ANNONS
Annons

Hur många exponeringar klarar 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Vet inte om det är en relevant fråga. Men exponeringarna är väl ett sett att mäta kamerans livslängd. Har just köpt en beg. 300D, 1år gammal som gått 4700 exponeingar. Undrar om det anses vara många/få exponeringar. Kan det anses som normalt bruk? Lite styvt 10-15 exponeringar om dan om man bryter ner siffran lite. Låter inte så farligt i mina öron. Vid vilket antal exp. kan man börja räkna med service? Eller är det inte värt att serva/byta ut delar i en 300D? Hur många exponeringar har Era kameror varit med om?

tror det inte är så mycket med 4700, 350D skall klara 50 000 exponeringar innan slutaren ger sig.. men det är nog garanterat, kan i bästa fall klara mycket mer.. 20D skall klara 100 000 och 1D MKII 200 000 st.

//J

4700 exponeringar är inte mycket. 300D ska klara cirka 50-60 000 exponeringar som minimum. Snittet ska vara betydligt högre.

Själv tag jag 6500 bilder på en vecka med min 1D mark II.... :)

/M

Yepp, det kan du. Jag har tagit 11000 bilder med min 300d och jag märker ingen skillnad. Bara att den slits ytligt.

Å andra sidan har hans senssor blivit avläst tusenfallt fler gånger eftersom den användas till sökarn. Om varje pixelelemnt följer lagen om sönderfall för elektriksa komponenter så borde han har fler defekta pixlar än vad en DLSR har.

Hur håller man reda på antalet exponeringar?
Både på en DSLR, men framför allt på en SLR?

Finns det hemliga menyer i kamerorna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar