Annons

Hur många skrivare behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Dagens i-landsproblem:

Jag har en gammal svv laserskrivare, en Epson 2100 och en trasig Epson 810 som inte gick att laga.

Har bara använt 2100 för fina fotoutskrifter och kört alla andra färgutskrifter på 810:an (enklare kontorsutskrifter). Frågan är om jag ska köpa en ersättare för 810:an eller köra alla färgutskrifter på 2100:an framöver.

Har försökt hitta någon hint om bläckpris per sida för olika skrivare. 2100 har ju dyrt bläck, men separata patroner ... 810 drack mycket bläck.

Och sedan vill jag inte riskera att 2100 slits ut om jag använder den mycket. Då blir det mycket skrivarkostnad per sida.

Någon som har idéer om hållbarhet hos skrivare och åtgång på bläck? Tacksam för alla tankar.
 
Använder själv en epson 2100 med ett program som heter imageprint som har profiler till mängder med olika papperstyper.Utskrifterna blir väldigt bra speciellt sv bilder.

Till din fråga ang bläck så är kostnaden för ett 10x15 ca 6,67
a5 13,34
a4 27,68
det är baserat på att bläckpatronen kostar 179 kr.

Jag har mätt själv o tror att det stämmer rätt bra.
Dom har även räknat på bläckåtgång på luminous_landscape o det är likvärdigt resultat i mängd bläck.
 
Tack Ove!

Någon som har siffror för andra skrivare och / eller kunskap om hur hållbar 2100 är? Hur många sidor pallar den innan den lägger av?
 
Om priset på ett A4 ligger på ca 27-28:- varför framkallar man då inte på Tex Crimson för 20:- per bild? Visst frakt/momms kommer på men då pratar vi samma kostnad ändå! Jag har aldrig sett en Utskrift från en Epson 2100 ... men har svårt att tro att en maskin för några tusen slår en maskin för ex antal hundratusen ... jag bara spekulerar! Sedan kan jag förstå att man vill ha en bra skrivare hemma för bilder som man ser som lite akuta att få fram ;)
 
Om du går in på epsons hemsida så kommer du se att 2100 skrivaren är i prestanda lika med epsons stora proffsskrivare.
Kvaliten på bilderna blir bättre enligt många än bilder du får printade på frontiermaskin som är vanlig på labben.
Dessutom så behöver du profiler eller programmet imagageprint som kostar 5000 +moms till 2100 skrivarn.
Du kan läsa mer om epsons skrivare på www.luminous-landscappe.com.
 
Äsch, vanliga utskrifter är mycket billigare än fotoutskrifter då täckningsgraden är mycket mindre. Skriver du ut en sida kopierad från en veckotidning med hälften text, hälften bild och printar i utskriftskvalitet 360dpi på "plain paper" så gissar jag att du har en bläckkostnad på mindre än en sjättedel av motsvarande storlek på en riktig fotoutskrift. Alltså är det inte mycket dyrare att skriva ut "vanliga utskrifter på en 2100". Dessutom kommer den skrivaren med stor sannolikhet hålla betydligt längre än vad du kommer behöva den. Detta under förutsättning att du inte skriver ut enorma mängder.
Annars är Canon kända för sina låga bläckkostnader/utskriftskostnad per sida. Mitt råd är att det är helt onödigt med flera skrivare. Det är bara att tuta och köra.
 
Hej Stina!
Om du är ute efter en som du bara ska ha till enklare kontorsutskrifter, så kanske du ska snegla på en laserskrivare. En sådan ger ju absolut billigast utskrift, samtidigt som den ger högre kvalité på just kontorsutskrifter. Jag kör med en Minolta Magicolor 2400W, en färglaser alltså och även om tonerkassetterna är dyra, så är det inte så ofta de byts.

Jag bytade den svarta nu för första gången, och då levereras skrivaren ändå bara med en lågkapacitetstoner.

Den nya kassetten har en kapacitet på 4500 sidor och kostade 1000:- ink moms.

Skrivaren fungerar riktigt bra och jag kör ut mina kurshäften i fyrfärg på den. Bilder blir riktigt bra, för att komma från en laser.
 
photonicdelousions skrev:
Om priset på ett A4 ligger på ca 27-28:- varför framkallar man då inte på Tex Crimson för 20:- per bild? (...)

För att man kan använda lyxiga papper i bläckstråleskrivaren med bra resultat istället för sunkigt RC-papper.
Fast jag använder crimson mycket ändå.
 
MattiasL skrev:
För att man kan använda lyxiga papper i bläckstråleskrivaren med bra resultat istället för sunkigt RC-papper.
Fast jag använder crimson mycket ändå.

Ja där ser man, man lär så länge man lever ... eller var det så länge man hade lever :)

Kanske man skulle titta på en sådan skrivare för bättre utskrifter då ;)
 
SixBySix skrev:
Alltså är det inte mycket dyrare att skriva ut "vanliga utskrifter på en 2100". Dessutom kommer den skrivaren med stor sannolikhet hålla betydligt längre än vad du kommer behöva den. Mitt råd är att det är helt onödigt med flera skrivare. Det är bara att tuta och köra.

Tack Niclas!
Det var detta jag undrade och misstänkte. Dessutom tilltalar det mig att inte ha fler maskiner än nödvändigt. Så år det bli!
Glada hälsningar!
Stina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.