Annons

Hur mäter man med extern ljussättare? Med tanke på f-värdet

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur man mäter med extern ljusmätare då alla fotoobjektiv anges bländare i F och inte T. F är ju bara uträknat

Hur ska man då lyckas få rätt bländare f/5,6 kanske ju vara lite vad som helst mellan objektiv?

Och hur vet man hur man exponera rätt till sensor ettr eller film analog?

Senast ändrad:
Alla separata ljusmätare jag varit i kontakt med visst resultatet i F-värde. Inte T.
Men jag kanske är gammaldags?

Det borde inte vara någon skillnad i exponering mellan digital sensor och anslog film. Måttet för ljuskänslighet är standardiserat av ett internationell organ. ISO.
Men det kanske finns grader i detta som inte jag känner till.

Alla separata ljusmätare jag varit i kontakt med visst resultatet i F-värde. Inte T.

Det borde inte vara någon skillnad i exponering mellan digital sensor och anslog film. Måttet för ljuskänslighet är standardiserat av ett internationell organ. ISO.

F är det matematiska värdet och T är det faktiska genomsläppet, dvs F minus förluster i objektivet. Alla objektiv har lite förluster, men för stillbildsobjektiv brukar man inte bry sig så mycket. Videoobjektiv brukar däremot vara specade med T. Titta t ex på Samyangs som finns som både och.

Hej Jonas
Jag använder exponeringsmätare i läge T (shutter priority mode). En sekonic. Först ställer jag in filmens ISO (ex vis Tri-ex har ISO 400) Sedan ställer jag in vilken exponeringstid jag vill använda. Därefter skjuter jag för den vita plastkulan för mätarens sensor, om jag vill mäta infallande ljus. Slutligen trycker jag på mätarknappen och då ser jag bländarvärdet i displayen.Det funkar för mig.
Ha de gott
Jerry

Senast ändrad:
F är det matematiska värdet och T är det faktiska genomsläppet, dvs F minus förluster i objektivet. Alla objektiv har lite förluster, men för stillbildsobjektiv brukar man inte bry sig så mycket. Videoobjektiv brukar däremot vara specade med T. Titta t ex på Samyangs som finns som både och.

Ja precis!

Men är det så att alla ljusmätare idag visar T-värdet? Eller har TS fått tag i en mätare för rörliga bilder?

Jag kan visa båda men problemet är inte visningen problemet är ju att ett samma f värde kan variera ljusinsläpp mellan olika objektiv

Hej Jonas
Jag använder exponeringsmätare i läge T (shutter priority mode). En sekonic. Först ställer jag in filmens ISO (ex vis Tri-ex har ISO 400) Sedan ställer jag in vilken exponeringstid jag vill använda. Därefter skjuter jag för den vita plastkulan för mätarens sensor, om jag vill mäta infallande ljus. Slutligen trycker jag på mätarknappen och då ser jag bländarvärdet i displayen.Det funkar för mig.
Ha de gott
Jerry

Men den metoden är ju inte helt säker om du byter mellan olika objektiv och alla har f/5.6 kommer du få olika exponering

Ja precis!

Men är det så att alla ljusmätare idag visar T-värdet? Eller har TS fått tag i en mätare för rörliga bilder?

Min mätare kan visa både men det är inte visningen som är Problemet.
Om den visar f/5.6. Och jag byter mellan tre olika objektiv så kommer det bli olika exponering.

Bättre mätare kan kalibreras, genom att man fotgraferar av ett gråkort och analyserar resultatet med tillhörande mjukvara

Om man konsekvent använder T-värden så ska man få samma exponering oavsett vilket objektiv man använder.

Man behöver då kalibrera sin ljusmätare så att det går att använda mätvärdet för att ställa in ett T-värde. Man behöver ingen avancerad mätare för det. Det går bra att göra en testserie för att kunna översätta ljusmätarens mätvärde till ett T-värde.

Min mätare kan visa både men det är inte visningen som är Problemet.
Om den visar f/5.6. Och jag byter mellan tre olika objektiv så kommer det bli olika exponering.

T-värdena måste vara angivna på dina olika objektiv om det ska funka*. Det är ju som sagt objektivets ”transision” (eller vad det nu heter) som anges. Den faktiska ljusgenomsläppligheten.

Det finns ingen omräkningsmetod.

T-värdet är viktigare i rörlig-bild-industrin eftersom man är noga med att få samma exponering i en hel scen även om man byter objektiv.
I stillbildsindustrin är exponeringen lättare att korrigera bild för bild efteråt. Och bilderna betraktas dessutom styckevis istället för scen-vis.

* EDIT - Eller som andra skrivit. Kalibrera mätaren för de olika objektiven.

Men den metoden är ju inte helt säker om du byter mellan olika objektiv och alla har f/5.6 kommer du få olika exponering

Jo, metoden är i princip helt säker, om man inte har extrema krav på att exponeringen av ett objekt ska bli *precis* likadan när man bytt objektiv. Det är det som är så elegant med bländartalet, det är oberoende av brännvidd. Och T-värdet för ett objektiv är i princip samma som F, en aning högre pga transmissionsförluster. Det var viktigt att hålla reda på förr, när man filmade analogt och inte kunde justera elektroniskt i kamera eller i efterbehandling. Dessutom har jag för mig att objektiv hade större transmissionsförluster förr, innan flerskiktsbehandling på alla glas/luftövergångar.

Så om du inte pysslar med väldigt avancerad videoproduktion alternativt filmar rörlig bild på analog film med typ jättegamla Angenieux-zoomar så är skillnaden mellan F och T bara akademisk.

EDIT: Eller som andra skrivit ovan. ;-)

Senast ändrad:
Ja, bländartalet är ekvivalent, oberoende av brännvidd. Men objektivets faktiska ljusgenomsläpp är inte lika för olika objektiv, inte ens om de har samma brännvidd.

Så det är som det har skrivits ovan. Det finns några olika sätt att komma runt detta.
  • Använd objektiv med T-värden.
  • Kalibrera mätaren mot alla objektiv som används, separat för varje.
  • Mät med kameran istället, eftersom den ser det ljus som faktiskt kommer in.
  • Lev med att det inte blir riktigt lika.

Ja, bländartalet är ekvivalent, oberoende av brännvidd. Men objektivets faktiska ljusgenomsläpp är inte lika för olika objektiv, inte ens om de har samma brännvidd.

Så det är som det har skrivits ovan. Det finns några olika sätt att komma runt detta.
  • Använd objektiv med T-värden.
  • Kalibrera mätaren mot alla objektiv som används, separat för varje.
  • Mät med kameran istället, eftersom den ser det ljus som faktiskt kommer in.
  • Lev med att det inte blir riktigt lika.

Eller kolla upp objektivet på https://www.dxomark.com/category/lens-reviews/ Där har man uppmätta transmissionsvärden för massor av objektiv.

För stillbild har variationen i T ingen betydelse. Kollar man på olika objektiv på DxOmark så skiljer T i praktiken max 1/3 bländarsteg och då ska man ha otur.

Så noga var man knappt när man exponerade färgdia på analogtiden...

Sen, om man vill vara otroligt petnoga så styrs skärpedjup och diffraktion av fysisk bländare och inte av transmission. Det är ju en tröst för dom som slår upp sin 85/1,2 och ser att T bara är 1,5. Skärpedjupet ges fortfarande av geometriska bländartalet 1,2 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar