Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kyla tål 200an igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sonyman 200

Medlem
Hej jag undrar hur låga tempraturer man kan ha kameran i, det är en sony a200
I bruks anvisningen står det att man kan ha den ner till 0 grader, men så kan det väll ändå inte vara ?

Min första dslr, en Sony a100, hade jag ute i -25 grader utan problem. Allting blir mycket bräckligare och batteriet tar slut snabbare. Det som är viktigt är att inte ta in kameran i värmen direkt, den måste få anpassa sig. T.ex kan man lägga den i en påse utomhus och ta in den och låta den tina upp sakta.

Man är försiktig med att lova saker i manualerna. Jag har ingen erfarenhet av just din kamera men min Canon EOS 20D fungerar utmärkt i minus tjugo och det är ingen speciell kamera på något vis. Det som händer är att batterierna inte orkar med. De somnar in mycket fortare än vanligt, så man får ha med ett extrabatteri som man försöker hålla varmt.

Det som kan ge dig problem är kondens när du kommer in i värmen igen.

Låt kameran lilla kvar i kamera väskan när du kommer in, så den värms upp sakta för att slippa kondens iden.

Kameror är elektroniska tingestar idag - de gillar inte att utsättas för kyla. De flesta tillverkare har satt nedre gränsen till 0°C eller t.o.m. +5°C. De fungerar i lägre temperaturer, men tillverkaren garanterar inte funktionaliteten till 100%.

Ska Du fota i kyla - ta med så lite saker som möjligt ut, tillsammans med en mass plastpåsar. Näer Du ska in igen, lägg ner grejorna i varsin plastpåsen INNAN Du går in, och låt dem acklimatisera sig i plastpåsen, så slipper Du kondensen. Att bara låta den ligga i väskar är bättre än att lägga den på ett bord, men sämre än att ha dem i plastpåsar.

Och lägg inte kameran i sin väska eller påse nära varma saker såsom eldstad element mm. Utan gärna i svalt utrymme så uppvärmningen går sakta.. Ju saktare uppvärmningen går ju mindre chans till kondens.

Och har du brådis att se bilderna så ta ur minneskortet också då utanför då du stoppar in kameran i påse eller sin väska så du inte kommer på att du skall ha kortet och då inte får fatt på det...

:)

Uppvärmningshastigheten spelar inte så stor roll om kameran placerats i en plastpåse innan den tas in. Den har ju därmed lagts i en torr atmosfär, isolerad från den fuktiga inneluften. Kondensen som bildas hamnar därmed på påsens utsida.

Den enda ytterligare försiktighetsåtgärden jag kan tänka mig är att lägga allt i en frottéhandduk för att kunna känna sig lite extra "säker", men då börjat vi allt närma oss den paranoida försiktighetens område.

Besökte Kolmården idag, eller rättare sagt vargarna Modig och Ludo i nästan två timmar med foto. Var orolig för batteriet men efter 260 RAW bilder och mycket serietagning samt en hel del fokusering så fanns det fortfarande 96% batteri kvar och temperaturen var ca -17. Så nog pallar dom med en hel del även i kyla......

Litiumbatterier tycker mindre om hög värme.
Låga temperaturer gör att de laddas ur / får mindre kapacitet temporärt, men de tar ingen permanent skada. De klarar sig bättre än alkaliska och nimhs i kyla.

Fulladdade i en varm bil dock, etc, riskerar permanent minskad kapacitet.

Vad gäller andra delar i kylan så är det väl mest LCDn som riskerar att bli seg, vad jag vet.

Som folk säger har jag dock hört förut att man måste låta fukten ta tid på sig att försvinna ur kamera/objektiv för att den inte ska 'fastna'. Kan inte säga att jag är supernoggrann och jag har inte märkt någon fukt som stannat kvar.

Jag har varit ute en hel del med min A700 + Sigma 70-200 HSM II samt med min tammy 17-50 glugg flera gånger nu i vinter och jag tycker knappt det blir ngn kondens nu när luften är så kall och torr. Vi har dock fjärrvärme så vi har ingen naturlig "fuktighetskälla".

Jag har inte märkt något konstigt på varken gluggar eller kamera, jag sveper in utrustningen i en handduk när jag kommer hem och låter den ligga någon timme innan jag slår på den igen.

Dock så kapas batteritiden en hel del i kylan. Men Sigmat så räcker det med kanske 150-200 bilder sen är det slut på det roliga mot 200-350 på sommaren.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto