Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket behandla JPEG-bilder före leverans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag har en uppsättning bilder tagna i JPEG. Innan jag skickade dem för påsikt till en presumtiv kund justerade jag nivåer och kontrast på några av dem och förminskade dem till 600 pt höjd. På några bilder har jag rättat upp lutande horisonter genom att beskära.

De är nu intresserade av bilderna.

Hur levererar jag de högupplösta bilderna, redigerade, eller oredigerade, eller båda? Finns det något som gör att ett tryckeri t ex vill att bilderna ska vara oredigerade så att de kan justera detta själva vid tryck?

Du levererar förslagsvis bilderna färdigbehandlade, med justerade nivåer, upprättade och allt vad du tycker behövs göras åt bilden.

Kunden förväntar ju sig att få samma bild som du skickat, fast större. Dessutom är efterbehandlingen också en del i utformandet av själva bilden, som är på just ditt vis. Din bild är ju unik etfersom det är du som tagit den och det är du som efterbehandlat den för att den ska bli som du vill ha den. (Eller som kunden vill ha den, men det är ändå du som gör jobbet kunden betalar för.)

Edit:
Och vad gäller tryckeri vill de alltid ha tryckfärdiga bilder, annars kostar det alltid mer. Jag brukar själv leverera bilderna färgigbehandlade, men i RBG-färgrymd (Adobe RBG). Väldigt mycket information försvinner ju när man konverterar till CMYK, så det brukar jag låta kunden göra själv, i fall de händelsevis skulle behöva all färginformation till något.

/Jens

Senast ändrad:
Tack för svar! Låter rimligt.

Finns det något annat jag bör tänka på, t ex:

-lägga till copyrightinformation i bilderna,
-annan info,
-märka dem,
-ta bort EXIF,
-annat?

Vill ett tryckeri veta vilken färgrymd som använts, eller följer den infon bilderna?

/Tomas

ANNONS