Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur montera Kaffebrus octabox?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack - det var inte identiska boxar, men jag har lyckats montera ihop den nu.

Blev ju supertungt. Måste skaffa bättre stativ...

Jag lånar tråden lite.

Jag har precis fått hem en Octabox från kaffebrus, efter två veckors väntan, men jag fattar inte hur man ska sätta ihop den, och jag fattar ännu mindre hur 17 man ska montera den på blixten. Den ska ju vara justerbar mellan 8-13 cm. Men hålet är ju fast, utan skruvar, och desutom är det bara 9,5 cm.

Jag bifogar några bilder på adaptern.

Bilagor

• dsc_2480.jpg
    dsc_2480.jpg
    58.6 KB · Visningar: 845
Jag funderar på om det är så att det ska finnas skruvar i de små uphöjningarna som sitter på kanten, bara det att dom har glömt att borra och gänga hålen, samt att sätta dit skruvarna. Men det känns ändå inte rätt eftersom hålet är för litet.

Det ser onekligen ut som att det skulle kunnat sitta justeringsskruvar där. Hur matchar tyghålet hålet i blixten?

Mät också upp ytterdiametern på tyget och kolla att det följer spec. Kanske har du fått helt fel produkt?

Jag ska göra det, jag får helt enkelt maila honom och kolla. Jädrigt surt efter att ha väntat på den i ett par veckor innan han ens skickade den.

Jag hade en vecka längre leveranstid än vad jag räknade med. Fast då är jag van vid postorder från dustin och crimson (dagen efter).

När jag bad om leveransdatum fick jag det direkt och det höll han exakt. Allt var bra även om man börjar bli van vid lite mer information från postorderfirmor, ett mail i timmen som säger 1. Nu har vi fått ordern. 2. Nu läser vi den 3. Nu har vi läst färdigt 4. Nu plockas den, packas den skickas den. Här är kollinumret.

Sen kommer posten:

1. Paketet inlämnat i Solna
2. Paketet landar i Haaaaapajäääärvi för snabb sortering.
3. Paketet befinner sig på trashcentralen i Haaaaapajäääärvi
4. Paketet befinner sig på trashcentralen i Haaaaapajäääärvi
4. Paketet befinner sig på trashcentralen i Haaaaapajäääärvi
5. Paketet skickat tillbaks till Stockholm
6. Paketet ligger nånstans och väntar på att bli upphittat. osv osv

Jäklar vad snabbt han är att svara på mail. Han trodde att jag hade fått adaptern till deras egna blixtar och han skulle skicka en ny imorgon.

Anledningen till att jag fick vänta förut var att han inte hade den hemma, men trots det så sålde han den på tradera.

Ja, jag hoppas att det blir rätt sen. Jag hade räknat med att kunna använda den nästa vecka på ett jobb. Det hade varit fånit att behöva skjuta upp det för att jag hade fel adapter. Nu hoppas jag bara att inte posten slarvar bort det på vägen (vilket dom tyvärr är duktiga på).

Den där fästringen ser ut att vara gjord för att sitta direkt i reflektorfästet. Ser ut att vara den fattning som reflektorerna sitter med i hans 300 WS blixtar. Kallas för Bowens fäste och används av många olika märken av blixtar.

Nu har jag fått ett nytt fäste, detta får jag inte att fungera riktigt som jag tycker att det borde vara.

Dels så går det inte igenom hålet i själva boxen, och dels så får jag inte "spröten" att passa. Jag antar att de ska sitta i hål A och B men i hål A så passar de inte. Och om jag gängar ur de så är de gängade hålen för små för att de ska passa.

Är det jag som är helt jävla dum i huvudet eller är det något fel på det så att jag borde maila "kaffebrus" igen?

Greven

Bilagor

• dsc_2485 med pilar och text.jpg
    dsc_2485 med pilar och text.jpg
    54.3 KB · Visningar: 334
Jag har exakt ett likadant fäste (om storleken är samma) och det är precis som du säger, i A och B skall det sitta pinnar. Fast mina går då in i hålen.
Kanske du fått ett fäste för en mindre bouncer som har mindre pinnar?

Japp, det är kardborrband så att man kan öppna upp hålet mer och då kan man få igenom fästet, men sen får det inte att knäppa igen det mer än första 2 centimetrarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar