Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur mkt kan jag ta för en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag har blivit kontaktad av en privatperson som sett bilder på mitt galleri som vill köpa en kopia av en bild. eftersom jag aldrig tidigare sålt någon bild så har jag ingen aning om hur mkt som kan tänkas vara skäligt att ta för den.

jag har ju fotat och redigerat den på eget initiativ. så det är ju inget uppdragsfoto, så jag vet inte riktigt hur mkt jag kan lägga på min utgifter för att trycka upp den.
mina kostnader för en A4 kopia är ungefär 60kr för at trycka upp den. sen lägger jag en stund på att scanna om den till rätt storlek och beskära samt redigera.

men jag är mest glad för att någon har visat intresse, så det känns som om jag inte kan ta ut hur mkt som hellst.

någon som har en bra fingervisning om hur jag ska tänka??
 
Sånt där är svårt....

Jag sitter själv i samma situation faktiskt. Jag resonerar så här:

Jag har aldrig sålt ngn bild tidigare och vill därför gärna att detta tillfälle ska smitta av sig. Därför säljer jag min bld till reducerat pris mot att personen som köper bilden ger mig lite reklam, dvs sprider information om mig till vänner och bekanta.

På så vis hoppas jag att fler skall höra av sig till mig för fotouppdrag/köp av bilder och därmed kan jag ta lite mer för mitt arbete.

I mitt fall betyder reducerat pris runt 150kr för en oramad A4.


/Catherine
 
Varför kan inte vi fotografer titta på priserna på grafik så som etsningar o dyl? Priserna på grafiska tryck ligger väl mellan 800-3000 kr och varför kan inte ett fotografi kosta lika mycket.
 
Re: Sånt där är svårt....

-Catherine- skrev:
Jag sitter själv i samma situation faktiskt. Jag resonerar så här:

Jag har aldrig sålt ngn bild tidigare och vill därför gärna att detta tillfälle ska smitta av sig. Därför säljer jag min bld till reducerat pris mot att personen som köper bilden ger mig lite reklam, dvs sprider information om mig till vänner och bekanta.

På så vis hoppas jag att fler skall höra av sig till mig för fotouppdrag/köp av bilder och därmed kan jag ta lite mer för mitt arbete.

I mitt fall betyder reducerat pris runt 150kr för en oramad A4.


/Catherine

Oj då säljer jag nog mina bilder för billigt,80:- för ett A4.

/Thomas
 
Om jag nån gång skulle lyckas sälja en bild så har jag funderat på om kanske en tia per cm på längsta sidan kan vara ett riktmärke?

A4 = 29 cm långsida = 290:-

10*13 cm bild = 130:-

50*70 cm bild = 700:-

Låter det rimligt?
 
erro_67 skrev:
Om jag nån gång skulle lyckas sälja en bild så har jag funderat på om kanske en tia per cm på längsta sidan kan vara ett riktmärke?

A4 = 29 cm långsida = 290:-

10*13 cm bild = 130:-

50*70 cm bild = 700:-

Låter det rimligt?

Inte tycker jag det låter helt orimligt. Det är konstigt iofs att jag reagerade på att jag tyckte 130kr för ett 10*13 var dyrt, det är ju exakt samma pris som på en A4 igentligen (cm-kostnad alltså) ;)....märkligt va?

/Catherine
 
290:- för en a4 är på tok för billigt tycker jag.
Minst en femhundring är min åsikt, helst borde du försöka pressa upp den det till runt tusenlappen.
Sök på gamla trådar får du se vad folk sagt tidigare.
Ta inte för lite för du kommer att ångra dig sedan...
Mvh/Martin
 
Nytt förslag på prisformel då: en krona per kvadratcentimeter!

10*13 cm = 130:-
21*29 cm = 609:-
50*70 cm = 3500:-

Svårigheten är väl att jag (vi) som privatperson har svårt att åtminstone för mig själv motivera så höga priser. "Äh, inte är väl mina bilder värda så mycket". Och sen beror det väl till viss del på till vem man säljer. Bekanta, "andra" privatpersoner eller företag.
 
erro_67 skrev:
Nytt förslag på prisformel då: en krona per kvadratcentimeter!

10*13 cm = 130:-
21*29 cm = 609:-
50*70 cm = 3500:-

Svårigheten är väl att jag (vi) som privatperson har svårt att åtminstone för mig själv motivera så höga priser. "Äh, inte är väl mina bilder värda så mycket". Och sen beror det väl till viss del på till vem man säljer. Bekanta, "andra" privatpersoner eller företag.


Precis så känner jag också. Då jag inte bedriver verksamhet utan endast har fotografin som hobby har jag också svårt att motivera priserna. Är man dessutom helt okänd och aldrig tidigare sålt ngn bild så känns det ÄN svårare att motivera höga priser.

I nuläget är jag glad om jag får ut mina utlägg plus en slant för arbetet :)


Precis som du skriver Robert så är dessutom priset beroende på vem som köper bilden...


/Catherine
 
Säljer mina i storlek A3 för mellan kr 600-1000.
Lite beroende på om det skall vara med eller utan ram och passepartout.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.