Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många bilder fotar ni, och hur många bli ni nöjda med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Hur många bilder fotar ni? Fotar ni digitalt/analogt?

Hur många av dessa blir ni nöjda med!

Själv har jag märkt att jag fotar bra mycket mer med 300D:n än jag gjorde med Ixusen! Av förstårliga själ!

Men har tickat förbi 1000 bilder, på mindre än 1 månad med 300D:n! Med ixusen har jag fotat ca 5000 bilder på 2 år!

Dock så exprimenterar man jh mer med 300D:n är med ixusen (20 bilder på samma objekt har juh hänt..hehe...).
Av de 1000 bilderna är ca hälften bara "snapshotbilder" för familjealbumet osv, alltså inte 100% själ nerlagt!

Men av de övriga 500 är jag nöjd med bara ca 50 st eller nått.

Så, hur ligger det till för er?


/Jocce
 
Eftersom jag inte fotar digitalt så ofta så gäller detta analogt. Det beror på... när jag fotar med småbildskameran, knäpper jag på lite mer för jag jag har fler rutor. Och när jag fotar med en Hasselbladare tar jag mig mer tid, tänker igenom , kollar efter en extra gång innan jag tar en bild.

Alltså: Jag får fler bra bilder/rulle när jag fotar med bladaren... men det är olika ibland är det 50/50 eftersom jag som sagt har fler rutor på en småbild. Does it make sense?
 
Fotar analogt och oftast mellanformat. Blir mest svartvitt som jag framkallar själv. Det senaste året blev det 72 st filmer om jag räknade rätt och det är 12 bilder på varje film alltså 864 bilder totalt. Av dem är jag nöjd med ca 3 bilder per fim.

När jag plåtar småbild blir jag också nöjd med ca 3 bilder per film eftersom jag slösar mer då.
 
Jag är konstant nöjd med tiotalet bilder. Vilka de är varierar med tiden och vissa är mer långlivade än andra.
 
Förra året fotade jag ca 11 500 digitala bilder. Jag brukar som regel bli sådär riktigt nöjd med ca 10-15 % av mina bilder.
 
Jag hörde någon slags regel för det där. 10% blir bra och 1% blir riktigt bra. Det är ju iof ganska mycket upp till fotografen men jag tycker att det stämmer ganska bra.
 
Bra bilder

Väldigt få av mina känns v ä l d i g t bra, dvs hållbara. En till fem procent av de "familje-" och dokumentärbilder jag tar. Tror att möjligheten att skjuta mycket, som med digital utrustning, i grunden är bra. Feedback direkt, bra för experimentlustan. En aspekt från egen erfarenhet är däremot att andelen bra bilder är högst med min helt manuella, mekaniska småbildskamera med enkel ljusmätare (Leica) och semiautomatisk blixt. Flest tekniskt bra/perfekt exponerade bilder är med programinställning på EOS-kameran, dess fina L-zoomar och TTL blixt. Har för egen del dragit slutsatsen att detta är en väsentlig förklaring till varför bilder blir bra och inte. Alltså, ju mer man måste tänka, som med en manuell kamera (eller en automatisk - analog eller digital spelar roll - med manuell inställning) desto bättre resultat. Bilden är ju så mycket. En genomsnitligt "perfekt" automatiskt exponerad (slutartid, bländare... rubbet) är sällan lika intressant som den där kompisitionen, ljuset, skärpan och mycket annat ger spänning och väcker beraktarens nyfikenhet. Slusats.... tycker att det är bra att skjuta mycket men även kontrollen på vad man gör är viktig (dvs manuella inställningar) liksom att tänka, vilket kanske inte kommer automatiskt av att enbart skjuta utan att delta i det som sker och fånga ögonblicket när det uppstår, med kontroll åter igen.
 
Jocce skrev:
Hur många bilder fotar ni?
Hur många av dessa blir ni nöjda med!

När jag fotar analogt svartvitt så kan jag oftast känna i själva "knäppögonblicket" att den här bilden kommer att bli bra.
När allting stämmer och det känns rätt.

Då tar jag oftast flera rutor av samma motiv ifall just den rutan skulle bli repig eller få torkfläckar osv.

Då blir det givetvis flera rutor på en rulle som blir bra.

Annars brukar jag ligga på en fyra-fem rutor per rulle som jag kopierar till papper.
Ibland har man flyt och sätter en trettio rutor på en rulle som går att kopiera fram.
Det händer.

Sen tror jag också att det beror på vilka krav man ställer på sig själv.
Personligen så tycker jag om att experimentera, men jag vet folk som går ut med inställningen: "Nu skall jag fota tävlingsbilder och de skall bli jättebra".
Sen slänger de oftast hela rullar när bilderna inte lever upp till de krav som de ställt.
 
Jag brukar ha en %-sats på runt 5% när jag varit på fotoexcursion ;)

Men tittar man på det totala antalet bilder så räknar jag med att där inte är mer en ca: 2-3%.. Detta har inte ändrats nämnvärt efter min flytt till det digitala mediet.
 
Jag fotar ungefär 100-150 digitala bilder om jag är ute en dag. Motsvarande mängd dia är nog i snitt 2 rullar. Men andelen acceptabla bilder är lika både analogt och digitalt. Ungefär 1 på 10.
 
Hur många bilder som blir bra av det jag plåtar beror mycket på vad det är jag tar.

Sport kräver ofta att man tar en massa bilder för att få någon riktigt bra. Det är så mycket som ska stämma och man måste trycka av innan det händer för annars missar man. Jag plåtar mest analogt när jag plåtar sport med två Eos 1v HS som ger 9 bilder i sekunden med följande autofokus i bästa fall.

Modellbilder och porträtt kräver ofta många bilder för att precis allt ska stämma. Särskilt om man har fler personer på samma bild.

Döda ting kräver inte så många bilder. Man kanske tar motivet ur lite olika vinklar. Käör jag dia kör jag också alternativexponeringar.

Jag tar cirka 500 rullar småbildfilm om året och mellan 3 och 8 GB bilder med min D60 i veckan.
Mitt rekord ligger på 100 rullar i veckan. En vanlig semestervecka tar jag 20-30 rullar.

Jag är nöjd om jag får 3-4 bilder i fotosidan-kvalitet per hel fotodag.
 
Olika beroende om det är små, mellan eller storformat. På en småbild är det väl ca 3-5 bilder per rulle som jag accepterar. På mellanformataren 8-9 då jag planerar bilden mycket noggrannare och med storformataren väntar jag ännu på att bli nöjd från hörn till hörn.

Dock i allt som allt är det väl 1 på 100 som jag anser håller den kvalité jag verkligen vill ha där alla komponenter (känsla, teknik och komposition) sitter som de ska, dvs bilden känns lika bra att se på varje dag utan att ögat blir trött.

Sen är där en annan aspekt också, tiden. Direkt en rulle är framkallad så är där dessa ex. 3-5 bilder (på småbild) men om jag plockar fram kontaktkopian efter ett år exempelvis så hittar jag alltid fler när ögat är mer objektivt.
 
Vi har olika mått.
Jag pratade om 1 av 10 acceptabla bilder.
Magnus om 3-4 per dag av fotosidankvalité
och Eva om 1 på 100 fulländade.
Mot den bakgrunden har vi nog ungefär samma resultat från vårt fotograferande
 
Ca 40 rullar om året.Jättenöjd med ca 10 procent,men jag är mestadels ganska "grinig" vad gäller kvalitetskrav..
 
Jag tar mellan 1000 och 1500 bilder per år och är helnöjd med ett par procent av dem. Ungefär var sjätte är värd att arkivera.

Fotosidankvalité, vad är det?
 
Hur många= ett frågetecken. Mest analogt som nöje och jag är assnål på exponeringar, tror inget blir bättre av filmslösande. Digitalt till jobb där det krävs och då så många exponeringar som behövs..

Nöjd= fortfarande inte med en enda. Visst jag kan tycka att några är skapliga, men fortfarande hade alla kunnat gjorts bättre enligt mig. Fast jag kopierar nog upp ca 30% iaf.
/Lotta (som nyss även beställt egen dslr, vet ej vart det leder än..)
 
Det blir väl c:a 2-3 rullar + 100 digitalbilder / månad men ännu har jag inte blivit helt nöjd med någon bild.

Förhoppningsvis lär man sig nå'n gång...
 
Jag fotar kanske anorlunda än många, det är i alla fall min gissning. Jag fotar långt ifrån varje dag. Ibland ligger kameran i väskan i en vecka, ibland två. Men när jag väl fotar så är det en idé jag har, eller ett uppdrag, eller kanske bara ett modellskjut på kul. Fast jag är alltid 100% seriös när jag fotar. Jag mäter ljuset noga, och försöker komponera så noga och genomtänkt jag kan. Sen tar jag ofta en testbild, bara för att kolla histogrammet. Denna bild tar jag i princip alltid bort efter att jag har kollat histogrammet, så den räknar jag inte. Men av de som jag tar (som inte är för kontroll av histogrammet) så blir jag "nöjd" med ca 30-40% (Med nöjd så menar jag bilder som jag tycker är ok, dock inte i toppklass. Jag väntar fortfarande på att ta en bild som jag stolt kan presentera för familj och vänner och säga "Den här bilden är jag riktigt stolt över!".). Efter ett tag så minskar den siffran till runt 10%, när jag har låtit bidlerna mogna lite. Efter ytterligare ett tag (ett par veckor till ett par månader) så minskar siffran ytterligare, till kanske 5%.

Men sen ibland så händer det ju att man hittar en bild som man totalt missat innan,just för att bilderna har fått mogna.
 
Sådant här är alltid intressant att fundera över.

Jag fotograferar oftast planerat, jag vet vad jag skall ta för typ av bild och har oftast planerat lite innan. Det gäller även när jag går ut på stan för att ströva runt med barnvagn och D100. Jag vet att vid den här tiden kommer det kanske bli en bra bild i det gathörnet när ljuset är som det är.

Det spelar ingen roll hur många bilder jag tar, det blir inte fler bra bilder för att jag tar många bilder, bara fler nästan bra bilder.

Jag har alltid varit snål med film och även digitalt undviker jag att sprutmåla. Det är bara när jag exemplvis fotograferar min dotter när hon borstar tänderna själv för första gången som jag öser på. Tog 51 exponeringar idag på två minuter. Med film hade jag tagit 5-8 stycken max.

Men jag får bara ut två bilder värda att spara. I båda fallen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.