Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många grader K?

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Har kollat trådar men hittar inga ideer om detta:

Jag har knåpat ihop ett eget "ljusbord"...

Funkade bättre än vad jag trodde från början, sparade en bra slant där...

Hur som hels så undrar jag hur jag, utan ljusmätare, kan kolla vilken ljusgrad jag har fått i det färdiga bordet?

Finns det hos er fotorävar ett gammalt beprövat knep eller riktlinje?

Det behöver inte vara så exakt men mellan tumme o pekfinger...?

Jag satte i 2 st korta 18watts lysrör. Minus vad plastskivan drar av...

Ideer?

kan inte svaret på din fråga, men undrar var du köpte plasten och vad den kostade?
jag använde glas som jag nu har spräckt. plast kanske är tåligare?

Gå in på webbsidan för lysrörstillverkaren och se vad det är för temperatur på dina lysrör.

Kanske står det en sifferkombination på rören och om det exempelvis står 840 är temperaturen 4000 Kelvin.

Bäst är att ha 950-lysrör vilket betyder 5000 Kelvin samt RA på mer än 90.

HÄRJEDALEN skrev:
Har kollat trådar men hittar inga ideer om detta:

Jag har knåpat ihop ett eget "ljusbord"...

Funkade bättre än vad jag trodde från början, sparade en bra slant där...

Hur som hels så undrar jag hur jag, utan ljusmätare, kan kolla vilken ljusgrad jag har fått i det färdiga bordet? Finns det hos er fotorävar ett gammalt beprövat knep eller riktlinje?
Det behöver inte vara så exakt men mellan tumme o pekfinger...?
Jag satte i 2 st korta 18watts lysrör. Minus vad plastskivan drar av...

Ideer?
Tjaaa?
Vet inte riktigt vad det är du är ute efter, men färgtemperaturen på ett ljusbor bör vara 6500 kelvin ( dagsljus). Du köper helt enkelt lysrör som är avsedda för detta. ( dyra??)

Till din fråga, att mäta med ljusmätare, nej det är ????????? Skall du mäta ditt ljusbord, låna en färgmätare för detta ändamål. Typ minolta colormeter eller så!

Kolla vad det står på de rören du köpte, troligtvis Cw eller Ww, Cold White eller warm white. Du lär få ett rysligt stick, men ändå så funkar det väl eller.
Måste du ha lysrör som är anpassade?

Annars är det ok, att fixa egna ljusbord. Köpte själv ett beg 90x150cm ljusbord från ett tryckeri för 500:- med tre anpassade rör i.

Ljusbord som följer ISO-standard skall ha en färgtemperatur av 5000 Kelvin +-300K.
Problemet är att plastskivan ofta färgar ljuset gult.

Ljusbordet skall också ha en viss ljusstyrka och du kan använda kameran för att mäta direkt mot den vita skivan. Du skall få ett mätvärde av 1/60 sekund och bländare 11 vid 100 ISO

"Problemet är att plastskivan ofta färgar ljuset gult."

därfötr man ska använda en GLASskiva som är avsedd för detta! de är lackade vita på ena sidan typ vi hade det i fotoaffären ja jobbar i men någon??? (läs jag) hade vist sönder denna skiva och blev ombed att gå te glasmästaren och köpa en ny men som sagt det blev en skiva i plast istället funka bra och kostar inte som glasskivan skulle ha gjort en j**la massa!!

Ja jag har ju byggt grejerna själv så jag lär inte kunna räkna med att få allting optimalt för foto som ett "riktigt" ljusbord...

Men jag får en aning och jag har vitt sken och klockrent... Jag ville egentligen bara ha reda på Kelvingraden på ljuset...

Men jag ska göra som snubben sa om att gå på hemsida o kolla eller liknande...

Plasten är akrylplast som det stod i boken "FOTO MIN HOBBY"

Vad har ni... Glas lär dyrt som f*n!

Hej.

Glas är väl inte så himla mycket dyrare än plexiglas??

Jag tycker man ska vara noggrann med sitt ljusbord, vare sej man köper det eller bygger ett själv.
Det är ju faktiskt lite samma sak som med data-skärmen.
Och jag antar att dom flesta som pysslar med bilder och datorer är ganska noga med att deras datorskärm visar rätt i färger/ljus.

Jag har några gånger sett kunder som bedömer dior genom att hålla upp dom mot fönstret eller mot lysrören i taket. Bah!

/Jacob vP (ljusbords-polis)

Klart man ska vara noggrann om man vill ha schyssta grejer....

Men jag är lite kritisk till mig själv när jag säger att bordet jag gjort duger för det funkar skitbra...

Grejen va att jag inte hade möjlighet att mäta ljuset i det färdiga bordet. Har ingen ljusmätare!

Jag ska göra som tidigare sa: Kolla med kamerans ljusmätare för det verkar OK.

Spännande o se om jag får resultatet som skrevs...

Varför det nu e så himla viktigt med rätt ljus:

1. Jag vill ha rätt grejer.

2. Om jag gafflat så vill jag ha den bilden, som i mitt tycke, blev bäst för ev. förstoring eller varför inte tävling!!.

Då duger det inte med felaktigt ljus... ;-)

(Fast investering i ljusmätare är nog ingen dum ide)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar