Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många tänker köpa Zeiss ZF optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa Zeiss nya 85mm glugg till min D2X men har nu ändrat mig till att köpa Nikkors motsvarighet OCH Zeiss 50:a i stället.

Tror att jag behöver AF på 85:an. Ägde Nikkors 85mm f1,4 och den var helt fantastiskt men totalt "overkill" till min D100.

Valet av Zeiss 50:a beror på att jag inte är speciellt nöjd med min Nikkor 50mm f1,4. Den är inte speciellt skarp (ok, inte oskarp men min 17-55:a är bättre) och med en rätt medioker bokeh. Dessutom har Zeiss 50:a testats till mycket höga värden rörande upplösning, dock ingen info om hur dom har gjort. Nu har ju denna glugg en historia och ett rykte som en "superglugg" så jag är beredd att ta risken,

Hur många av er går i tankar om att investera i Zeiss gluggar

Jag måste också erkänna att en av anledningarna är givetvis att det vore lite speciellt med en Zeiss....


Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa Zeiss nya 85mm glugg till min D2X men har nu ändrat mig till att köpa Nikkors motsvarighet OCH Zeiss 50:a i stället.

Tror att jag behöver AF på 85:an. Ägde Nikkors 85mm f1,4 och den var helt fantastiskt men totalt "overkill" till min D100.

Valet av Zeiss 50:a beror på att jag inte är speciellt nöjd med min Nikkor 50mm f1,4. Den är inte speciellt skarp (ok, inte oskarp men min 17-55:a är bättre) och med en rätt medioker bokeh. Dessutom har Zeiss 50:a testats till mycket höga värden rörande upplösning, dock ingen info om hur dom har gjort. Nu har ju denna glugg en historia och ett rykte som en "superglugg" så jag är beredd att ta risken,

Hur många av er går i tankar om att investera i Zeiss gluggar

Jag måste också erkänna att en av anledningarna är givetvis att det vore lite speciellt med en Zeiss....


Mankan



Jag går i tankar :)

Men det är till min Leica M6
och då blir det en ZM 28/2.8 Biogon...

Supergluggar va namnet!!! :)

Ps. Jag har ju några tidigare Contax-Zeiss gluggar
till min RTS II, så jag vet vad som väntar...! :)
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa Zeiss nya 85mm glugg till min D2X men har nu ändrat mig till att köpa Nikkors motsvarighet OCH Zeiss 50:a i stället.

Tror att jag behöver AF på 85:an. Ägde Nikkors 85mm f1,4 och den var helt fantastiskt men totalt "overkill" till min D100.

Valet av Zeiss 50:a beror på att jag inte är speciellt nöjd med min Nikkor 50mm f1,4. Den är inte speciellt skarp (ok, inte oskarp men min 17-55:a är bättre) och med en rätt medioker bokeh. Dessutom har Zeiss 50:a testats till mycket höga värden rörande upplösning, dock ingen info om hur dom har gjort. Nu har ju denna glugg en historia och ett rykte som en "superglugg" så jag är beredd att ta risken,

Hur många av er går i tankar om att investera i Zeiss gluggar

Jag måste också erkänna att en av anledningarna är givetvis att det vore lite speciellt med en Zeiss....


Mankan

njae..inte än på ett tag i alla fall..vill nog se lite mer tester med gluggen på typ D2X och D200 med DX sensor.

Dom nya Zeiss-gluggarna verkar onekligen vara bra, spec om man kör fullformat typ F6, med väldigt bra kantskärpan, men det har man ju inte lika stor nytta av på DX dock.

Har inte riktigt fått grepp på hur dom, enligt Zeiss, extremt höga upplösningsvärdena står sig om man kör typ D2x. Digitalanpassat ??

Dom gamla nikon gluggarna typ 50/1,4 e ju inte digitalanpassde, men räcker iofs ganska långt ändå, kan hålla med om att bokeh inte e den snyggaste på 50/1,4 i vissa fall, föredrar helt klart 85mm för porträtt, just på bokeh ska dock Zeiss vara extremt bra..så deras 50mm kan nog vara klart intressant.

Och som du säger, 17-55/2,8 verkar ju ge högre upplösning i vissa fall än äldre fast optik..
Dags för nikon att DX anpassa dom fasta gluggarna också med andra ord..
 
Tänkte först kolla och se hur stor sökaren verkligen är i D200 för att se om jag klarar av att fokusera manuellt. Med D70 och glasögon är det knappt ett alternativ utan då är det bara AF som gäller för mig.
 
Jag överväger ZF50:an, men den kommer ju kosta minst 6000kr.
Och en ny AF50/1,4D eller en begagnad F50/1,4AIS är avsevärt billigare.
 
Clouseau skrev:
Tänkte först kolla och se hur stor sökaren verkligen är i D200 för att se om jag klarar av att fokusera manuellt. Med D70 och glasögon är det knappt ett alternativ utan då är det bara AF som gäller för mig.

Synd att inte Zeiss även tillverkar kameror med Nikon-fattning för då hade du garanterat kunnat focusera även med glasögon. Vad är Nikon för skit egentligen? Varken optik eller hus duger?
 
Jag har inga problem att fokusera manuellt med D100 och glasögon så D200 borde fungera...

”Inga problem” betyder inte att jag är nöjd med manuell fokus på D100, jämfört med F90x så...)
 
Jag kommer, förhoppningsvis, inom en snar framtid kunna köpa en D70 med kitoptik. Senare när jag får bättre ekonomi kommer jag med allra största säkerhet köpa en Zeiss 28:a och en 50:a när dom nu kommer ut på marknaden. 50:an kommer ju snart men 28:an verkar dröja ett tag. Hoppas den kommer...

cf
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa Zeiss nya 85mm glugg till min D2X men har nu ändrat mig till att köpa Nikkors motsvarighet OCH Zeiss 50:a i stället.

Tror att jag behöver AF på 85:an. Ägde Nikkors 85mm f1,4 och den var helt fantastiskt men totalt "overkill" till min D100.

Valet av Zeiss 50:a beror på att jag inte är speciellt nöjd med min Nikkor 50mm f1,4. Den är inte speciellt skarp (ok, inte oskarp men min 17-55:a är bättre) och med en rätt medioker bokeh. Dessutom har Zeiss 50:a testats till mycket höga värden rörande upplösning, dock ingen info om hur dom har gjort. Nu har ju denna glugg en historia och ett rykte som en "superglugg" så jag är beredd att ta risken,

Hur många av er går i tankar om att investera i Zeiss gluggar

Jag måste också erkänna att en av anledningarna är givetvis att det vore lite speciellt med en Zeiss....


Mankan



Länkar,
ifall nå'n inte hittat vägen till den där Superskärpan än.. ;)
http://www.zeiss.de/c12567a8003b58b9/Contents-Frame/8e8ae439a3fd6101c125711b005a77c4

Mätsökarkamera/och gluggar..
För oss...som inte riktigt..
litar på SLR och deras optiklösningar..ännu! ;)
http://www.zeiss.de/C12567A8003B58B9/ContentsWWWIntern/09E9E4037570DBB2C125711100459881
 
Senast ändrad:
Contax skrev:
Jag kommer, förhoppningsvis, inom en snar framtid kunna köpa en D70 med kitoptik. Senare när jag får bättre ekonomi kommer jag med allra största säkerhet köpa en Zeiss 28:a och en 50:a när dom nu kommer ut på marknaden. 50:an kommer ju snart men 28:an verkar dröja ett tag. Hoppas den kommer...

cf

Funkar Ziess-gluggarna till D70? Har för mig att de inte gör det.
 
Clouseau skrev:
Funkar Ziess-gluggarna till D70? Har för mig att de inte gör det.

Hmm... Gör dom inte det? Varför inte i så fall? Tog för givet att det skulle funka =I

Om inte så får jag nog tänka om kanske.

cf
 
För dom som litar på SLR-optiken men vill ha mätsökarhuset kvar; adapter och befintlig, relativt billig, Zeiss/Contax-optik på kameror med M-bajonett. Dock missar man direkt mätsökaröverföring och får efterställa avståndsvärdet från adapterns skala till optikens. Funkar säkert klanderfritt vid snabb gatufoto där förinställning är mera regel än undantag. För landskapsfoto el dyl spelar det nog ingen större roll. Men nu när Zeiss Ikon finns med några superfina gluggar till kanske det är onödigt? Dock en billig lösning om man som jag har ett antal Zeiss T*-objektiv som ligger och vilar i kameraryggsäcken........till ingen nytta.

Här en Sonnar 85mm på Bessa R2, lite billigare än att köpa en ny ZM Sonnar 85mm för bortåt 20 000 och säkert inte märkbart sämre:
 

Bilagor

  • pict0211.jpg
    pict0211.jpg
    53.3 KB · Visningar: 1,046
Contax skrev:
Hmm... Gör dom inte det? Varför inte i så fall? Tog för givet att det skulle funka =I

Om inte så får jag nog tänka om kanske.

cf

För att det inte finns någon elektronik i gluggen. Man måste ställa värdena för lägsta/största bländare i huset och det stöds bara av D2x och D200 (kanske fler som jag inte känner till). Har jag fel så rätta mig någon för jag är ute på ogrunt vatten känner jag.
 
Hi folks.

Dom funkar alldelesutmärkt förrutom att ljusmätaren inte går att använda, Mao likadant som om du sätter ett icke CPU objektiv (manuellt AI/AI-S Nikkor) på kameran. Det blir lite omständigare men du kan använda LCDn som exponeringsmätare. Ta en bild, justera exponeringen, ta en ny bild, lite mer justering eller kanske perfekt......

Jag har tänkt använda min planerade Zeiss glugg på samma sätt som jag idag använder min Nikkor 50mm. Vi tämligen stillasittande motiv: porträtt, stilleben etcoch då är inte avsaknaden av AF något problem. Kanske om man använder den i dåligt ljus. Vad jag saknar på alla moderna kameror är en sökarskiva med snittbild, jag har lite svårt att hitta skärpan med den gröna lysdioden som enda hjälp.

Mankan
 
Contax skrev:
Hmm... Gör dom inte det? Varför inte i så fall? Tog för givet att det skulle funka =I

Om inte så får jag nog tänka om kanske.

cf

"ZF lenses are made according to the Nikon AI-S Standard. They can be used on all cameras with AI-connection. ZF lenses do not contain electronics. The direction of rotation of both focus ring and aperture ring are the same as on Nikon lenses. ZF lenses are focused manually only. The aperture ring has half stop click stops."

ingen ljusmätning som sagt, men då e det kanske läge att skaffa en handhållen ljusmätare...
funkade ju bra förr..
=)
 
Men får man inte bara ett "Error" i displayen och så låser sig huset? Någon som verkligen provat att sätta ett Ai på en D70?
 
Hi folks

Det funkar alldeles utmärkt men du måste välja manuellt läge. Har kört en längre tid med AI på min gamla D100 och även på den D70 som jag hade tidigare.

Mankan
 
Som sagt. I manuellt lägen kan du montera vad som helst och ta en bild. Du behöver faktiskt inte ens montera det, bara att hålla ett objektiv mot fattningen funkar oxå. Lensbaby funkar på detta sätt även om den har en fattning som passar mot kamerans bajonettfattning. Så vilket objektiv som helst, korrekt eller bakvänt monterat fungerar i manuellt läge. Jag har faktiskt provat med att tejpa fast mitt gamla EL Nikkor förstoringsobjektiv med förvånansvärt bra resultat till följd på min D100.

Mankan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.