Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur märker ni upp negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag snart slutfört projektet att pula ner alla negativ i plastfickor. Dessvärre är de fortfarande omärkta och osorterade. (De tar hursomhelst redan väldigt mycket mindre plats än de gjorde när de fortfarande låg kvar i "fotokuverten" - som jag nu kunnat slänga).

Vad brukar ni skriva på? När bilderna är tagna, motiv, kamera, film eller vad?

Skriver ni på en liten lapp och pular ner på ledigt ställa i fickan eller klistrar ni etiketter?

Hur sorterar ni in i pärmar? Kamera för kamera, familjebilder för sig, filmtyp för filmtyp, kronologisk ordning, svartvitt för sig och färg för sig eller hur gör ni?

alla filmer sedan 1980 är märkta i kronologisk ordning.

Exempelvis kan en rulle heta 03-015 vilket gör den till den femtonde rullen 2003. Sedan märks bilder efter negativnumren som till exempel 03-015-24.

Jag gör ingen skillnad på kamera, färg, motiv eller om det är jobb- eller privata bilder.
Alla negativ sätts i Tremalådor i hängmappar med 50 filmer per hängmapp.

Jag skriver direkt på fickan och brukar notera datum och små anteckningar. Nu när jag kör digitalt blir det mer noterat på bilderna.

ANNONS