Annons

Hur många neffar i D100-bufferten?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kommer ihåg att jag läste i manualen att D100 skulle kunna lagra 4 neffar innan bufferten var full.

Jag har aldrig haft anledning att bränna av fyra bilder på raken så jag utgick ifrån att det stämde tills den där tråden om skrivhastigheter på D70 dök upp.

När jag då testade min D100 så vägrade den bränna av mer än 3 neffar åt gången. Jag kollade nu på dpreview och i deras test ger den 4. Är det inte skumt? Det borde ju inte vara beroende av vad man har för minneskort tycker jag, det skall ju bara påverka hur snabbt den sen lyckas tömma bufferten.

Jag hittade orsaken. Bufferten krymper om man har "long exposure noise reduction" påslagen. Slog jag av den kunde jag ta fyra på raken.

Men varför påverkar den? Namnet antyder ju att den bara borde vara aktiv vid längre exponeringstider, inte vid 1/4000 som i det här fallet.

Fast den noisereducerar väl alltid?

Det är väl så att det är på långa tider man har nytta av funktionen men om man använder den på korta är den i bruk ändå.

Måste kolla när jag jobbat färdigt. Fotograferar med 1/3 sekund just nu.

Den kanske reserverar lite plats för "dark frame"-bilden; den måste ju få plats i buffern samtidigt med den bild man tar så de kan jämföras.

Nu har jag inte manualen här, men jag är hyggligt säker på att Nikon påstår att brusreduceringen träder in vid en viss tid, om det var en kvarts eller en halv sekund. Är det inte lite klumpig programmering då att reservera plats för något som inte används?

Fast om du fyller bufferten med 4 neffar, var ska den då lägga den "dark frame" som clindh refererar till? Det skulle isf innebära att när man har 3 neffar i bufferten och exponeringstiden på den fjärde bilden blir så lång att df-informationen måste tas med för NR så kommer bilden inte att tas.

Det har du ju rätt i. Bara för att jag tar ruta 1 med 1/4000 sek så vet den ju inte att resten av rutorna blir med samma tid. Så långt tänkte jag inte. Tack :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar