Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ljus snor paraply m.m?

Produkter
(logga in för att koppla)

overhard

Aktiv medlem
Jag gjorde ett litet test för att se hur mycket ljus mina hemmabyggda ljus-modifiers (ursäkta min svengelska, blir så när man läser många utländska forum och inte kan orden på svenska) snor.

Jag har tagit en massa bilder och redovisat resultaten här:
Testet på min flickrsida

Nu undrar jag om mina resultat är normala eller om jag helt enkelt är kass på att tillverka effektiva ljusspridare. T ex så går det åt 4 steg extra till min softbox och ringblixt, och 3 steg när jag använder ett bounce card.

Hur många steg förlorar ni med era tillbehör (shoot through paraply, studsparaply, softbox, kartong studsskiva :), bounce card osv.)?

Väldigt lite, faktiskt.... Det du förlorar är riktverkan.

Zoom på 50mm på blixten innebär en utlysningsvinkel på ca 50º (om vi ska avhålla oss från mer avancerad geometri - ca en sjättedel av en halvsfär). Det mesta du gör i ljusmodifierarväg sprider samma mängd ljus över nästan hela halvsfären framför dig, alltså en sex gånger större rymdvinkel.

Samma mängd ljus, sex gånger mer utspridd = 2.6Ev mindre ljus per steradian.

Med lite möda och planering på vilka diffusorer man använder så kan man komma ner mot 1.5-2Ev, men då får man verkligen lägga ner lite möda på geometrierna (tänk paraboliska geometrier med lågspridande diffusormaterial)... Så du är inte så "fel" på det som du kanske misstänkte. Ljusförlusten per ytenhet på målet som du anger är ganska normal.

Tack för svaret, tror dock att det var lite för knepiga ord för mig för att förstå allt. Men kan man tolka ditt svar som att om jag med min hemgjorda softbox måste använda en 4 steg större bländare så kan jag vänta mig samma resultat med ett vitt genomskinligt eller silverfärgat paraply på samma avstånd?

MVH,
Johan

Jopp. Det är den större spridningen ("bredare"?) av ljuset som "stjäl" effekt, inte att du har byggt en "dålig" ljusmodifierare.

2-2-5Ev jämfört med en riktad, naken blixt är normalt. Det som är över detta är däremot "förluster". Matta saker sprider ljus mer.

Ett silverfärgat paraply kan fungera lite som en parabolantenn för ljuset, om silverytan inte är så matt - men det brukar den ju vara... Runt 3Ev få man nog räkna med som minst att man förlorar när man jobbar med softbox/paraply/diffusor/osv...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto