Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur kan jag se hur många exponeringar jag gjort med min Canon 5D Mark ll? Och hur många exponeringar kan man räkna med att kameran klarar?

Googla så får du svar.
Max antal exponeringar kommer du normalt aldrig att uppnå innan du dör,det är väldigt många det handlar om såvida du inte använder kameran till nåt särskilt där du ta väldigt många bilder tex för timelapse.

Man kan nog vara helt lugn. Som oyegie skriver håller den normalt otroligt länge.

På den här sidan har c:a 1200 personer rapporterat status för sina kameror:
"Average number of actuations after which shutter died: 265,386.3"
http://www.olegkikin.com/shutterlife/canon_eos5dmkii.htm

Det motsvarar runt 500 foton i veckan varje vecka i 10 år.

Sen kan ju vissa dö i förtid men det är inte möjligt att förutspå.

Man kan nog vara helt lugn. Som oyegie skriver håller den normalt otroligt länge.

På den här sidan har c:a 1200 personer rapporterat status för sina kameror:
"Average number of actuations after which shutter died: 265,386.3"
http://www.olegkikin.com/shutterlife/canon_eos5dmkii.htm

Det motsvarar runt 500 foton i veckan varje vecka i 10 år.

Sen kan ju vissa dö i förtid men det är inte möjligt att förutspå.

Jag vet flera som nått över 250 000 med sina Canon utan att vara proffsfotograf, på bara ett par-tre år. Det räcker med att fota mycket och utnyttja fördelarna med seriebildtagning.

Jag vet flera som nått över 250 000 med sina Canon utan att vara proffsfotograf, på bara ett par-tre år. Det räcker med att fota mycket och utnyttja fördelarna med seriebildtagning.

Det är såklart inte omöjligt för en amatörfotograf att nå 250 000 på ett par år, men man tar knappast i genomsnitt 2500 bilder i veckan utan att vara medveten om att man fotar extremt mycket.

Tror du att genomsnittsamatören (eller mer specifikt, genomsnittsanvändaren av 5D Mark II) ens kommer upp i 250 bilder i veckan, i genomsnitt?

Det är såklart inte omöjligt för en amatörfotograf att nå 250 000 på ett par år, men man tar knappast i genomsnitt 2500 bilder i veckan utan att vara medveten om att man fotar extremt mycket.

Tror du att genomsnittsamatören (eller mer specifikt, genomsnittsanvändaren av 5D Mark II) ens kommer upp i 250 bilder i veckan, i genomsnitt?

GenomsnittsMKIIamatören ligger nog lägre än så, i snitt.

Vad man gör om man fotar mycket är att man kör på bara, det är fel att begränsa sitt fotande för att man är rädd om slutaren. Man köper helt enkelt en ny om den pajar.

Hur kan jag se hur många exponeringar jag gjort med min Canon 5D Mark ll? Och hur många exponeringar kan man räkna med att kameran klarar?

Här hittar du programmet:
http://astrojargon.net/40dshuttercount.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Det är bara att välja Mac eller Windows version, ladda ner, installera, koppla camera med medföljande USB kabel och starta programmet.

Slutaren enligt spec. är testad till 150 000 exponeringar.

Mvh
Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar