Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket bör jag betala?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har fått erbjudande om att köpa ett Manfrotto 168 huvud, det verkar vara i bra skick
Någon som vet vad man bör betala för ett beggat sånt.
Hittar inga prisuppgifter på nätet
//
AnteV

AnteVante skrev:
Har fått erbjudande om att köpa ett Manfrotto 168 huvud, det verkar vara i bra skick
Någon som vet vad man bör betala för ett beggat sånt.
Hittar inga prisuppgifter på nätet
//
AnteV

500:-, har ingen aning hur den ser ut?

Max 200:- tycker jag också.

Jag har en sådan kulled och jag tycker inte om den alls. Lite bättre kulleder har en ratt för kulans tröghet (friktion) och en annan ratt för att låsa kulan. Dessa inställningsmöjligheter saknar Manfrotto 168. Istället sitter det en spak för att låsa kulan. Då är det lätt hänt att man flyttar hela stativet någon millimeter (och det vill man inte alltid). Till sist tröttnade jag och skaffade en bättre kulled.

Så prova kulleden noga på ditt stativ innan du bestämmer dig (gärna med ett lite framtungt objektiv).

---finns nog olika 168 modeller tror jag, eller misstar jag mig!?
Jag har en 168WOB som jag har använt i sand och saltvattenstänk under ca4 ivriga år nu, UTAN PROBLEM:)!
Kostade nytt 400,- inkl två snabbplattor DÅ...
Så OM det är snack om samma modell som min så betalar man inte många hundra för den,,,kanske 250,- vid mkt bra skick.
Mvh Niclas.

Ps, lite kipt med snabbspaken som är av ett plastigt kompositmaterial, en kompis till mig knäckte sin utan våld i några minusgrader utomhus....Jag lärde mig av hans misstag och det har således inte hänt mitt.....Även om jag ofta nyper fast ca6kg i kulan!!! Med fin teknik skulle jag inte tvivla med ett ef600 f4 heller, även om också det såklart kräver ett duktigt handhavande!

Senast ändrad:
Då måste det finnas olika modeller för min 168:a gjorde jag mig av med blixtsnabbt och skulle aldrig äventyra ngt tele därpå!
På min var det hegagonala snabbplattor och två spakar, en för panorering och en för själva kulan. Totalt okänslig och osmidig.
Undvik är mitt tips.

Jan vdV skrev:
Då måste det finnas olika modeller för min 168:a gjorde jag mig av med blixtsnabbt och skulle aldrig äventyra ngt tele därpå!
På min var det hegagonala snabbplattor och två spakar, en för panorering och en för själva kulan. Totalt okänslig och osmidig.
Undvik är mitt tips.

---Ja, det är no olika modeller...
Jag tror att jag en gång såg en modell som hade några stående rektangulera kromade detaljer runt om som var ett par år äldre och hette 168 (tror jag..)....Min är helsvart och i ett mkt kompakt utförande. Att den bör användas till tunga objektiv är inget jag rekommenderar eftersom det ofta behövs ett större stöd för dessa goliatlinser, helst av typen Wimberly.... Men att det med fin teknik är möjligt menar jag, helt klart!
Mvh Niclas.

Ps, Nu har jag inte sprungit runt på savannen och slagits mot vilda bufflar med Goliatlinser hängande i kulan, så jag har väl några tester kvar innan jag rekommenderar den för 600 4 mfl:)

Senast ändrad:
Det finns två olika modeller av 168 ser jag nu i Fotosidans recensioner.

Den kulled som jag berättade om ovan är den gamla modellen Manfrotto 168 (utan bokstäver efter 168) med kromad kula.

---Ok, då är det den gamla ja. Funkar absolut för generellt bruk, helt säkert!! Men jag tror nog inte att den bör vara så dyr!!
Om ni inte behöver en superstadig kula för tunga saker och att det finns en eller helst två snabbplattor till så hade jag inte tvekat för priset runt 150-200,- om jag behövde den!

Mvh Niclas.

Ps, Jag har sett många hasselbladare exponerande över precis denna kulleden, så den duger helt säkert för hobbyfotografen!

Ahhh!
Den kräver alltså en hel del tester innan man slår till och köper.
Bjuder han 200:- spänn och tar närmsta flyg till grönland för hårdtestning :)
Tack för tips
//
AnteV

ANNONS