Annons

hur mycket betalt tar en ny börjande fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fråga om hur mycket en ny börjande fotograf borde få betalt? Själv har jag frilansat i fleara år och jobbat som assistent samtidigt. Nu ska jag börja arbeta som egen fotograf med studio och har ingen ide hur mycket jag borde begära för mitt arbete eftersom jag är ny som egen fotograf. Skulle vara tacksam om någon har tips om detta :) Tack!

Ta inte för lite betalt. Det kan bli svårt att höja priserna ordentligt senare. Levererar du ett professionellt material ska också vara priset vara marknadsmässigt, även om du kanske ligger på den undre skalan.

En frilansande reportagefotograf bör ta ca 6500 per dag plus moms inklusive material. Vid timdebitering tas ca 700 kronor för de två första timmarna, sedan något billigare, Minimum två timmar. Det är dock många som inte kan dessa priser. Tidningarna är hårda.

Reklam och modefotografer ligger ofta högre i pris. De har mer utrustning och kanske assistent.

Du ska tänka på att priset ska täcka den tid du inte har uppdrag, tid för utbildning, marknadsföring, sociala avgifter och bokföring, din utrustning och så vidare.

Gör en långtidsbudget där du inte räknar med att du är fullbokad och se hur mycket du behöver ta betalt för att täcka allt.

Kristine Wreyford skrev:
Har en fråga om hur mycket en ny börjande fotograf borde få betalt? Själv har jag frilansat i fleara år och jobbat som assistent samtidigt. Nu ska jag börja arbeta som egen fotograf med studio och har ingen ide hur mycket jag borde begära för mitt arbete eftersom jag är ny som egen fotograf. Skulle vara tacksam om någon har tips om detta :) Tack!

Frödebergs svar är bra, annars kan du ju kolla på BLF´s hemsida, SFF´s hemsida eller PFK,s hemsida.

Ilkka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar