Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många av dina bilder per rulle hamnar i snitt i album o dyl presentation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Ja, frågan är alltså, hur många av dina bilder per rulle hamnar i snitt i album o dyl presentation?

För mig handlar det inte om fler än hälften, kanske inte ens det. Nej, kanske en tiondel är närmare sanningen, resten står och samlar damm i en låda (man ids ju inte slänga bort dem).

-Eeros

För mig brukar väl i stort sett en bild på en 120-rulle bli bra. Men å andra sidan tar jag kanske tre bilder per motiv.

/ Marcus

Får jag ut 10% bra bilder ifrån en rulle, så är jag nöjd. Visst, en del kanske skruvar sig åt det och tycker att det är rent ut sagt skit. Men genom dom allternativ bilderna man tar så blir det nog mer åt det hållet.

Så under den perriod som jag lämnade bilder till bildbyrå, så var det lite tröstlöst. Men det var också lärorikt.
10% bra bilder ifrån en rulle, av dessa valde man ut 10% som man trodde på till byrå. Byrån i sin tur valde 10-20% av dom bilder jag lämnade in, övriga ratades därför att dom redan fanns på byrån eller att dom inte trodde att dom skulle sälja.

That's life! But you just need to break down.

Jag skulle nog säga runt 10% när jag fotar "seriöst". Ofta tar man ju alternativexponeringar och testar lite olika vinklar. När man sen väljer ut bilderna så vill man oftast inte ha flera bilder som är snarlika. Vad gäller semesterbilder och liknande så är nog procentantalet uppåt 50.
Beror lite på vilken typ av foto man menar alltså.

Digitalt och Film

Jag fotograferar både digitalt och med film. På en 36-rulle brukar jag räkna med 2-3 bilder ungefär, så kanske 1 på 15 i snitt.

När jag fotar digitalt är det kanske 1 på 40 som jag gillar. Anledningen är att jag undatagslöst smäller tätare när jag kör digitalt och känner att jag har råd att vara mer kräsen.

En kul konsekvens av detta är att när jag kollar igenom gamla album innehållandes bilder tagna med film, så har jag med mig de kvalitetskrav som mitt digitala fotograferande har utvecklat. Därför har jag börjat plocka ur bilder som jag tidigare ansåg vara bra. Förhopningsvis bottnar min kräsenhet även i att jag har utvecklats som fotograf också.

Eeros skrev:
Ja, frågan är alltså, hur många av dina bilder per rulle hamnar i snitt i album o dyl presentation?

Själv så ser det ca så här ut för min del.

-Jag delar upp mina original i olika klasser, först två grova klasser. 1,a klass och 2,a klass resten "skräp bilder som jag sparar":)

-Min procent varierar såklart, men ofta så hamnar 50% i 1,a klass akrivet. Ibland så hamnar där bara 0,5 %. Genomsnittet som hamnar i 1,a klass ligger på ca 10-15%. Nöjd med det!

Jag fotografera högst olika motiv och procenten varierar såklart med vad som fotas och hur krävande idee man har i jämförelse med motivets svårighetsgrad i sig själv..

-Det varierar även mycket med årstiderna för mig.

Mvh Niclas.

Ps,

På 4 fototimmar ca som så för mig....
max 600
sällan 400
sällan 200
ibland 100
ibland 50
oftast 10-30
ofta 0

Analoga och kvalitativa såklart:)

OM jag är på övernattningstur så handlar det oftast om färre exponeringar än ovan,, ds.

Tja... väldigt få, på en 36-rulle kanske 1-2 bilder.

En gång fick jag ut fem bra bilder på en 36-rulle... jag var helt överlycklig, eller tja... jag började undra varför inte alla mina rullar blev sådär... *ler*

Jag brukar också behålla kanske 10% av bilderna från varje 36-rulle, men det är oftast bara en bild som är bra. Ibland blir det ingen. Ibland blir det två! Då blir man glad!

/Pontus

ANNONS