ANNONS
Annons

Hur marknadsför ni er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag håller på att försöka leva på min fotografering, ialla fall på halvtid, och undrar nu hur ni marknadsför er.

Jag har hitils skaffat en portfolio här på fotosidan, jag är inte riktigt nöjd med vad jag har där ännu men det kommer. Jag har också tryckt upp visitkort med kontaktinfo och addressen till sidan som jag delar ut högt och lågt. Det jag koncentrerar mig på mest är mäniskor, poträtt, bröllop, mm

Nägra fler tips?

Greven

Jag skulle nog göra en egen hemsida till att börja med. Fotosidans portfolio i all ära, men jag tror nog att det ser mer seriöst ut om ens företag har en egen hemsida.

ha framförallt en egen sida med bra adress.
jag som inte ens har en bra sida ännu (jobbar på en ny) får fullt med träffar och får höra av många att dom uppskattar alla fotografer som visar sina bilder på nätet vilket gör det enklare att hitta rätt.

annonser på berörda sidor/tidningar är oxå mycket effektfullt (helst med en hemsideadress man kan gå till då).
och skaffa dig bra rykte helt enkelt.

Det där med en egen sida kanske vore något att tänka på. Jag har märkt att portfoliosidan inte är sökbar på Google och liknande sidor, inte ens om man skriver in adressen i sökfältet.

Picturo verkade vara rätt krångligt när jag läste om det när det kom precis.

Greven

När jag söker på mitt namn (vad det så Du menade?)på Google så dyker portfolion upp.

Jag tycker inte Picturo är särskilt krångligt.
Det ska bli spännade att se om det blir lite "tryck" där när marknadsföringen börjar på allvar.

Jesper

Om jag söker på mitt efternamn så hittar den inte sidan, om jag skriver in addresen direkt i fönstret och ber den leta så hittar den inte alls. Kan det vara så att det är en bugg?

Greve Nickon skrev:
Jag håller på att försöka leva på min fotografering, ialla fall på halvtid, och undrar nu hur ni marknadsför er.

Jag har hitils skaffat en portfolio här på fotosidan, jag är inte riktigt nöjd med vad jag har där ännu men det kommer. Jag har också tryckt upp visitkort med kontaktinfo och addressen till sidan som jag delar ut högt och lågt. Det jag koncentrerar mig på mest är mäniskor, poträtt, bröllop, mm

Nägra fler tips?

Greven

Några tips!

1. Jobba, jobba och jobba.
2. Försök göra reportage, mode eller annat med människor för tidningar. Finns mycket att välja på. Gratistidningarna brukar kunna vara alerta om du har nåt som dom gillar.
3. Gör en riktig portfolio, en mapp. Väl avvägd, hellre färre bilder än många "dussin-skott"
4. Knata runt till alla som på något sätt köper bilder och presentera dig. Tidningar, reklambyråer, företag mm mm
5. Självklart skall du ha en hemsida med unik adress. Se till att alltid få med din tryckort och då gärna som webadressen. Kortaste vägen alltså om någon uppmärksammar en bild.
6. Kanske viktigast av allt, försök finna ett eget och unikt bildspråk. Något som särskiljer dig.
7. Ett litet tips till din hemsida.
Börja inte med att slänga upp alla regler, upphovsrätt, lagar och hot mm rätt i nylet på besökaren. Är det proffesionella bildköpare du vänder dig till så vet dom vad som gäller.
Tyvärr sewr man det allt som oftast, särskilt på "nybakade" fotografer.
Däremot, ha en rubrik med priser, offerering, affärsvillkor mm. Seriös och lågmält.
8. Gör läxan, gör läxan ...
När du möter en kund, se till att vara förbered. Privatpersoner som köper bilder skal mötas på samma sätt som företag.
9. Om du skall satsa på foto, försök nå företag.
Inget ont om bröllopp och så, men det är bland det svåraste du kan göra. Och den sessionen kan ju inte göras om.....

eftersom min portfolio heter Estethia så kommer den inte upp när man söker på mitt namn.
hade jag däremot döpt portfoliosidan till mitt namn så hade den förmodligen dykt upp.
kanske en förklaring?

Estethia skrev:
eftersom min portfolio heter Estethia så kommer den inte upp när man söker på mitt namn.
hade jag däremot döpt portfoliosidan till mitt namn så hade den förmodligen dykt upp.
kanske en förklaring?

Min portfoliosida heter samma som mitt namn (grimhammar), det är därför jag inte fattar varför den inte finns.

"Jag har en hemsida, därför finns jag"
Men eftersom min inte syns så syns inte jag? :)

Greven

th0me skrev:
Måste man inte "lägga in" adressen till ens hemsida på Google för att göra den sökbar?

Checka denna adressen för att göra det.
http://www.google.se/intl/sv/add_url.html

/Thomas

Tack för den länken. nu har jag lagdt till min sida, får se ifall det hjälper.
Jag tror inte att man måste lägga till sin sida eftersom när jag söker på mitt namn så dyker det upp sidor som inte är reggade, i alla fall inte av mig eller någon berörd av sidan.

Greven

Lite off-topic, men för er som inte vet så är det så att Googles spider inte nödvändigtvis letar igenom allt, eftersom fotosidan genereras dynamiskt. Med andra ord, när den går igenom fotosidan, så går den igenom alla länkar och allting den kan hitta och lägger det i sitt cache, därför är det inte säkert att allas portfolior hamnar i googles arkiv.

Tänkte det kunde vara bra att veta :)

ANNONS