Annons

Hur mycket blixteffekt behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har tittat på kaffebrus blixtpaket med 2st 110 Ws blixtar, och funderar nu på hur långt det räcker.
Ska användas till enklare studio/modellfoto.
Hittills har jag använt 580EX med 420EX som slav, men det måste ju bli mycket bättre med riktiga paraplyer.
Detta med studiofoto är bara ett litet sidospår, så jag vill inte lägga ut mer än 2.000:-

De ger ca bländare 8 på 2 meters avstånd ( ISO 100 ). Räcker för helkropp om man kör med paraply tex. Avståndet till motivet är viktigt när det gäller ljus, då det avtar väldigt fort. Så har man liten studio räcker 120 w/s rätt långt. Om man ökar avståndet till 4 meter tex behöver man fyrdubbla effekten. Därför behöver man krafiga blixtar i större studios.

Paraply eller softbox är nödvändigt om man vill ta modell- eller porträttbilder med blixt. Det blir i regel för hårt ljus annars.

Jag har själv detta set och tycker det är väldigt prisvärt.

Nu har jag fått hem blixtarna och de blixtrar som de ska.
Men det är ju två blixtar, och således två synk-uttag, och en kamera med ett synk-uttag.
Nu när jag har testat har jag bara haft ena blixten ansluten via synk och den andra har triggats via slavcellen.
Har också testat med en trådlös IR-sändare, och det funkade bra det med
Men kan man göra på något annat bra vis?
Kommer nog att till viss del använda blixtarna som upplättning utomhus, och då kanske inte optisk triggning blir tillförlitligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar