Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket plussar ni på storhelger resp. annan OB-tid?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Procentuellt tillägg alltså?
Vad anser ni är rimligt?

Jag har riktprisguide, men just detta är ju väldigt diffust och just storhelger har jag inte jobbat öht förr.

Jag har samma pris oavsett veckodag och tidpunkt. Har mest privatpersoner som kunder och då blir det nästan alltid helg- och kvällsjobb och jag skulle förmodligen inte få jobben om jag hade annan taxa än vardagar.
//
Nina

nja... min erfarenhet av "konsult" arbete är att övertid/OB inte exicterar. Försöker man ta ut det så skrattar dom dig rakt i ansiktet. Däremot om dom uttryckligen ber dig göra ett arbete över en helg eller något sådant så är det bara att dubbla priset.

Men annars är det helt upp till dig att disponera tiden så att du inte behöver jobba övertid.

Köper du en ciggtändare så struntar väl du blankt i om personen som gjorde den var tvungen att jobba övertid eller inte? du betalar normalpriset, sedan är det upp till företaget att disponera tiden så att dom kan leverera en tändare till försäljning...

Ett bra exempel är byggföretag. Dom får ett kontrakt att inom en viss tid enligt överrenskommelse så skall huset vara klart, märker dom att tiden rinner ut så jobbar dom dygnetrunt, men priset är oförändrat. Klarar dom trots allt inte tiden så erläggs enligt avtalet oftast ett saftigt vite. Då får dom arbeta utan betalt + att dom får betala DIG, snacka om minus...

så nej, övertid/OB/helg kan du aldrig debitera

SFF:s prislista

Hej! Tips är att köpa Svenska Fotografers Förbunds prislista, för att få ett riktmärke hur yrkesfotografer tar betalt, den kostar någon hundring. Titta på sfoto.se!

Tack för råd.

Jag har SFF:s lista och där rekommenderas en procent (minst från) för tillägg på helger. Helger vet jag vad jag tar betalt för, för vanliga helgjobb gör jag ofta, men mina funderingar ligger närmast i vad som är rimligt att lägga på påskhelg inkluderat långfredag alltså (till företag) samt midsommar och såna storhelger.

Kalle. Övertid existerar inte för mig. Jag är egen och ger offerter innan uppdragen, så visst gäller det att planera tiden. Det nu handlar om förfrågningar där jag bör beräkna den tiden redan i offerten alltså.

lottawe skrev:
Tack för råd.
Det nu handlar om förfrågningar där jag bör beräkna den tiden redan i offerten alltså.

Aha... jag fattade det som att du märkte att tiden rann ut och var tvungen o jobba över en helg... ;)

sorry

Jag tror det handlar lite om hur mycket du själv känner att du "offrar" när du jobbar storhelger istället för att kunna vara ledig. Jag vet många fotografer som tar extra betalt efter kl 13 på lördagar... hur många gifter sig före kl 13? Då är det bättre att baka in det i priset, tycker jag! Slå tex ut hur många storhelger du jobbar varje år och höj ditt normala timpris en aning, kanske? Det handlar ju också om ifall det är privatpersoner, eller företag, och om storhelgen är den enda dagen som är aktuell. Vad tar du i timmen i vanliga fall?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto