Hur mycket ska jag ta betalt för min bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej!

I och med att Åbo 2011 skall vara Europas kulturhuvudstad (Vad det nu innebär har jag ingen aning om, annat än att det är ett stort jippo), så tänkte jag att jag kanske kunde tjäna någon slant genom att freelanca några av mina bilder. Och dom nappade.

Men nu undrar jag då: Hur mycket skall jag ta betalt för bilden? Dom vill ha bilden till "limitless use" och ensamrätt till den under denna tid som den kan användas. Jag diskuterade med min sk. mentor om detta och han menar att det nog skall vara minst ett 3-siffrigt €-tal. Jag föreslog i vår diskussion att man kunde pröva med 200€ (ca 2000kr). Är det för lite eller för mycket för limitless use? Även med tanke på att det är typ Åbo Stad som köper bilden.

Vad anser ni? Här är bilden i fråga?
http://i9.photobucket.com/albums/a77/UsCarsRules/bo5Pt7a-HD.jpg

MVH
Num

Jag skulle råda dig att först fråga dem vad de är villiga att betala för bilden... Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta men 2000 låter lite med tanke på att det är limitless use och ensamrätt.

Normalpris för publicering en gång i dagstidning är 750 kr (BLF). 200 EUR är alltså inte speciellt mycket, jag skulle nog sätta det som en lägsta gräns men börja prisdiskussionen ganska mycket högre.

okej.. Bra mycket högre pris än vad jag förväntade...

Men hur inleder jag dessa förhandlingar då så att jag börjar med ett högre pris (som Erland sa) utan att avskräcka och därmed förlora kunden? Ska jag lägga fram mitt förslag och vänta på svar eller ska jag som Chen sade fråga hur mycket de erbjuder. Men det sistnämnda brukar leda till sämre slutresultat, men det tidigare kan som sagt avskräcka kunden.

Sedan till andra som läser denna tråd: fortsatta diskusioner/spekulationer kring priset välkomnas.

/Num

Standardmetodik för enklare förhandlingar:

1. Bestäm vilket huvudspår som gäller (tex limitless)
  2. Bestäm lägsta acceptabla pris (för dig) för huvudspåret. Dvs det pris då du säger "tack, men nej tack".
  3. Överväg olika alternativ (engång, limitless, whatever, ...) att ta till om det blir förhandling.
  4. Gör en vettig gissning på vad motparten MAXIMALT kan tänkas betala för huvudalternativet (1). Dvs en realistisk men hög gissning.
  5. Ge dem ett förslag som är ditt huvudalternativ, med ett utgångsbud som är det du gissade i (4).
Sedan blir det förhandling.
Mitt enda riktigt hårda tips är: Bestäm dig för ditt lägsta pris i förväg. Gå inte under det.

Jag har åtminstone varit i två olika situationer som liknar din.

I ena fallet gällde det en bild som jag erbjudit ett hotell att köpa, eftersom bilden föreställde just hotellet. Den marknadsanvarige var intresserad och förklarade att de i så fall ville friköpa den och han undrade då också vad jag ville ha för bilden. Jag frågade runt lite grann och drog till med ett pris som var kanske hälften av vad vissa rådgivare tyckte att jag skulle ta. Den marknadsansvariges svar var kort, men kärnfullt: "För dyrt! Tack ska du ha. Adjö!" Ingen öppning alls för förhandlande....

Det andra fallet gällde ett reportage, text och bild, som jag gjort på ren spekulation och sen försökte sälja till lite olika tidningar. Ett antal tidningar nobbade och vi kom inte ens till prisfrågan, men så plötsligt fick jag napp. Redaktören ville absolut köpa mitt reportage! På frågan om hur mycket jag ville ha svarade jag med en motfråga: "Hur mycket brukar ni ge för reportage liknande detta?" Det svar jag fick var avsevärt högre än jag skulle vågat hugga till med om jag avkrävts en prislapp...

Mitt råd är alltså: Fråga hur mycket de brukar ge för bilder med de villkoren det här handlar om!

(Men bestäm dig gärna för var ditt lägsta pris ligger innan du börjar snacka.)

Tackar alla för era svar.

Fick besked idag om att dom var villiga att ge max. 100€ (knappa 1000kr), så någon affär blev det inte.. Arma snåljåpar..

Ha det gött!

/Num

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto