Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket räcker en 60x90 softbox till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Är det helkört att försöka köra helkroppsbilder med en 60x90cm softbox?

Skall man ha reflektorn på inne i softboxen, eller skall den tas av?

/Jocce

Utan att veta, men tror bestämt att reflektorn skall tas av så att ljuset får studsa i hela softboxen och inte riktas direkt fram mot diffusionsduken.

*bump*

Vill gärna höra åsikter om storleken jag med. :)

Antar att det går till helfigur men att avståndet måste ökas och att ljuset därmed blir hårdare än med en större box.

Det finns väl någon tumregel angående boxens diagonal vs avståndet till motivet? Eller finns det någon som berör ljuskällans storlek relativt motivets?

Rikta softboxen mot en vit vägg och släck alla andra ljus så ser du exakt hur stor yta som belyses på ett givet avstånd. Flytta sedan softboxen på lämpligt avsånd så kan du inte bara plåta helkropp utan massor av hela kroppar samtidigt.
Ljuset sprider sig mer och mer ju länngre bort softboxen (eller lampan) placeras, men samtidigt avtar ljuset i styrka.
Det finns inga fungerande tabeller eftersoom olika boxar sprider ljuset på olika sätt.
testa istället!

Re: *bump*

danneman skrev:
Vill gärna höra åsikter om storleken jag med. :)
Antar att det går till helfigur men att avståndet måste ökas och att ljuset därmed blir hårdare än med en större box.

Ljuset blir snarare mjukare ju större softboxen är. Den ultimata softboxen är ju en helmulen himmel. Då blir det inga kontraster. Motsatsen är starkt solljus. Då bllir det hår grabbar och tjejjer.

Re: Re: *bump*

hornavan skrev:
Ljuset blir snarare mjukare ju större softboxen är. Den ultimata softboxen är ju en helmulen himmel. Då blir det inga kontraster. Motsatsen är starkt solljus. Då bllir det hår grabbar och tjejjer.

Det är jag med på! Min tanke gällde en given storlek på ljuskälla (60x90cm). För att lysa ut ett större motiv med den kan man dock behöva ökat avståndet och därmed blir ljuskällan mindre relativt motivet med följden att ljuset blir en aning hårdare.

Det jag menade var att gissningsvis fungerar den stoleken på box även till helfigur men det blir inte lika mjukt som man kan få med en större box på kanske 90x120cm som kan placeras närmare och ändå lysa ut hela motivet.

hornavan skrev:
Rikta softboxen mot en vit vägg och släck alla andra ljus så ser du exakt hur stor yta som belyses på ett givet avstånd. Flytta sedan softboxen på lämpligt avsånd så kan du inte bara plåta helkropp utan massor av hela kroppar samtidigt.
Ljuset sprider sig mer och mer ju länngre bort softboxen (eller lampan) placeras, men samtidigt avtar ljuset i styrka.
Det finns inga fungerande tabeller eftersoom olika boxar sprider ljuset på olika sätt.
testa istället!

Visst bör man prova sig fram själv. Men jag gissar att trådskaparen (liksom jag) är ute efter lite grundläggande rådgivning och riktlinjer innan man investerar i en box. :)

danneman skrev:
Visst bör man prova sig fram själv. Men jag gissar att trådskaparen (liksom jag) är ute efter lite grundläggande rådgivning och riktlinjer innan man investerar i en box. :)

En softbox är mycket bra om man vill ha mjukt ljus på det man plåtar. ett paraply är nästan lika bra och mycket billigare. Jag har tre lampor i min studio, den ena studsar jag i hörnet/taket bakom mig. Då sprider sig en mycket mjukt och billigt ljus över motivet.

Söker ni budget så är studsa mot neutral (vit) bakgrund bäst. Kräver dock vit vägg/ Tak

Har ni pengar så köp softbox.

Angående storleken så har jag själv inga större boxar än 60x90. Har tagit många helkroppsbilder på både en och flera personer.

Tycker också storleken är lagom smidig. En bra början helt enkelt. Sedan är det ju alltid mycket man vill ha...

En större softbox kostar också en hel del.

Själv skulle jag vilja ha en långsmal box som komplement... 30x180 vore mumsigt.

Slutligen... Jag tycker inte att du behöver en större box än 60x90 för att kuna ta helkroppsbilder. Satsa hellre på en box med bra kvalitet så att du kan ha den länge.

mvh /Peter

En 60*90cm räcker gott till helfigur tycker jag. Jag har tagit många helfigur och gruppbilder med min 90*90 + paraply.

Läste någonstans att man klarar ungefär 3 gånger storleken i avstånd innan ljuset blir hårt, annars så tycker jag att stort och nära är bra. Men det finns väl inge absolut regel egentligen det hänger på vad du är ute efter, ibland är hårdare ljus effektfullt.

dude skrev:
Läste någonstans att man klarar ungefär 3 gånger storleken i avstånd innan ljuset blir hårt,

Varför skulle ljuset bli ”hårdare” på längre avstånd?
Det är ljuskällans storlek som avgör hur ”hårt” ljuset blir.
Egentligen pratar vi om hur stor kontrast en ljuskälla ger. Solen som ljuskälla ger hårt kontrastrikt ljus, medan en molning himmel (belyst uppifrån/ bakifrån av solen) ger ett mjukt och kontrastfattigt ljus.
Det är samma i ateljen. Softbox eller indirekt (studsande) ljus ger mjukt ljus, därför heter det softbox (mjuklåda).
En laserstråle är kanske det ultimata hårdljuset!?!?

Senast ändrad:
Solen är jättestor större än jorden till och med ändå är den knallhård, varför?
Svar: den har så stort avsänd att den har en relativ storlek av en tummnagel på en armlängds avstånd.( citat Kevin Ames från boken photoshop cs the Art of photographing women) Avståndet är en parameter att ta hänsyn till testa får du se.

dude skrev:
Solen är jättestor större än jorden till och med ändå är den knallhård, varför?
Svar: den har så stort avsänd att den har en relativ storlek av en tummnagel på en armlängds avstånd.( citat Kevin Ames från boken photoshop cs the Art of photogafing women) Avståndet är en parameter att ta hänsyn till testa får du se.

OK, det köper jag, men inte i en normal atelje.

I en normal ateljé har du kanske inte mer än tre gånger källans storlek förän då är utanför väggen, Kör du med 120 cm paraply ska du ställa den mer än 360 cm från modellen kör du med en stor oktabox blir det ändå mer för att komma över 3 gånger så då behöver du inte bry dig om den regeln. Men jag kör 90% utomhus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar