Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket betalt vid bildförsäljning?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

T. Guldstrand

Aktiv medlem
Hej!

Jag jobbar som vimmelfotograf åt nattstad.se på X&Y i Borås. De kör då och då en temakväll under namnet "Locker Room". Senast var klädmärket Amplified med och sponsrade, och de har nu kontaktat mig för med en förfrågan om att köpa loss bilder.
Bilderna ska användas som "imagebilder" vid bla kundmöten och möte med företagsledningen i London...

Hur mycket kan man ta betalt per bild, om jag säljer bilderna, har jag rätt att stå med som fotograf, vid en ev. publicering på deras hemsida???

Har ingen erfarenhet av detta, så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

BFL's priser kan kanske vara bra, men samtidigt ser jag som nyföretagare hellre att jag får sålt bilderna, kanske till ett lite lägre pris, än att jag inte får sålt några alls....
Ska man resonera så??

Ett sätt är att du kollar vad ett proffslab tar för att göra fina papperskopior i den storlek kunden har beställt, sedan lägger du 100-200% på det priset. Plus ev. frakt.

Du ska absolut stå med som fotograf på hemsidan!

/Lasse

Som jag skrev tidigare, det är mycket man får väga in när man säljer bilder tycker jag. Bilderna finns redan och du har redan varit ute och gjort "grovjobbet".

Jag skulle sagt 500:- / bild om de är intresserade av några stycken. Då får de de färdigredigerade och de får använda de på hemsida och trycka för att visa kunder etc. Vill de publicera de på annat ställe än webben så kan man ta det senare.

MVH

Johan

T. Guldstrand skrev:
Hej!

Jag jobbar som vimmelfotograf åt nattstad.se på X&Y i Borås. De kör då och då en temakväll under namnet "Locker Room". Senast var klädmärket Amplified med och sponsrade, och de har nu kontaktat mig för med en förfrågan om att köpa loss bilder.
Bilderna ska användas som "imagebilder" vid bla kundmöten och möte med företagsledningen i London...

Hur mycket kan man ta betalt per bild, om jag säljer bilderna, har jag rätt att stå med som fotograf, vid en ev. publicering på deras hemsida???

Har ingen erfarenhet av detta, så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

BFL's priser kan kanske vara bra, men samtidigt ser jag som nyföretagare hellre att jag får sålt bilderna, kanske till ett lite lägre pris, än att jag inte får sålt några alls....
Ska man resonera så??

hur funkar det med modellreleaser och sånt?
eftersom det är vimmelbilder det ursprungligen handlar om, måste jag ta kontakt med personen ifråga, då bilderna antagligen (vet ej säkert) ska publiceras på webben????

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar