Greve Nickon skrev:
Jag håller på att försöka leva på min fotografering, ialla fall på halvtid, och undrar nu hur ni marknadsför er.
Jag har hitils skaffat en portfolio här på fotosidan, jag är inte riktigt nöjd med vad jag har där ännu men det kommer. Jag har också tryckt upp visitkort med kontaktinfo och addressen till sidan som jag delar ut högt och lågt. Det jag koncentrerar mig på mest är mäniskor, poträtt, bröllop, mm
Nägra fler tips?
Greven
Några tips!
1. Jobba, jobba och jobba.
2. Försök göra reportage, mode eller annat med människor för tidningar. Finns mycket att välja på. Gratistidningarna brukar kunna vara alerta om du har nåt som dom gillar.
3. Gör en riktig portfolio, en mapp. Väl avvägd, hellre färre bilder än många "dussin-skott"
4. Knata runt till alla som på något sätt köper bilder och presentera dig. Tidningar, reklambyråer, företag mm mm
5. Självklart skall du ha en hemsida med unik adress. Se till att alltid få med din tryckort och då gärna som webadressen. Kortaste vägen alltså om någon uppmärksammar en bild.
6. Kanske viktigast av allt, försök finna ett eget och unikt bildspråk. Något som särskiljer dig.
7. Ett litet tips till din hemsida.
Börja inte med att slänga upp alla regler, upphovsrätt, lagar och hot mm rätt i nylet på besökaren. Är det proffesionella bildköpare du vänder dig till så vet dom vad som gäller.
Tyvärr sewr man det allt som oftast, särskilt på "nybakade" fotografer.
Däremot, ha en rubrik med priser, offerering, affärsvillkor mm. Seriös och lågmält.
8. Gör läxan, gör läxan ...
När du möter en kund, se till att vara förbered. Privatpersoner som köper bilder skal mötas på samma sätt som företag.
9. Om du skall satsa på foto, försök nå företag.
Inget ont om bröllopp och så, men det är bland det svåraste du kan göra. Och den sessionen kan ju inte göras om.....