Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många nya modeller kan Sony spruta ur sig innan folk tröttnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Vi har ju haft den här diskussionen tidigare, och det verkade lite som om Sony var på gång att sakta ner takten på nya kamerasläpp. Nu har de släppt ytterligare instegskameror i både SLT- och NEX-serierna, och vi som har befintliga modeller (åtminstone vi med NEX) väntar på FW-uppdateringar som aldrig dyker upp.

Tror ni Sony vinner på att konstant uppdatera sina billigare modeller? Jag gissar att det initialt är lönsamt, då de alltid kan ha en kamera som har de senaste specarna, men när köparen till den kameran vill uppgradera finns inget som är uppgraderat de senaste åren (om man nu hårddrar det). Visst är det bra att de kommer med nya modeller, men de är rätt dåliga på att vårda befintliga kunder (tycker jag) .

andra kameramärkesinnehavare beklagar sig att nya kameror inte kommer i den takt de vill, och åter andra att de släpps för ofta...

Kanske lösningen är att sitta på 2 system...? ;-)

Tror ni Sony vinner på att konstant uppdatera sina billigare modeller? Jag gissar att det initialt är lönsamt, då de alltid kan ha en kamera som har de senaste specarna, men när köparen till den kameran vill uppgradera finns inget som är uppgraderat de senaste åren (om man nu hårddrar det). Visst är det bra att de kommer med nya modeller, men de är rätt dåliga på att vårda befintliga kunder (tycker jag) .

Även Nikon uppdaterar sin D3000- och D5000-serie oftare än de mer avancerade modellerna. Samtidigt som de fortfarande säljer nya D3X, D700 och D300s.

Vi har ju haft den här diskussionen tidigare, och det verkade lite som om Sony var på gång att sakta ner takten på nya kamerasläpp. Nu har de släppt ytterligare instegskameror i både SLT- och NEX-serierna, och vi som har befintliga modeller (åtminstone vi med NEX) väntar på FW-uppdateringar som aldrig dyker upp.

Sony har ju spottat ur sig även firmwareuppgraderingar till våra NEX 7 och en massa andra NEX-kameror också. Två på kort tid till NEX 7 (1.01 och 1.02). Men sedan kan det ju vara att man väntar på något speciellt ska åtgärdas och det kan ju vara en annan sak. Den senaste firmwaren var mycket välkommen för mig åtminstone eftersom den åtgärdade några problem som fanns med E-mount 16-50mm (motorzoomen). Dels blev det markant snabbare att fälla ut och in sig och dessutom fick man en indikator i sökaren som visar vilken brännvidd objektivet ställts i. Bra saker om du frågar mig men visst, EVF:en är inte ett dugg snabbare än förut om du frågar mig och det är väl det allvarligaste "felet" jag ser i min NEX 7.

Jag tror dessutom f.ö. att det beror på vilka segment vi pratar om. Någon ny high end NEX har vi ju inte fått än. 7:an kom i december 2011. 6:an duger säkert åt de allra flesta men den ersätter inte helt NEX 7.

När det gäller de lägre segmenten av systemkameror så hanteras de alltmer på samma sätt som kompakterna. Det är mycket kortare produktcykler där. Jag vet inte om jag ska tycka det är speciellt dåligt. Det är väl bra om man nu har kapacitet för det. Det krävs säkert för att hålla uppe intresset för märket att det hela tiden kommer nytt med jämna mellanrum. Det är ju trots allt dessa billigare system (NEX eller A-mount) som är bulken av det som säljs.

Dessutom så behöver vi ju inte bry oss om dessa segment överhuvudtaget för vi är väl inte speciellt intresserade av dessa egentligen? Men tyvärr (för oss) är det ju så förargligt att många nyheter först kommer i dessa billigare kameror och först senare brukar leta sig till de dyrare och mer avancerade. I en del fall är funktionerna entry level men peakingen exv. kom ju inte först i A900 utan i en liten sketen NEX. Det har ju faktiskt sett ut just så ofta.

Precis som just sagts så behandlas enklare systemkameror som kompakter. Köparen vill helt enkelt ha en kompakt med bättre bildkvalitet och hsr ingen tanke på att köpa ett system. Kanske har han/hon det i några år och kanske sedan säljer begagnat. Detta binder ingen till systemet. Dessa köpare kan köpa Sony år ett, Samsung år 3 och kanske Panasonic år fyra. Det blir stora volymer och måttlig vinst per enhet och kan löna sig på kort (och även lång) sikt. Däremot finns ingen stabilitet i marknaden. Om en konkurrent gör en mer konkurrenskraftig produkt något år kan försäljningen nästan nå noll eller också måste priset sänkas med liten/utebliven vinst eller förlust som följd. Binder man upp kunder i system har msn mer förutsägbara inkomster.

Jag tror inte problemet är ensamt för Sony, många tillverkare kör med samma strategi där en stor del av kunderna är flyktiga - jag tänker främst på Pabasonic, Samsung, Olympus. Men även Canon och Nikon har stora volymer i detta segment.

Att bättre vårda kunder som köpt något dyrare modeller tycker jag är en rimlig begäran, vad gäller A77 så kom det antal Firmware till en början som inte hjälpte någonting av vad man hörde ute på nätet. 1.05 ordnade till slut upp en del, men man undrade vad Sony håll på med då ett tag.

För några år sedan släppte dom även semiprokameror lite oftare, Canons 40D-50D-7D kom med korta intervaller om jag inte mins tokigt nu.

Nu trodde jag att nya A58 skulle få det nu så moderna Wifi som kan vara en anledning till att släppa nya modeller för att komma i synk med konkurrenter men till min häpnad så blev det inte så med A58. Det vill väl varenda ungdom ha numera i sina kameror.

Annars är det väl som ni redan skrivit att insteg och mellanstegskameror släpps av samtliga tillverkare i stort sett varje år.

//Bengt.

Många kamera-modeller bör väl nästan ha nått taket snart vad gäller bildkvalitet och lågljusegenskaper, förmodligen kan det bli så i en nära framtid att uppdateringar kommer att hålla kvar kamerorna under längre tidsperioder, själva kamerakroppen kan dom väl inte fila på längre dom har sett likadana ut i åratal tycker man.

//Bengt.

Många kamera-modeller bör väl nästan ha nått taket snart vad gäller bildkvalitet och lågljusegenskaper, förmodligen kan det bli så i en nära framtid att uppdateringar kommer att hålla kvar kamerorna under längre tidsperioder, själva kamerakroppen kan dom väl inte fila på längre dom har sett likadana ut i åratal tycker man.

//Bengt.

Ja, fast inte när det gäller NEX - där ser alla nya modeller olika ut (vilket inte bara är bra) :)

Är väl bara jag som blir tjurig för att de inte släpper något nytt som jag vill ha :)
Öööh... startade du inte den här tråden för att klaga på att Sony släpper ut alldeles FÖR MÅNGA nya modeller???

Men vad är det du vill ha då?
En efterföljare till NEX-7?
Ska enligt ryktena komma under året.

Eller en fullformats NEX-kamera?
Sony har flera versioner som de överväger. Úppskattad tid när en av dessa kan komma ut är sommaren nästa år.

Eller en dyr värstingkamera som övertrumfar D4 och 1Dx för sportfotografering?
Blir i alla fall inte i år.
.

Att bättre vårda kunder som köpt något dyrare modeller tycker jag är en rimlig begäran, vad gäller A77 så kom det antal Firmware till en början som inte hjälpte någonting av vad man hörde ute på nätet. 1.05 ordnade till slut upp en del, men man undrade vad Sony håll på med då ett tag.

För några år sedan släppte dom även semiprokameror lite oftare, Canons 40D-50D-7D kom med korta intervaller om jag inte mins tokigt nu.

Nu trodde jag att nya A58 skulle få det nu så moderna Wifi som kan vara en anledning till att släppa nya modeller för att komma i synk med konkurrenter men till min häpnad så blev det inte så med A58. Det vill väl varenda ungdom ha numera i sina kameror.

Annars är det väl som ni redan skrivit att insteg och mellanstegskameror släpps av samtliga tillverkare i stort sett varje år.

//Bengt.

Det kan ju tyckas men vi har ju tidigare sett att Canon prestige-modeller ingalunda verkar slutkontrolleras bättre en en simpel konsumtionsmodell när det exv. gällt AF-problemen.

Öööh... startade du inte den här tråden för att klaga på att Sony släpper ut alldeles FÖR MÅNGA nya modeller???

Men vad är det du vill ha då?
En efterföljare till NEX-7?
Ska enligt ryktena komma under året.

Eller en fullformats NEX-kamera?
Sony har flera versioner som de överväger. Úppskattad tid när en av dessa kan komma ut är sommaren nästa år.

Eller en dyr värstingkamera som övertrumfar D4 och 1Dx för sportfotografering?
Blir i alla fall inte i år.
.

Exakt, jag tror trådskaparen har svårt att spara till inköp av alla nya Sony kameramodeller som kommer ut! :)

Själv håller jag nästan bara koll på FF kamerahus, de kommer inte ut varje år, så det går bra att spara till nästa köp ....

Även kommande RX200 med Wifi och inbyggd mobiltelefon väntar jag på, RX100 har gjort ett avtryck i branschen, är väl den kompakt som alla tillverkare nu försöker slå.

RX1 har inga konkurrenter, helt unik, Dpreview anser efter en test, att den är bättre än någon annan kamera de någonsin har testat, ja Leica ligger i lä ....

Har man idéer, som Sony nu ofta har, gäller det att få fram det till försäljning, före konkurrenterna, Sony har väl där lyckats minst sagt bra, eller hur?

Det finns säkert en poäng i att alltid ha nya modeller på hyllorna till amatörer som vill ha en kamera som är "det senaste" och "det billigaste", men sen tycker jag Sony kommit med många intressanta släpp även för oss entusiaster på sistone - köpte själv pannkakszoomen 16-50 och även 35/1.8 och 10-18/f4 gluggarna för NEX känns ju intressanta och börjar komma i lager. Zeiss 50/1.4 för Alpha väcker ju också stort ha-begär, och jag blir ju väldigt nyfiken på vad en NEX-7N kan innebära (tethered shooting är det jag som studioplåtare mest saknar i NEX-7)

...sen måste jag erkänna att det som ligger absolut högst på intresselistan för mig just nu är Sigma 35/1.4 både för användning på A- och NEX-kameror även om jag skulle önska lite mer riktning från Sony angående FF-Alpha/FF-NEX strategin för att investera i mer A-glas. Visst, Zeiss 50/f1.4 gluggen säger ju att det satsas en del, men samtidigt misslyckades ju A99 ganska rejält med att imponera på oss A900-ägare och lanserades dessutom till ett pris som andades lite Leica-verklighetsfrämmande jämfört med resten av marknaden så man blir ju lite fundersam på vad Sony tänker göra med FF-segmentet...

(å andra sidan är A900 tillräckligt bra för att det inte ska kännas otänkbart att köra den tills den pajar, repareras, körs till den pajar igen, ersätts med beggad modell som körs tills den pajar etc. etc. för studiofoto... medan lättare och smidigare NEX-kameror används till allt annat) :)

Det finns säkert en poäng i att alltid ha nya modeller på hyllorna till amatörer som vill ha en kamera som är "det senaste" och "det billigaste", men sen tycker jag Sony kommit med många intressanta släpp även för oss entusiaster på sistone - köpte själv pannkakszoomen 16-50 och även 35/1.8 och 10-18/f4 gluggarna för NEX känns ju intressanta och börjar komma i lager. Zeiss 50/1.4 för Alpha väcker ju också stort ha-begär, och jag blir ju väldigt nyfiken på vad en NEX-7N kan innebära (tethered shooting är det jag som studioplåtare mest saknar i NEX-7)

...sen måste jag erkänna att det som ligger absolut högst på intresselistan för mig just nu är Sigma 35/1.4 både för användning på A- och NEX-kameror även om jag skulle önska lite mer riktning från Sony angående FF-Alpha/FF-NEX strategin för att investera i mer A-glas. Visst, Zeiss 50/f1.4 gluggen säger ju att det satsas en del, men samtidigt misslyckades ju A99 ganska rejält med att imponera på oss A900-ägare och lanserades dessutom till ett pris som andades lite Leica-verklighetsfrämmande jämfört med resten av marknaden så man blir ju lite fundersam på vad Sony tänker göra med FF-segmentet...

(å andra sidan är A900 tillräckligt bra för att det inte ska kännas otänkbart att köra den tills den pajar, repareras, körs till den pajar igen, ersätts med beggad modell som körs tills den pajar etc. etc. för studiofoto... medan lättare och smidigare NEX-kameror används till allt annat) :)

Nja...A99 är nog generellt en mycket bra kamera, jag tror att den ger lika bra bildkvalitet som Nikons D600, förutom på mycket höga Iso-tal. A900 saknade Live View och filmfunktion + rörlig,vridbar skärm.
Nilsson på Foto anser väl att en kamera som A99 borde ha haft en OVF-sökare då den spelar i en liten högre division, så uppfattade jag Nilsson i alla fall, att en billigare konsumentmodell har EVF verkar mera accepterat får jag intryck av.

Sedan går det inte på något vis att komma undan den förbaskade autofokusen, hur vi än vrider och vänder om AF:en i våra diskussioner, så får man hela tiden höra vad himla bra och säker AF:n är i D800 den tar fokus i mörker och fångar svalor på himlavalvet. testarna påtalar detta hela tiden. och Sony har en bit kvar vad gäller autofokus. den äldre EOS 5D Mark II som inte hade någon märkvärdig AF, klarade sig bra i alla fall, den blev världens mest köpta FF-kamera.

En Sony måste sticka ut betydligt rejälare för att få uppmärksamhet, det räcker inte att bygga en lika bra modell som dom andra och även ha en OVF-sökare.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar