Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket kostar en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapila

Avslutat medlemskap
Hej
jag har en liten fråga bara... tänkte bara att de kunde vara kul å se hur mycket folk här på fotosidan fått betalt för en bild...
frågan är alltså hur mycket har du fått som mest/minst för en av dina sålda bilder?

Mina naturbilder på fotosidan är egenligen ingen som köpt. Jag får oftast uppdrag och bilder som dock nte får visas visas inte.
Men jag är uppe i 750 kr bilden. Det var en pärla...

Mvh Markus

Jag säljer mina A3+ bilder i 50x70cm ramar för 2.200 kr inramad. Utan ram bara passpartout 1.800 kr. Gör då en upplaga på 20 st.
Det dyraste jag har sålt bilder för var 4.500 kr med en egentillverkad ram som passade till motivet. Använde då en överhandsfräs för att göra mönster i ramen.
Ciao Annika

Billigaste är nog 2 st oramade hästbilder i 13x18 för 150:- totalt/tillsammans.
Mest hittills är nog en serie om 4st i 50x70ramar för drygt 12000:- exkl.

Normal prissättning för min del i 40x50ram (runt 30x40kopia då) ligger runt 1800-2100:-. Upplagorna föredrar jag att hålla låga.

Tycker förresten svaren blir intressantare om storlekar och ev. ramningar (eller om det talas om andra användningsområden??) mm framgår. Kul vore ju även att se vilka bilder det gällde om priserna hamnat högt, men det kanske är att önska mycket..

EDIT: fast jag bör erkänna att jag utgick från att vi snackade bilder till väggar. Inte bildbyrå till tryck och så.. Annan användning har nog triggat priset över det jag angav för min del isf..

Senast ändrad:
I rena pengar är det mesta jag har fått 1000:-/bild. Då har det varit sportbilder till en dagstidning. Annars har jag fått en hel del kärlek o beröm för bilder jag gett bort och det värdesätter jag mer. :)

2295:- plus moms Brukar jag ta när de går till reklam och annars har jag plaankat en prislista från en av de större ateljéerna i stan... Funkar fint som snus...

300 kr/bild vid fotografering för lokaltidningen, sen får jag ju skatta för dem, så då blir det bara 200 kr kvar.

lottae skrev:
Billigaste är nog 2 st oramade hästbilder i 13x18 för 150:- totalt/tillsammans.
Mest hittills är nog en serie om 4st i 50x70ramar för drygt 12000:- exkl.

Normal prissättning för min del i 40x50ram (runt 30x40kopia då) ligger runt 1800-2100:-. Upplagorna föredrar jag att hålla låga.

Tycker förresten svaren blir intressantare om storlekar och ev. ramningar (eller om det talas om andra användningsområden??) mm framgår. Kul vore ju även att se vilka bilder det gällde om priserna hamnat högt, men det kanske är att önska mycket..

EDIT: fast jag bör erkänna att jag utgick från att vi snackade bilder till väggar. Inte bildbyrå till tryck och så.. Annan användning har nog triggat priset över det jag angav för min del isf..

Jag håller med.. jag är jättenyfiken vilka bilder du nämnt? 8)

Pappersflygplan skrev:
Hej
jag har en liten fråga bara... tänkte bara att de kunde vara kul å se hur mycket folk här på fotosidan fått betalt för en bild...
frågan är alltså hur mycket har du fått som mest/minst för en av dina sålda bilder?

Min 260.-
Max 16000.-

MVH
Magnus

zlice skrev:
Jag håller med.. jag är jättenyfiken vilka bilder du nämnt? 8)
Asch då, behöver jag börja.. Ok, bara för att jag bad om det då;)

De fyra i serien såldes utanför sverige till ett företag var gravidbilderna här. (Valutakursen gav mig tur då jag eg. hade tänkt mig 10.000:- svenska..)
Alla i länken är analoga halvtaskigt skannade papperskopior. Benen "X" och ryggen "C" på samma sida har gått för 1900:- st. 30x40 i 40x50ramar.

De billiga hästbilderna har jag inte i datorn så de får du inte se..

Min är väl en 500:- för en enkel reklambild åt en liten företagare.

Mest är väl 3000:- för en webpublicering, egentligen 6000:- om man räknar med bildbyråns del.

Tavlor har jag inte sålt än annat än i samband med bröllop.

Mvh
Maverick

Vykort av riktiga kopior 40:- upp till 2 500:- i varierande format beroende på motiv och teknik - monterat men oramat.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto