Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lossar man förstoringsoptiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajmonpop

Medlem
Det känns som en märklig fråga att ställa, men hur lossar man förstoringsoptiken på en Durst C65? Sitter i en 75mm optik men jag ska byta till 50mm då jag har läst att det fungerar bättre för småbild, vilket jag inte tvivlar en sekund på då jag måste hissa huvudet längst upp för att ens få ut en bild som är 13x18 cm med 75mm optiken. Men jag får inte lös optiken, skruvar man bara lös den eller? Den sitter ju som berget!

Var hittar jag för övrigt en 50mm optik som passar?

Jag har en Durst M605. På den sitter det en liten ratt på sidan som har en skuv som håller fast en rund platta där objektivet är fäst. Om man lossar skruven får man loss både fästplatta och objektiv. Fästplattan är inte plan utan buktar ut åt ena hållet. Jag har för mig att man skall vända på fästplattan beroende på vilket objektiv man har i. Objektivet sitter med en gänga i fästplattan.
Det kanske inte ser lika ut på din modell.

Hälsningar
Lars Hedin

Passar ens den optiken i min Durst? Problemet är att jag inte ens vet vad det är för gäng i förstoringsapparaten eftersom jag inte får lös optiken.

Du ska ta loss optiken ihop med plattan som Lars beskriver.Tror det är en 39 mm gäng du ska ha .dvs det som passar till plattan.

Om det är som på C35 så är det ingen lös platta. Objektivet sitter gängat i plasten ovanför objektivet och kan nypa fast ordentlig.

Jaha! Ingen fästplatta. Hmmm.....
De förstoringsobjektiv jag sett är inte gjorda som objektiv till småbildskameror. Kameraobjektiven är alla gjorda för att sitta på ett och samma avstånd till filmplanet. Förstoringsobjektiv brukar liksom storformatsobjektiv inte vara så. De förutsätter i stället att kameran/förstoringsapparaten kan flytta objektivet till lämpligt avstånd från filmplanet. I min förstoringsapparat finns det en vändbar platta som kompenserar för skillnaden i brännvidd.
Innan du köper en 50mm kanske du skulle kolla upp att den kan användas på din modell. Sök på nätet. Alternativt kan du göra följande experiment: Kör upp apparaten så högt det går på stativet. Fokusera på bottenplattan. Om du nu har ca 25mm marginal kvar att flytta objektivet närmare filmplanet så går det säkert med en 50mm. Annars är jag osäker på att det går. Nu har jag väl inte sett alla typer av förstoringsapparater, så det kan finnas andra upplägg än de jag sett.

Hälsningar
Lars Hedin

Fick lös det nu! Det var bara gängat i en plastring på insidan, satt som bara den. När jag mäter den så är gängen 32mm. Var hittar jag en optik med den gängan?

Verkar som om du har oturen att ha 32 mm-gänga i din Durst. Antingen köper du passande objektiv på Ebay eller så köper du en monteringsplatta för 39 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar