Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket skärpa i Capture one?

Produkter
(logga in för att koppla)

pederwa

Aktiv medlem
Har precis inköpt Capture one Pro till min 1ds Mark II. Tänkte höra hur mycket skärpa ni brukar läga på i detta program, skulle även vara intressant att veta om ni använder soft eller standard.
 
Ingen alls...

Jag drar ner skärpan till noll och lägger sedan på skärpan i tre steg med PhotoKit Sharpener (Tack Mipert för tipset om PhotoKit)istället.

/C
 
Photokit Sharpener är ett plug-in för att blandannat skärpa bilder med och är väldigt bra.
Man kan använda det i olika steg och till olika situationer beroende på vad man skall göra med bilderna. Man kan få bra resultat med Capture One,men PK Sharpener ger möjlighet till mer finlir och är betydligt mer flexibelt.
Mycket smidigt är det i alla fall! Testa!
http://www.pixelgenius.com/

/Benny
 
Jag brukar kunna köra sharpen upp till 150-200 innan jag får "fringes" i kontrastområden. Eftersom du har samma kamera som mig borde ju även detta funka för dig.
 
jepp, jag har legat på 110-160 i skärpa i capture One innan det börjar se onaturligt ut. Ville bara kolla av om andra hade samma inställningar för min kamera..Hans, kör du soft eller kör du standard?
 
När jag körde med min 1Ds kunde jag inte pressa skärpningen lika långt - Då var det 70-120 som var max.
 
pederwa skrev:
Hmmm. har du dåliga erfarenheter utav Capture one? eller varför använder du inte det?

Nejdå, Capture One är inte alls dumt att jobba med. Men eftersom jag nu använder PK Sharpener så föredrar jag att göra ALLA moment där.

/C
 
De gångerna jag körde C1 gjorde jag som Catherine
(sharpening-disable )
,fast uppskärpningen skulle jag göra i PSCS2 "smart sharpen" vanligtvis selektivt .

Det finns inget värre än att skärpa upp områden som det var inte meningen att de skulle bli skarpa när man tog bilden .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.