ANNONS
Annons

Hur man tar bra blixtbilder innomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en EOS 300 och en Metz 54 mz-3 (E-TTL).
På lördag ska jag ta bröllopsbilder i en kyrka och i en lokal (mottagning) senare på eftermiddagen. I lokalen är det ca 3 meter till taket så min självklara fråga är hur jag bör göra för att ta bra bilder.

jag har läst lite här:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
och sökt i forumet, men har inte fått alla svar jag är ute efter.

1.Om man ska studsa (bounce) blixtljuset, ska man vinkla 45 grader, eller ska den stå 90 grader upp så att inte bara en del av kroppen blir belyst?

2.Ska man använda omnibounce och vinkla samtidigt?

3.Min Metz blixt har 2st blixtar, en som går rakt fram för att lätta upp skuggor och en stor, som man kan vinkla, bör jag använda dessa i kombination med omnibouncern?

4.Finns det någon bra bok om hur man tar bra innomhusbilder med blixt?

Tacksam för snabba svar.
Jorge

Första frågan måste bli: Är blixt nödvändigt? Räcker inte det befintliga ljuset?

Jag skall lägga mig så jag kan inte vara till mycket hjälp.

Fundera på att sätta blixten på ett eget stativ, lampstativ eller kamerastativ, och hissa upp den en bit närmre taket. Sedan vinklar du blixtrackaren rakt upp i taket.

Fördelen med blixten på eget stativ är att kameran inte blir så tung och du har lite kontroll över ljuset.

Blixtmätningen fungerar lika bra även med blixt på stativet.

Jag vill inte släppa tanken på befintligt ljus. Delar av ceremonin inne i kyrkan är ju "stillastående", och då borde det gå att plåta med stöd eller stativ och/eller med högkänslig film. Är kyrkan så himla mörk...?

nejnej, kyrkan är inge problem... där finns det ljus så det räcker. Men under mottagningen senare kommer jag att behöva mer ljus.

3meter i tak är ingen match, tvärtom ganska perfekt att bounca blixten i (kolla först att taket är vitt eller grått). På med omnibouncern bara och kör 45grader på allt som är en bit bort och 90 grader på allt som är nära dig (typ närmare än 2,5 meter eller så).

Vore jag som du skulle jag skita i E-TTL och köra Av eller Tv på kameran istället och låta blixten fylla i det som behövs med TTL istället. Så kör jag jämt med min eos5a och 540EZ med A-TTL, allt för att utnyttja det befintliga ljuset till max. Mvh Micke

Ta många biler

Jag fotograferade två bröllop förra sommaren med i stort sett ny kamera och ny blixt och det var nervöst innan bilderna kom tillbaka.

Jag stämmer in i tipsen ovan (även om blixt på eget stativ låter lite avancerat för en amatör som mig) men vill också lägga till: se för guds skull till att du har så mycket film att du kan göra alternativa exponeringar av det du vill.

Jag körde med två olika känsligheter av film Fuji Superia 100, 400 för att slippa använda blixt där jag inte behövde det (i efterhand tycker jag att 400:an var så bra att jag kanske kunde skippat 100:an). Båda bröllopen var med både vigsel, middag och dans och jag tror att jag brände runt 8 rullar per bröllop (vilket är mycket för en amatör).

Slutresultatet blev att visst fanns det en hel del felexponerade blixtbilder men sammantaget var brudparen nöjda med resultatet.

/Mille

Ett alterantiv till att bounca blixten kan vara att använda lång slutartid (1/15- 1/60) i M eller Av-läge för att utnyttja mycket av det befintliga ljuset och sedan köra blixten rakt fram som en fyllnads/komplementsbelsyning på motivet.

Sist jag var på bröllop tog jag flera sådana här bilder, och inslagen av befintligt ljus plus effekten av den frysta rörelsen kan bli väldigt effektfull på fest- och dansbilder.

Även ifall du bouncar blixten kan de ju vara trevligt att ha en lång slutartid så att du får med lite befintligt ljus. Dessutom kan det ju vara smidigt att ha kvar samma intällning på kameran oavsett blixtmetod och låta blixten reglera exponeringen.

Men framför allt,snåla inte med filmen och ta flera bilder ifall bilden är viktig eller ifall du är osäker.

Hej

jag fotograferade ett bröllop för en tid sedan. Jag använde följande utrsutning/teknik (du får översätta till Canon dito);

Nikon F100, 24-85/2.8-4, blixt SB28 -0.3EV, slowsync på andra ridån. Fuji Superia 400 asa, monopod

Nikon 801s, 80-200/2.8, Fuji Superia 800 asa, stativ

För gruppbilder utomhus så använde jag Fuji NPC160 asa, blixt SB28 -0.7EV slowsync, stativ.

Belysningen i kyrkan var svag, stearinljus samt lite infallande ljus från fönster. Blixten är mycket diskret då man ställer ner exp en aning, syns knappt men livar upp samt dämpar gulsticket som annars kan bli markant.

Resultatet blev bra, brudparet blev mycket nöjda med resultatet.

lycka till.

mvh
Johan
www.motljus.com

Jag tackar för alla svaren.
Fortsätt gärna komma med förslag/tips.
Jag har bara f/4 objektiv så det blir nog en 800 film i kyrkan skulle jag tro.

Vad betyder slowsync? kan man göra det med min metzblixt?

jojje2 skrev:
Vad betyder slowsync? kan man göra det med min metzblixt?
Slowsync betyder bara att du använder en lång slutartid i kombination med blixten och funkar på alla kameror/blixtar. Det sker ofta i kombination med att man slår blixten när slutaren stänger istället för när den öppnar och det funkar däremot inte på alla kameror, men det är en funktion hos kameran och inte blixten.

Att synka blixten med andra ridån istället för första är inget problem med din kamera och blixt. Ofta kan man göra inställningen både på kameran och blixten.

Trevligt trevligt...

Kan ingen rekommendera en bra bok om inomhusfotografering med blixt?
Jag har en bok, stora fotoboken, men den tar bara upp hur man tar inomhusbilder i porträtt/pose sammanhang.

Det finns ett par bra artiklar i tidningen Foto som skulle vara något för dig:

I serien systemkameraskolan var det ett tema om just blixtfotografering. Det nummret är nog 3-6 månader gammalt (en dålig gissning, men bättre än ingen alls). jag tyckte själv att den artikeln var väldigt välskriven och gav bra info.

I serien Motivskolan fanns det ett tema om jsut bröllopsfotografering, och desstuom ett tema på porträttfoto. Båda dessa borde kunna ge dig lite tips, även om det itne är specialinriktiat på blixtfoto. Denna serie gick nån gång förra året, om jag inte missminner mig.

tobias.o skrev:
I serien systemkameraskolan var det ett tema om just blixtfotografering. Det nummret är nog 3-6 månader gammalt (en dålig gissning, men bättre än ingen alls). jag tyckte själv att den artikeln var väldigt välskriven och gav bra info.

Tack för tipsen. Nu har jag kollat lite och det var nr 12/2001 som hade blixtdelen och nr 7-8/2001 har en del om brudparsfotografering.

Jag såg dessutom att EOS magazine (june 2001) har med en del om blixtfotografering.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar