Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många diabilder kan man visa innan svärmor tröttnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina_M

Medlem
Efter semestern kom jag hem med ca 360 diabilder (=mycket för att vara mig) och släkten börjar bli nyfiken på bilderna. Frågan är dock hur många diabilder brukar man kunna visa innan "publiken" tröttnar? Publiken består av föräldrar och syskon 15-33 år gamla som inte har varit i de delarna av världen. Sambon tog dessoutom ca 250 pappersbilder. Diabilderna är på djur och natur och pappersbilderna både på oss själva och naturen.

/Stina
 
Statistiskt sett mellan 3.8-5.3 bilder :)

Nä men de 30-40 bästa är väl lagom om man vill
prata lite om bilderna också.

/Johan Ringblom
 
Är DU bra så är alla intressanta.

Du bör nog inte visa fler än 80-100, det är ändå en hel timme om ni skall prata lite.

Sålla bland bilderna och kom ihåg att ett porträtt av en person är mer intressant än lite stjärtfjädrar.

Variera och blanda
Visa inte 10 bergsbilder på raken utan kläm in kocken och restaurangen mitt i annars börjar dem gäspa.
 
Sålla hårt. Min erfarenhet av diavisningar är att många i entusiasmen över att berätta om resan och bilderna glömmer att åskådarna inte kan referera till platser och händelser. Särskilt "djur och natur" kan bli intetsägande. Det var förmodligen en mäktig upplevelse att t.ex. se den där fågeln i regnskogen, men det upplevdes med alla sinnen. Sittandes i en trång vardagsrumssoffa med projektorfläkten som bakgrundsljud istället för vattenfall blir förmodligen en inte lika upphetsande upplevelse ;) Visa kanske 10% av dina diabilder och lägg istället kraften på papperskopiorna.

//David
 
Börja med att sortera bort "misslyckade" bilder, försök att hålla en tråd genom visningen ex din färdväg. Stoppa in "wov" bilder med jämna mellanrum så inte skocken nickar till,färgstarka bilder, roliga bilder, ovanliga bilder o.s.v.
Korta innehållsrika kommentarer, inga långa sövande utlägg.Beräkna ca 20-30 minuter och max 200 bilder.
Mvh/Gunte..
 
Erik Schalin skrev:
9 sekunder per bild
Det blir ett höjdarrace :)

9 sekunder är ganska lång tid. "Normalt" sätt brukar man väl räkna med runt 6 sekunder/bild.. :=).

Jag skulle vilja påstå att det generellt sätt är svårare att planera tiden för en bildvisning i hemmiljö för sina släktingar än inför en offentlig visning. I offentliga sammanhang sitter publiken oftast tyst och tittar/lyssnar. Släktingar däremot vill nog gärna flika in med några frågor till var och varannan bild. Det blir inte samma flyt i bildvisningen alltså.

Men det är klart, släktingar är ju alla olika.. ;=)
 
Sist när jag hade diavisning begränsade jag mig till ett magasin jämt, carousel, 80 bilder. Det tillsammans med historian runt bilderna blev vad som orkades. Tog typ 90minuter kanske.

Nu var det iofs ingen vanlig resa. Jag hade under jul och nyår varit och hälsat på en vän som var nere på filippinerna på 6 månader, och visningen var för hennes föräldrar här hemma. Dom höll sig rätt pigga faktiskt. Speciellt då det var typ 4 månader kvar innan hon kom hem.

Det kan vara bra att ha någon form av historia förberedd, beroende på publiken så klart.
 
Svärmödrar kan kanske se hundratals bilder bara se är på barnbarnen? Andra människor vill inte se många bilder.
 
Jag är ute i snitt varannan vecka i olika sammanhang och visar bilder från regnskog och korallrev i SO-Asien. Jag började med ca 90 bilder och är nu nere på 65. Även med den begränsade mängden får man rappa sig ganska bra. Jag har oftast en timme på mig, och har aldrig lyckats bli klar i förtid. Så någon minut/bild om man även ska prata lite kring bilderna. Och det blir även ca 1/5 av dina bilder, och då börjar du ju också ha gjort en rimlig sållning av dem :).

mvh

Bent
 
Mitt förslag är att ladda två magasin.

-Det ena för 30st +-10st bilder av utvalda händelser,,,

-Det andra för backupbilder som kompletterar de förstvisade och visas om släktningarna blir tända på visningen.

/Niclas,


Ps, Samla gärna lite mer "humorberikade" bilder till slutet, det brukar bli en fin avslutning;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.